Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis nov 20, 2018 11:57

Bild
Fördelen med att åka på hösten är att det är stort utbud av frukt och grönt.
Den lille har utvecklat någon form av beroende av röd paprika.

Bild
Följer kusten söderut. Börjar på att bli lite varmare, vilket vi tycker är skönt. Kan vi campa lite oftare. Även om det inte skulle vara någon offroad resa så kan man ändå åka småvägar, finns så mycket mer att upptäcka då.

Bild
Lunchstopp vid en liten Bulgarisk fiskeby.
Dottern tar hand om disken med ett leende. Hemma så är det oftast något "viktigare" som måste göras.

Bild

Bild
En hel kasse med snäckor som ska med hem. Det började lukta billig fiskrestaurang i bilen, efter en stund i solen, så dom får åka i "trasheroon" istället. (säcken som hänger på reservhjulet)

Bild
Dom minsta campingarna är oftast dom mysigaste, och gästvänligast.
Lillfisen som tagit kortet, hon kan snart telefonen bättre än en annan.

Bild
Lågsäsong, nästan själva på campingen.

Bild
Väldigt vackra soluppgångar vid svarta havskusten.
Inget addat eller kladdat med bilden, helt original faktiskt. (tyckte själv att bilden såg "gjord" ut)

Bild
Nesebar, Bulgarien.

Bild
Stora maneter.

Bild
Man skulle kunna tro att vi är vid medelhavet eller liknande.

Bild
Sozopol, Bulgarien. Lika fint här.

Bild
Börjar närma oss Turkiet. Vi väljer att åka väster ut istället, och mot Grekland.

Bild
Hitta en bra väg. Blev faktiskt lite offroad när vägen plötsligt tog slut vid en nerlagd fabrik, men vi hitta snart en ny väg.

Bild
Asfaltsväg med vägnummer till och med.

Bild
Nästan inga bilar på den här vägen. Bara stanna och laga mat när man blev hungrig. Bilen står på vägen, även om det inte ser ut så.
Senast redigerad av Spiken den mån nov 26, 2018 20:34, redigerad totalt 2 gång.

Bjornandersson
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis nov 20, 2018 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Bjornandersson » tis nov 20, 2018 12:26

Nice, jag är påväg att köpa min första jeep. Man blir inspirerad av att hitta på något utav utrymmet i skuffen. Att köra de mer bekvämt så man kan ligga där sena sommarkvällar. Får bli ett vinterprojekt för mig :D Kommer posta lite updates senare.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre nov 23, 2018 14:51

Bild
Grekland.

Bild
På väg mot Alexandroupolis, vid Egeiska havet.
Förvånansvärt lite trafik här. Bergen som man anar till vänster i bild är Turkiet.

Bild
På morgonen vaknar vi av artillerield!!!
Vi hör både kanonsalvorna och när granaterna exploderar på håll. Jag räknar till 16 sekunder mellan avfyring och nedslag, så det verkar vara långskjutning på gång. Efter ett tag så kommer jaktplan och bombar på samma ställe. 2 plan i taget som släpper klusterbomber (lät som det iaf, sprakande smällar) 5-6 gånger. Sedan började det vimla av helikoptrar. Dags att packa ihop och ge sig av.

Bild

Bild

Bild
Åker vidare mot Kavala, behöver leta reda på ett bränsle filter då det ena har börjat läcka lite.

Bild
Jag fick ner telefon för att ta en bild på läckaget och tycker att bulten i filtret sitter snett. Byttes i Polen förra resan och någon har kanske tagit i lite mycket vid monteringen. Törs inte röra grejorna innan jag har ett nytt filter.

Bild
Kavala, Grekland.
Patrolen känns gigantisk i Grekiska städer, en vespa hade varit mera lagom. Vi hittar i alla fall ett filter.

Bild
Precis att det går att få runt bilen, gäller att ha koll på höjden också.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån nov 26, 2018 21:03

Bild
Byte av bränslefilter.

Bild
Får stryk i färgyatzy.
Åker man med barn så är det bra att packa med lite "hemligheter" som man kan ta fram som överraskning.

Bild
Vi tröttnade ganska så fort på Grekland. Lite för turistigt, och Grekerna visade tydligt att dom var trötta på turister. På väg mot Makedonien så hängde den här banderollen, vet inte vad dom menar med den.


(lagt till några bilder på dom senast inläggen)

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: Spikens garage

Inlägg av Flupp » mån nov 26, 2018 21:47

Tänk vad din dotter får uppleva som nästan inget annat barn får,
Även jag njuter av era resor:-) :tumbup:
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » mån nov 26, 2018 23:05

Som vanligt skitkul att följa uppdateringarna, tack!

