Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Min sändare i tacket var trasig när jag köpte jeepen.
så jag köpte bara en box från Ecu exchange i usa
programerad som jag ville ha den, plugga i den starta direkt, funkat i ca 2ås nu
så jag köpte bara en box från Ecu exchange i usa
programerad som jag ville ha den, plugga i den starta direkt, funkat i ca 2ås nu
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
18.000 kr wow! Allt är relativt.
Felsökning är en sak, se vill de ha betalt för att åtgärda felet.
Jag har två spår i Sverige just nu.
En kunnig kille/firma i närheten. Det enda jag tänker är att det lätt kan springa iväg i kostnad när någon ska felsöka och leta möjliga lösningar. Men samtidigt kan det vara värt det. Men, som sagt, i USA programmerar de om en ECU för $99-139. Men det är betydligt struligare och så finns det en risk att man inte får tillbaka den.
Det andra spåret är en nyckelfirma i Jönköping. Väntar svar därifrån.
Felsökning är en sak, se vill de ha betalt för att åtgärda felet.
Jag har två spår i Sverige just nu.
En kunnig kille/firma i närheten. Det enda jag tänker är att det lätt kan springa iväg i kostnad när någon ska felsöka och leta möjliga lösningar. Men samtidigt kan det vara värt det. Men, som sagt, i USA programmerar de om en ECU för $99-139. Men det är betydligt struligare och så finns det en risk att man inte får tillbaka den.
Det andra spåret är en nyckelfirma i Jönköping. Väntar svar därifrån.
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Det låter som samma problem. Ska kolla med dem.
Det är många firmor i USA som inte svarat på mina mail.
Bl.a. dessa https://www.autocomputerexchange.com/
Är det dem du köpte av?
Eller de här? https://www.ebay.com/str/ecuexchange
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Fel länk tidigare
De här har inte svarat på mina mail: https://carcomputerexchange.com/
De här har inte svarat på mina mail: https://carcomputerexchange.com/
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
https://www.ebay.com/str/ecuexchange (bmwsalepro )
Var det jag köpte box av, Bra mail kontakt, svarde bra på alla mina konstiga frågor
Var det jag köpte box av, Bra mail kontakt, svarde bra på alla mina konstiga frågor
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Hej!
Gällande Fslinc fick jag samma svar, att man inte kan programmera annat en VIN kod. Så kom den med Immobilizer i början blir den programmerad med det igen. Men kanske värt en försök om det är så att jag kopplar ur enheten i taket innan jag sätter i ny ECU.
Har även mejlat med https://www.ebay.com/str/ecuexchange som Lone Wolf tipsade om.
Gällande den lilla pluppen jag har som tydligen funkar när dosorna inte gör det (som sagt mina dosor är hela men ej enhet i tak) så funkar det alltid med pluppen. Hittade denna länk om det kan vara något för dig som har bilen stående.
https://www.renegade-station.de/de/Jeep ... Mopar.html
Gällande Fslinc fick jag samma svar, att man inte kan programmera annat en VIN kod. Så kom den med Immobilizer i början blir den programmerad med det igen. Men kanske värt en försök om det är så att jag kopplar ur enheten i taket innan jag sätter i ny ECU.
Har även mejlat med https://www.ebay.com/str/ecuexchange som Lone Wolf tipsade om.
Gällande den lilla pluppen jag har som tydligen funkar när dosorna inte gör det (som sagt mina dosor är hela men ej enhet i tak) så funkar det alltid med pluppen. Hittade denna länk om det kan vara något för dig som har bilen stående.
https://www.renegade-station.de/de/Jeep ... Mopar.html
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Jag har pratat med A6Security i Jönköping och de säger att de kan programmera om ECU:n, så att startspärren inte är aktiv.
Lät som att han jag pratade med kunde sin sak.
Det som gör mig lite skakis är att de måste löda bort en krets för att programmera den och sedan löda tillbaka den.
Har även pratat med Vortek Programming i McKinney som ligger ca 5 mil från där jag kommer vara i början av september och de kan också avaktivera startspärren. Vet inte om de också behöver löda bort något.
Lät som att han jag pratade med kunde sin sak.
Det som gör mig lite skakis är att de måste löda bort en krets för att programmera den och sedan löda tillbaka den.
