Prisvärda biltransporter

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tomasumeå
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Ort: Umeå

Prisvärda biltransporter

Inlägg av Tomasumeå » sön jan 06, 2019 22:39

Hej alla offroaders. Är på jakt efter en biltransport för att frakta runt min Willys.

Har kikat litegrann på Anssems som verkar vara en stålvagn med påbyggnad av alu.
För priset känns det lockande men något inom mig säger nej. Kommer man bli besviken av att den ramlar i bitar efter vägen.
Det är dubbla pengen om man vill ha tex en Fogelsta.
Någon har erfarenhet av dessa?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av gubbstrutten » mån jan 07, 2019 8:40

Ingen erfarenhet av någon av dem du nämnde.
Däremot mycket god erfarenhet av Bålsta´s aluminiumsläp under ett decennium.
Kunde, som de flesta släp, levereras med totalvikter mellan 1.400 och 1.800 kg.
Skillnaden var däcken och med eller utan winsch och låda(för spännband etc).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av Åsa-Nisse » mån jan 07, 2019 10:59

Jag har ett Ansemms MSX 3000
Är helnöjd med det.
Går stabilt och väger 640kg så det lastar 2360kg

Bild
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av mr.christian » mån jan 07, 2019 14:28

Jag har en Anssems AMT2000 -17
Lastar 1665kg med en totalvikt på 2000kg, fantastiska värden på en trailer tycker jag.
Jag har inget att klaga på med den. Skulle ev. vara att den är i smalaste laget, en stor fullsize-jänk med breda däck går inte på. Har lastat en Transit en gång och den var några centimeter för bred men vi löste det med ett par 2"x8" så vi fick ena hjulparet över lämmarna, inget att rekommendera men det löste den "krisen"...😉

Har hyrt ut den några gånger och även de har varit jättenöjda med den. Väldigt smidigt med ramperna i skyddade fack under körbanorna.

kenneth.s
Hemmastadd
Inlägg: 177
Blev medlem: tis apr 03, 2012 19:50
Ort: sandviken

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av kenneth.s » mån jan 07, 2019 19:45

jag har en tema 2700 kg väger 575 kg 4,5 x 2,10 meter flak kostade 31000 kr för 4,5 år sen ny skitnöjd .

Tomasumeå
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Ort: Umeå

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av Tomasumeå » mån jan 07, 2019 20:15

mr.christian skrev: mån jan 07, 2019 14:28 Jag har en Anssems AMT2000 -17
Lastar 1665kg med en totalvikt på 2000kg, fantastiska värden på en trailer tycker jag.
Jag har inget att klaga på med den. Skulle ev. vara att den är i smalaste laget, en stor fullsize-jänk med breda däck går inte på. Har lastat en Transit en gång och den var några centimeter för bred men vi löste det med ett par 2"x8" så vi fick ena hjulparet över lämmarna, inget att rekommendera men det löste den "krisen"...😉

Har hyrt ut den några gånger och även de har varit jättenöjda med den. Väldigt smidigt med ramperna i skyddade fack under körbanorna.
Det är just den modellen jag tittat på.
De jag kände mig kritiskt mot var priset, hur kvaliten är med aluminiumet när jag vet vad en aluminium vagn kostar tex en 3S.
Men chassiet är galvat stål?

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av mr.christian » mån jan 07, 2019 22:58

Ja, jag antar att det är ett galvat chassi, har faktiskt inte tänkt på det. Nu har jag inte använt det yrkesmässigt, kanske bara använt det 15-20ggr och max 200 mil, och inget har gått sönder eller strulat. Det var just skälet att jag köpte ett nytt, för att slippa strul och besiktningar. Så förtvivlat billigt är det ju inte heller, jag gav 35' för det med "all utrustning". Finns ju betydligt billigare men de väger oftast så mycket mer. Jag ville ha en lastvikt på 16-1700kg och då totalar de oftast 2500kg, detta klarar sig på 2000kg. Har hyrt stora släp på Preem förut och deras 2500kg lastar just 1650kg, vill jag minnas, och jag har reagerat på att det känns hela tiden när man kör det, även tomt. Hade en Saab 9-5a tidigare och det var ett ryckande hela tiden och det var så irriterande att köra tomt. Detta märks ingenting, inte ens när jag kör det efter min Combo (skönt med be-kort😉) som endast får dra 1000kg (kör ofta stora men lätta saker 😉).