Makedonien är nog den turisttätaste delen av Grekland och troligen var det typ där du var... dvs norra delen, med gräns mot Bulgarien.
Jag kan inte historien i detalj, men när Jugoslavien sprack i början av 90-talet döptes ett av de nyblivna länderna till Makedonien.
Varför vet jag inte... men sen dess har det varit tjafs om detta namn och nu sista åren har tjafset ökat.
Grekerna anser att landet Makedonien åker snålskjuts på deras namn, som ju sedan länge varit en provins i Grekland...
De har till och med tvingat landet Makedonien hålla folkomröstning om namnbyte, vad de kom framtill för nytt namn vet jag inte... men tror det gällde Nordmakedonien, men har för mig det var för lågt valdeltagande så tror det är stillestånd igen.
Tror till råga på allt att landet Makedonien och provinsen Makedonien gränsar till varandra... så jag kan väl förstå grekernas gnäll så sett... liksom upplagt för missförstånd ju.

Aja, du besökte som sagt den turisttätaste delen, och kanske var det därför de var trötta på turister...
När jag kom ut ur Albanien i somras råkade jag trilla in i Grekland, kände mig mycket mer välkomnad där än i tex Albanien... så det kan nog vara olika delar kanske.
Eller beror det kanske på att du åkte Nissan. :poke:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor nov 29, 2018 18:58

Jo, det stämmer det du säger.
Norra Grekland heter Makedonien, och gränsar till Makedonien :roll:
Dom vi pratade med i Makedonien menar att provinsen Makedonien är större än landet Makedonien, och en del av provinsen går in i Grekland. -Varför ska vi byta? Det här ÄR Makedonien, är en vanlig kommentar.

Bild

Bild
Bra med kompisar.

Bild
Äppletider. Odlingar överallt och vägarna fulla av traktorer.
Ser ut som en veterantraktor, men utanför en traktorfirma såldes nya likadana.

Bild
Tar in på ett hotell i staden Ohrid vid sjön Ohrid, jobbigt det här med namn.

Bild
Nästa dag tog vi en liten båttur. Naturligtvis tar vi den minsta och enklaste båten.
Fanns många båtar att välja på, men på dom större båtarna är det andra passagerare och tider att hålla reda på. Är man själv på en liten båt så kommer man dit man vill, när man vill.

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Spikens garage

Inlägg av Bennybira » fre nov 30, 2018 10:06

Nu har jag kikat på hälften... Du är min idol! Underbara resor och platser.
Hoppas du får bekräftat att majoriteten av världens befolkning vill de flesta väl <3

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör dec 01, 2018 18:01

Tack Bennybira, roligt.
Fick det bekräftat på första resan faktiskt.

Bild
Kyrka från 1200 talet. Våran skeppare tar av sig mössan och går ner på knä och gör korstecken tre gånger.

Bild
Gamla delen av staden Ohrid, finns hur mycket som helst att se här.

Bild
Jättestor lekpark i centrum, där kunde man även hyra elbil till den lille. Hon var inte helt nöjd med utbudet, men en BMW suv fick duga. Lekparkerna är ofta fulla med lekande barn, långt in på kvällen och föräldrarna sitter på någon av restaurangerna bredvid.

Ohrid kan jag verkligen rekommendera, vi gillade stället.
Mycket att göra och se. Den gamla stadsdelen. Båtturerna som gick kors och tvärs över sjön till intressanta platser. Fanns offroadtaxi också, färdiga turer med mat och allt.

Bild
Bay of bones
Jättegammal fiskeby. Lake Ohrid är en urgammal sjö, ska finnas arter som bara finns här.
Vi lämnar Makedonien, hade gärna varit kvar några dagar, men det finns ju kvar.

Bild
Tirana Albanien. Finns ingen filmarkering vare sig på vägen eller i rondellen, det är ofta så många filer som går åt, eller får plats. Just här ser det ut att vara fyrfiligt... eller är det fem?

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis dec 04, 2018 0:29

Både frun och jag tyckte att det var skönt att komma till Albanien.
Vi stängde av GPS´n och vek ihop kartorna, lite som man gör när man börjar komma hem. Vi reflekterade på det och sa,
-Vi är ju för tusan i Albanien! Det ska inte alls kännas "hemma" men vi trivs här.

Bild
Vi tar samma camping som vi gjorde förra året, passar på att tvätta allting, och vårat "läger" ser likadant ut som det gjorde sist vi var här. Våran dotter går iväg med orden "jag går till lekparken". Tror att hon också kände sig hemtam.

Bild
Lite ramsned.

Bild

Bild
Tydligen hade vi slut på paprika, och så kan vi ju inte ha det.
Bara att "tappa" bilen vid först bästa grönsakshandlare, smidigt.
Bilen står parkerad i en rondell.

Bild
Marknaden i Shkodor.

Bild
Mandarinpause på trottoaren, mitt i stan. Är man sugen så är man.

Bild
Nästa dag så packar vi ihop vid femtiden på morgonen. Jag är ingen morgonmänniska, men det är ganska vackert då. Lite roligt och se när landet vaknar.

Bild
Åker i en krokig tunnel som går brant uppför...

Bild
och slutar på en färja. Det är inte jättemycket plats från där tunneln slutar och färjan. Precis att det går att vända bilen.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis dec 04, 2018 10:13

Bild
Hamnkontor och café. Komani lake.
Sjön är en damm, ni ser vallen i bakgrunden, därför det var uppförsbacke till färjan.

Bild
Kallt och ruggigt. Solen har inte orkat upp över bergen än. Färjeturen beräknas ta tre timmar ungefär.

Bild
Lite Norsk fjord över det hela.

Bild
Röda bussen är en Bosnier, med Japanska turister.
Lastbilen hade en ko med sig, men den skulle med en mindre båt.

Bild
Finns några som bor här uppe i bergen. Ända sättet att ta sig härifrån är nog med båt.
Jag tror inte att man åker och shoppar för att slå ihjäl lite tid.

Bild
Inga bekvämligheter på färjan, förutom en toalett, men den var trasig.
Tur man har allt man behöver i bilen, så man kan få sitt morgonkaffe.

Bild
Min favoritplats är nästan alltid upptagen.

Bild
Jag får nöja mig med bilens näst bästa sittplats. Varenda Japan på båten tog kort på mig när jag satt där. Lillfisen är upptagen med sitt.

Bild
Magiskt.

Bild
Det är lågsäsong och färjan vi åker med ska vara den lilla. Då borde det alltså finnas en större också. Den ända jag såg var den här, men jag tycker den ser lite sliten ut.

Bild
Framme, här ska vi av. Nu har vi 5-6 timmar bergkörning framför oss, men det ska vara bra väg.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » ons dec 05, 2018 15:39

Den där tunneln såg bra smal ut?
Inte några beräkningar på mötande trafik kanske =D

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Spikens garage

Inlägg av kenny_69 » ons dec 05, 2018 21:40

Fantastiska bilder och bra berättar👍

Hur många mil har det blivit totalt i Patrolen?😜

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor dec 06, 2018 11:35

Tack :D

Tunneln var ju riktigt bra ju.
Lyse brukar saknas i dom, och den här hade även kanter och sidomarkering. Ingen risk att skrapa i taktältet. Liten mötesplats fanns också, men visst var den smal, inte riktigt samma standard som hemma.

Patrolen har rullat ca:6000 mil sedan jag köpte den, och den har inte använts till något annat än att resa. Så det är väl ganska tuffa mil den har fått smaka på. Kilometerräknaren har börjat hacka lite (knappt 100 mil t o r Grekland enligt mätaren) men den börjar närma sig 40 000 mil.

Bild
Vägen är riktigt fin, vägräcke till och med, det är man inte bortskämd med.
Dom verkar asfaltera varenda rolig väg här, snart inga kvar.

Bild
Matrast. Det blir mycket närodlad mat, i princip bara det som går att få tag på. Dottern har sina svenska favoriter i bilen, skulle nog klara sig en månad.

Bild
Vägen är riktigt lång och det går väldigt sakta. Branta backar tycker Babushkan inte om och när man väl fått upp farten så kommer det en hårnål. Kommer att ta tid det här, inte helt lämpligt att köra här när det är mörkt. Det brukar vara illa nog när solen står lite för lågt.

Bild

Bild
Bra att åka i dagsljus.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » tor dec 06, 2018 21:12

Om man bortser från trafiken så är Albanien riktigt trevligt... trafiken gör dock det hela näst in till olidligt tyvärr.
Spikens bild ger inte rättvisa tyvärr... det är KAOS... ångrar att jag tex inte filmade i rondeller... ojojoj.

Självklart finns massa ej asfalterade vägar kvar där, mitt huvudmål i landet var att besöka byn Theth, eller rättare sagt dess väg.
Där finns varken räcke eller asfalt...
Jag provade filma, men allt skakades sönder (inkl packning) så får därför länka ett befintligt klipp:

www.youtube.com/watch?v=9kfIQGt781E

Självklart är egna vägar/stigar bäst, men ibland kan lite tips behövas och då brukar jag kika på www.dangerousroads.org

Albaner gör för övrigt inte alltid broar på mindre vägar... sommartid är många vattendrag uttorkade, så tiden det rinner vatten är väl rätt begränsad så när bergen töms på snö och vårfloden kommer lär det vara strida strömmar man skall passera.
Jag var där i juni och då fräste det som mest bara lite om däcken.

Skriv svar