Har även pratat med Vortek Programming i McKinney som ligger ca 5 mil från där jag kommer vara i början av september och de kan också avaktivera startspärren. Vet inte om de också behöver löda bort något.
Tack för tipset! Ska kontakta dem.Lone Wolf skrev: ↑tis jul 30, 2019 11:05 https://www.ebay.com/str/ecuexchange (bmwsalepro )
Var det jag köpte box av, Bra mail kontakt, svarde bra på alla mina konstiga frågor
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Jag har köpt en ECU av dem. På väg från staterna i skrivande stund.Lone Wolf skrev: ↑tis jul 30, 2019 11:05 https://www.ebay.com/str/ecuexchange (bmwsalepro )
Var det jag köpte box av, Bra mail kontakt, svarde bra på alla mina konstiga frågor
Vad exakt behöver jag tänka på innan jag kopplar in den "nya" ECU:n?
Antar att modulen i taket ska kopplas ur INNAN? Något annat??
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Hej!
Kul och höra.
Mejlar med dem också, väntar på svar vad det skulle kosta bara.
Vad fick du ge för allt?
Jag har fått till uppgift att enbart dra ut kontakten till enheten i taket och sen bara byta ECU.
Kul och höra.
Mejlar med dem också, väntar på svar vad det skulle kosta bara.
Vad fick du ge för allt?
Jag har fått till uppgift att enbart dra ut kontakten till enheten i taket och sen bara byta ECU.
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
ECU:n kostade 289 dollar och frakten 78 dollar så ca 3600 kr med dagens kurs. Tull och moms hamnade på 1043 kr.
Efter att jag beställt ECU:n hittade jag några företag i Sverige som påstår sig kunna programmera om i stort sett alla styrenheter på marknaden. De har dock semesterstängt fram till nästa vecka. Har mailat dem. Får se vad de säger. Kan vara bra ifall man får problem i framtiden.
Efter att jag beställt ECU:n hittade jag några företag i Sverige som påstår sig kunna programmera om i stort sett alla styrenheter på marknaden. De har dock semesterstängt fram till nästa vecka. Har mailat dem. Får se vad de säger. Kan vara bra ifall man får problem i framtiden.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Absolut, vore kanon och veta om det finns någon i swe som kan fixa.
Har ju beställt från samma ställe som dig men de hade slut på enheter så de ska ta gem nya så har inte fått min än.
Har du monterat och testat din ännu?
Har ju beställt från samma ställe som dig men de hade slut på enheter så de ska ta gem nya så har inte fått min än.
Har du monterat och testat din ännu?
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Satte i nya ECUn i helgen Nu startar motorn och går kanon.
Ett fel bara... Alla instrument är döda, även de digitala i taket. De funkar med gamla ECUn men inte med den nya.
Varningslamporna verkar funka för de lyser som de ska när man sätter på tändningen och slocknar efter några sekunder.
De har lovat att skicka en ny ECU så jag väntar med spänning. Enligt dem så bytte Chrysler data bus 1997 så tidiga 97:or har gamla och sena har det nya. Vet inte om det stämmer men hoppas att den nya de skickar löser problemet.
Ett fel bara... Alla instrument är döda, även de digitala i taket. De funkar med gamla ECUn men inte med den nya.
Varningslamporna verkar funka för de lyser som de ska när man sätter på tändningen och slocknar efter några sekunder.
De har lovat att skicka en ny ECU så jag väntar med spänning. Enligt dem så bytte Chrysler data bus 1997 så tidiga 97:or har gamla och sena har det nya. Vet inte om det stämmer men hoppas att den nya de skickar löser problemet.
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Den andra de skickade funkar. Så nu är Jeepen på vägen igen.
Vet inte om det har med det att göra men bränsleförbrukningen har gått ner från 1,3-1,4 till ca 1,20. Har visserligen inte kört så mycket än. Bara tankat två gånger. Beror nog mer på hur många korta sträckor man kör. För landsväg (Simrishamn-Stockholm) låg den på litern men kör man stad är den törstig som f-n.
Vet inte om det har med det att göra men bränsleförbrukningen har gått ner från 1,3-1,4 till ca 1,20. Har visserligen inte kört så mycket än. Bara tankat två gånger. Beror nog mer på hur många korta sträckor man kör. För landsväg (Simrishamn-Stockholm) låg den på litern men kör man stad är den törstig som f-n.
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Gött att det löste sig, trevligt med uppföljning i tråden