Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån aug 27, 2018 9:48

Fisketorp skrev:Bollarna borde väl gå att spackla med JB Weld eller motsvarande (Biltema har liknande men billigare)
slipa slätt och sedan lacka.
Borde nog funka. Går nog med vad som helst, men det skulle nog blästras först. Axeln är på plats nu i alla fall, så vi får se om det håller tätt.

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: Spikens garage

Inlägg av Flupp » sön okt 07, 2018 23:22

Måste få tacka för helt underbar underhållning, är avis på både dina upplevelser och din begåvning att berätta för oss om dina resor, :tumbup:
Hoppas jag någon gång blir klar med min bil så jag kan göra nått liknande, men med enbart blå hallen att meka i så tar det tid :cry:
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön okt 28, 2018 22:20

Tack så mycket Flupp, och alla andra också som har skrivit.

Kom hem igår efter en 4 veckors familjeresa. Våran längsta hittills, tillsammans. Inget fusk med flyg den här gången.
Våran dotter tyckte det var konstigt hemma för att alla pratar svenska.
Jag frågade om hon ville följa med till soptippen idag. Ligger det i Sverige? frågade hon.
När hon skulle lägga sig ikväll sa hon, 2 gånger på samma ställe?

Den här gången blev det en familjeresa faktiskt, så förvänta er inga större prövningar den här gången.
Men det kanske kan vara intressant i alla fall. Kan vara nog så äventyrligt med en 4a åring och utbränd fru, men vi har upplevt/sett något nytt varje dag. Det går att få till en bra resa med framaxeln i friläge (men det är dock skönt att veta att det finns ett lock-läge) Hoppas att det kan vara intressant för er som kanske tycker att eran bil inte duger, eller saknar någon utrustning.

Vi har väl börjat lära oss vad som behövs i packningsväg. Lastutrymmet bak är bara halvfullt den här gången och vi funderar på vad vi har glömt, frun har ändå packat med en stor vilstol. Var väldigt skönt med utrymme i bilen, lättare att hålla ordning på sakerna och mycket lättare att komma åt det man ska ha.
"Less is more"

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Spikens garage

Inlägg av Runekebab » mån okt 29, 2018 6:41

:D ligger soptippen i Sverige, den va bra. :tumbup:
Toyota Lj70

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » tor nov 01, 2018 9:43

Ser fram emot en ny reseberättelse, om än med andra ”äventyr”!! :mrgreen:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre nov 02, 2018 1:00

Får ingen ordning på frugans iPhone bilder.
Dom är rättvända innan dom laddas ner på forumbilder.

Bild
Här är vi på gång i alla fall. Höstruggigt och färjan är halvtom. Märks att det är lågsäsong.

Bild
Gillar man fläsk, ska man åka till Polen. Lite som gammelsvensk husmanskost. Vi var mätta i ett dygn efter den här fläsk-knölen.

Bild
S7:an. Åkte här för ett år sedan, då var det vägarbete hela vägen ner till Warsawa. När jag åkte här i våras, så var det bara några mil som det jobbades på. Och nu är den klar, bra jobbat.

Bild
Köket funkar bra. Särskilt nu när bilen inte är så fullsmockad med grejor. Det går att hitta lite ytor att va på.

Första dagen blev det bara tråkig motorväg och hotell till natten.
-Hotell är strunt, säger lillfisen.
Mmm, men det är inte riktigt campingväder, tycker frun och jag.

Bild
Andra natten så vann hon. Vi campar väl då. +10 och allt är blött fast det inte regnar... blää.

Bild
Den här bilden tycker jag om.
Normalt så får man truga och fjäska för henne för att hon ska äta. Men nu går det bra, minsann.
Slovakien.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre nov 02, 2018 19:52

Bild
Äntligen!
Tullstationer är väl ingen lekplats, men är det väntetid så är det.
Tid i bilen räknas ju även om bilen står still.

Bild
Sen kväll i Satu mare, så det blir hotell.

Bild
Tydligen så hade jag släpat med mig lite Borelia, så jag behövde fixa lite innan vi kunde åka vidare. 22:- kostade besök och penicillin. (gula kåken i bakgrunden som är apotek)

Bild
Den här bilden tog gumman i smyg och la ut på fb med texten "Nu släpper han luften ur däcken, vi kommer nog inte till Svarta havet idag" och det hade hon helt rätt i.
Senast redigerad av Spiken den fre nov 02, 2018 23:16, redigerad totalt 1 gånger.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre nov 02, 2018 20:07

Bild
Vägen blev fort sämre så det var bara att vända. Var visst björnspår i krokarna också, så frun fick lite bråttom tillbaka till bilen. Tanken var ju familjeresa och undvika allt som kan skapa stress. Vägen var nog mer lämplig om Dynamitharry varit med.

Bild
Provade en annan väg som såg lovande ut.
Är man på väg till Dracula, så vill man ju ha lite stämningsfull väg dit.

Bild
Riktig myskörning. Djup frodig skog och lagom fuktigt med lite dimma som rör sig i strålkastarljuset. Det plaskar lite lätt om däcken och någon enstaka lerklutt hamnar på rutan och huven tillsammans med blöta höstlöv. 4.2:an ligger på perfekt varv, precis där hon är som starkast och vägens alla ojämnheter är mjuka så bilen vaggar fram.