Sammanfattning: Hade jag köpt ett likadant idag? Ja, absolut! Till det jag använder det till hade iofs ett helt flak varit att föredra, men det har jag löst de gånger det varit aktuellt med några osb-skivor.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av Joel_Vbg » sön jan 13, 2019 18:59

Lite intressant läsning då jag tittat på en biltransport ett tag, haft flera lastbilar men för att få ut maximalt av en sån måste de vara en krokbil och då pratar man fort andra pengar om de ska va i ordning men å andra sidan, en ny biltransport av ”känt” märke är inte billig heller, frågan är om namnet är värt pengarna?
Jag har tittat på att köpa denna ny istället: https://www.blocket.se/vi/76799802.htm

Är ju mer eller mindre samma peng som en begagnad märkesvagn men helt ny. Det enda jag saknar är lämmar men det går att bygga dit.
Någon som haft med Perssons att göra och dessa vagnar? Värt att köpa?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av mr.christian » sön jan 13, 2019 23:52

Som ren biltrailer så fyller lämmarna ingen funktion, inte heller täckningen mellan körbanorna heller. Men om man ska köra annat än fordon finns det fördelar. Som maskintrailer är det bra med ett täckt flak, fick en förfrågan om en minigrävare men den var smalare än mina körbanor. Jag kör inte sällan byggmaterial på min trailer och då hade ett täckt flak varit att föredra, lämmar är det ju redan.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av macke » tis jan 15, 2019 18:57

Är ju bara dumt att köpa en ren biltransport. Varför välja bort ett plant flak? Du kan köra allt på ett sånt men inget förutom bilar på en ren transport.
TGB 13

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av Iznogoud » ons jan 16, 2019 9:49

macke skrev: tis jan 15, 2019 18:57 Är ju bara dumt att köpa en ren biltransport. Varför välja bort ett plant flak? Du kan köra allt på ett sånt men inget förutom bilar på en ren transport.
Beror ju på vad för bil du ska lasta.
Jag har haft "multivagnar" tidigare, eg, biltrailers men med täckt mittsektion och små lämmar, vilket medfört att man kunnat frakta det mesta. Men de har haft för låg lastvikt i förhållande till vad min ZJ skogsjeep väger. Mot slutet med alla ombyggnader körde jag med kanske 300Kg överlast på en 2500/1900Kg thule transport :(

Köpte istället en ny polsk 3,5 tons trailer av Boro Nordic vilket kostade i princip lika mycket som jag fick för min gamla thulevagn, men med 2820Kg lastvikt vilket nog är det mesta man kan lasta på en BE vagn ( undantaget de här BE lastbilarna på typ 14Ton då ). Typ denna , fast med knäck både fram och bak, http://slapvagnsbutiken.se/biltransporter/jupiter/

Kvalitetsmässigt har inget märkts ännu på ett års ägande, men det syns skillnad i konstruktion jämfört med thules vagnar, funktionsmässigt är den helt okej och definitivt värd pengarna.
Kan nog lasta +100Kg till om ramper och reservhjul läggs på dragbilen istället, vilket ger en oerhört bra lastvikt ( men sämre tågvikt... )
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av ernie » sön jan 20, 2019 4:21

Någon som kikat/provat på WT trailers multisläp?

Jag är rätt sugen på deras 3000kg kärra.
https://www.wttrailer.se/produkt/wt-multi-slap-3000-kg/

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av gubbstrutten » sön jan 20, 2019 8:56

macke skrev: tis jan 15, 2019 18:57 Är ju bara dumt att köpa en ren biltransport. Varför välja bort ett plant flak? Du kan köra allt på ett sånt men inget förutom bilar på en ren transport.
Vill varken säga emot dig eller hålla med dig.
Till mitt Bålsta bilsläp hade jag en lös 4 mm aluminiumskiva som lätt kunde monteras vid behov mellan körbanorna.
Det blev ändå inget fullgott släp för t ex grus & Sand, eftersom sidolämmar saknades.
Men utan aluminiumskivan hade jag en bra mekarbrygga för att komma åt under ute på en offroadparkering för 4x4-bilar.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av macke » mån jan 21, 2019 20:38

ernie skrev: sön jan 20, 2019 4:21 Någon som kikat/provat på WT trailers multisläp?

Jag är rätt sugen på deras 3000kg kärra.
https://www.wttrailer.se/produkt/wt-multi-slap-3000-kg/
Priserna blir bara bättre och bättre :o
TGB 13

Tomasumeå
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Ort: Umeå

Re: Prisvärda biltransporter

Inlägg av Tomasumeå » sön maj 19, 2019 21:20

Det blev ett Anssems , lastar willysen lagligt bakom v70in
Bild

Skriv svar