Kopplingsbyte Mazda

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Anton Blomberg
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre nov 23, 2018 16:56

Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Anton Blomberg » ons jan 02, 2019 18:31

Det är dags för byte av koppling på min Mazda B2500 årsm 97 då den har börjat slira. Jag beställde en kopplingsats av märket Luk från Mister auto för några dagar sedan och hoppas få den till helgen. Den innehåller både lamell,tryckplatta och urtrampningslager.
Jag har funderat vad som är smidigast, plocka ner låda eller plocka ur motorn? växellådan lär ju väga väldigt mycket och dessutom har jag inte tillgång till billyft.
Hur har ni andra gjort? Och sen undrar jag vilket moment tryckplattan ska dras med om någon har koll på det. Något mer jag bör tänka på? Tack på förhand :D

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av hakan13 » ons jan 02, 2019 18:44

hej.
jag brukar hänga lådan i spännband i ramen... borde gå att knuffa lådan bakåt så man kommer åt!?
kanske kan va fiffigt att kolla hur bakre packboxen på veven ser ut...
Håkan.

Anton Blomberg
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre nov 23, 2018 16:56

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Anton Blomberg » tor jan 03, 2019 15:10

Tack tipset med spännbanden,jag ska kika ifall det år att göra så. Är packboxen något som brukar gå sönder eller tänkte du att det kunde vara bra när jag har möjlighet?

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av hakan13 » tor jan 03, 2019 18:12

tänkte mest när du ändå har möjlighet... :tumbup:
tror inte dom brukar ge sig... även om jag bytt 2 på samma motor... :mrgreen:
1a var när jag ändå hade motorn på motorställningen för helrenovering...
2a var när jobbarkompisen hällde i 4 liter olja när det redan var fullt med olja i motorn...

Anton Blomberg
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre nov 23, 2018 16:56

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Anton Blomberg » tor jan 03, 2019 18:15

Okej, tack för svar, har du någon koll på vilket moment svänghjul och tryckplatta bör dras med?

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av hakan13 » tor jan 03, 2019 19:00

tyvärr... hade en massa papper om dom motorerna... men va nån som tydligen tyckte dom pappren var bra att ha!!
men nån mekonomen eller ad-butik som har autodata borde väl kunna plocka fram det??
annars så kan jag nog få fram det igen... när ska du börja riva??

Anton Blomberg
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre nov 23, 2018 16:56

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Anton Blomberg » tor jan 03, 2019 23:18

Okej. Det verkar som att jag får paketet nästa vecka så jag kommer börja med det tidigast på fredag nästa vecka. Jag slog även en kik under bilen och såg att det var lite olja mellan motor och svep så ska passa på att byta vevaxeltätningen som du tipsa om. Om du har möjlighet att kolla upp momenten så skulle jag bli oerhört tacksam. :D

Anton Blomberg
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre nov 23, 2018 16:56

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Anton Blomberg » sön jan 20, 2019 11:01

Tog ner lådan igår, gick väldigt enkelt med två domkrafter och en kompis. Tyvärr så passade inte grejerna från Tyskland så jag får försöka skicka tillbaka grejerna.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Iznogoud » mån jan 21, 2019 13:02

Väldigt många beställer fel delar på nätet, ett tips är att kolla reg,nr ex,vis Ad bildelars hemsida och vad de föreslår SAMT noga läsa ev, chassie och årsmodellskillnader på delarna som föreslås.
Sedan kan man kopiera art,nr därifrån till nätsidan för att få "rätt" delar.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Anton Blomberg
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre nov 23, 2018 16:56

Re: Kopplingsbyte Mazda

Inlägg av Anton Blomberg » lör mar 23, 2019 18:01

Jag skickade tillbaka kopplingen och beställde rätt ifrån skruvat.se istället. Därifrån var det rätt, så jag monterade dit den och sen lyfte jag upp lådan med hjälp en kompis, 2 domkrafter och 2 spännband. Det var inte så lätt men gick betydligt smidigare än förväntat. Hade det inte varit för felbeställningen så hade bytet blivit klart på bara en helg.

Skriv svar