Bild
Det blir mer och mer igenväxt och vägen stämmer inte med GPSen heller, samtidigt som det börjar på att bli lite sent. (också stressrelaterat)

Bild
Till slut var det även träd över vägen. Det här trädet var väl inge problem, men det är ju ett tecken på att vägen inte används och förmodligen blir vägen ännu sämre. Så vi vänder. Fick i alla fall en riktigt mysig skogstur den här dagen.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör nov 03, 2018 23:27

Bild
Då gårdagen blev sen så fick det bli hotell.
(att tjejer ska ta sådan tid på sig att packa in sina prylar)

Bild
Vi har hamnat lite ur kurs och vill till en större väg, som går några mil norr om oss. Hittar en väg som är med på GPS och karta, väg 185C om jag minns rätt. Spårvidden stämmer inte alls med Patrolen och jag undrar lite vad dom har kört med här egentligen.

Bild
Ganska så smackigt här, men det är bra grepp ändå. Stenig botten i spåren och tur är väl det, BF däcken går på sista säsongen nu. Till slut stämmer inte GPS och verklighet och vi är ur kurs igen. Vi letar efter rätt väg, men det finns ingen annan än denna och den går nu åt fel håll. Så vi får vända idag också.

Bild
Viseu de Sus. Dom här tågen används fortfarande. Populär turistgrej.

Bild
Reklambild. Om jag fattade rätt så är det den äldsta godslinjen som fortfarande är i bruk. Man kör fortfarande ut timmer med ånglok.

Det var här jag och dynamitharry tänkte komma fram våren 2017 (för er som läst om tidigare resor)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » sön nov 04, 2018 19:52

Föraren trivs kanske bäst när det råkar bli en får vända väg :mrgreen:
Även om det är tråkigt åka tillbaka.

Mycket trevliga bilder som vanligt!

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: Spikens garage

Inlägg av Flupp » sön nov 04, 2018 19:55

Du är en suverän reseskildrare[emoji106]

Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön nov 04, 2018 22:37

Tack så mycket.

@Fisketorp: Bästa vägarna är väl dom som är lite motiga.
På familjeturen är det väl vägar där man inte kan bestämma sig om man ska ha 2 eller 4wd.

Bild
Då vi saknar varmare väder så bestämmer vi oss för att åka söderut. Donaudeltat får bli en annan gång. Vi vill campa lite mera. Många vägar i Rumänien är väldigt fina. Femte gången på tre år som jag är här nu, och varje gång så är det vägar som blivit nylagda eller påbörjade.

Bild
Djur på vägen är mycket vanligt.

Bild
Hundar är det gott om. Tyvärr så är det ingen som bryr sig om dom. Man har dom till att vakta gården, valla boskap eller försvara sina djur mot varg och björn. En hund går ju emellan om flocken är hotat, trots att den förmodligen vet att den kommer att förlora matchen. Och för det jobbet har dom ingenting. Ligger och självdör i dikena efter att dom blivit påkörda.

Våran dotter älskar hundar och drar till sig dom som en magnet.

Bild
Vampire camping utanför Bran. Var varmt och skönt, ända tills solen gick ner. Då blev det frost. Tältet fylldes med fårskinn och fleece-filtar. Sovsäckarna ligger kvar hemma. Om man ligger på fårskinnen och har fleecefilten på sig med täcket överst så funkade det ganska så bra. Filt på täcket var ingen märkbar skillnad.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » mån nov 05, 2018 15:52

Alltid lika kul när det blir uppdateringar i den här tråden [emoji2][emoji106]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor nov 15, 2018 19:05

Bild
Efter en kall natt åkte vi till slottet Bran. Stor turistattraktion men kul att se ändå.

Bild
Nu var det ju inte rätt datum som vi var här, Halloween gör sig nog bra här.

Bild

Bild
Utanför slottet så är det marknad och mycket att se. Träffade den här mannen som vet hur man gör vackra knivar.

Bild
Transylvanien, Dracula, slott och medeltid... jag måste ha en riktig dolk!

Efter slottet blev det helt vanlig väg till Bukarest, svängde förbi palatset som är stort. Bukarest är en fin stad, men vi trivs bättre utanför städerna. Så vi fortsätter mot kusten.

Bild
Havet!
Den lille får springa sig trött.

Bild
Tydligen massor som ska göras. Vi tar en lång rast här medans hon leker. Smidigt med bilen då, så vi kan fixa med mat och fika.

Bild
Vi fortsätter söderut mot Bulgarien på en liten grusväg, precis vid havet.

Bild

Bild
Lite häftigt/kusligt med så här stora vrak, särskilt när man kan åka nära dom.

Bild
Ränsa vägen från sopor för att komma fram... det brukar vara träd eller liknande, men inte här.
Senast redigerad av Spiken den mån nov 26, 2018 20:25, redigerad totalt 1 gånger.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör nov 17, 2018 11:53

Bild
Gränsstationen till Bulgarien.

Bild
Direkt efter gränsen så åker vi ut till kusten igen, och fortsätter på våran väg. Det är helt tomt här, bara vi som är här.

Bild
Fruns iPhone bilder blir alltid felvända, men lägger man på ett filter så blir den rättvänd... skumt.

Bild
Man skulle kunna tro att vi är på en Afrikansk savann.
Senast redigerad av Spiken den mån nov 26, 2018 20:14, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar