Montera vinsch smartast ???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Montera vinsch smartast ???
Monterade så på min förra Suzuki. En enorm fördel är ju hur otroligt lättskruvat det blir. Går ju dessutom montera styraren i de undre bulthålen. Tänk dock på hur reläboxen hamnar då den bygger bakåt i stället för uppåt
Tyvärr så har jag glömt hur man lägger upp bilder
Mvh//Klirre
Tyvärr så har jag glömt hur man lägger upp bilder
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Montera vinsch smartast ???
Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.
Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...
Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.
Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.
En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...
Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.
Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.
En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Montera vinsch smartast ???
Grottulf skrev:Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.
Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...
Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.
Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.
En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Håller inte med där. I min värld så får du du mer bryt i stående montering då du vid belastning "lyfter" bakre fästena och trycker ned främre, medan du i stort sätt enbart belastar de undre fästena vid stående montering. Så resonerade jag när jag byggde iaf
Mvh
If in doubt, Flat out!
Re: Montera vinsch smartast ???
Du har helt rätt, men det kan vara lite svårare att få till förstärkningen för en stående vinchplatta. Själva vinschen är ju lite ivägen för att triangulera på något bra sätt.klirre skrev:Grottulf skrev:Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.
Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...
Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.
Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.
En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Håller inte med där. I min värld så får du du mer bryt i stående montering då du vid belastning "lyfter" bakre fästena och trycker ned främre, medan du i stort sätt enbart belastar de undre fästena vid stående montering. Så resonerade jag när jag byggde iaf
Mvh
Men man kan ju triangulera utanför vinschen och komplettera med en kant längs överkanten.
Så det är ju inget problem egentligen.
Ett liggande vinschfäste (för ett stående vinschmontage) skulle man kunna göra med två vinkeljärn som man bultar mellan ramskenorna bara.
Så det är ju enklare, det var det jag ville komma fram till...
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Montera vinsch smartast ???
Svetsa en liten klack i fram kant av winchen (i winchfästet)som får ta upp kraften då behöver bultarna bara hålla ner den..
.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Montera vinsch smartast ???
Då är i helt överens därGrottulf skrev:Du har helt rätt, men det kan vara lite svårare att få till förstärkningen för en stående vinchplatta. Själva vinschen är ju lite ivägen för att triangulera på något bra sätt.klirre skrev:Grottulf skrev:Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.
Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...
Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.
Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.
En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Håller inte med där. I min värld så får du du mer bryt i stående montering då du vid belastning "lyfter" bakre fästena och trycker ned främre, medan du i stort sätt enbart belastar de undre fästena vid stående montering. Så resonerade jag när jag byggde iaf
Mvh
Men man kan ju triangulera utanför vinschen och komplettera med en kant längs överkanten.
Så det är ju inget problem egentligen.
Ett liggande vinschfäste (för ett stående vinschmontage) skulle man kunna göra med två vinkeljärn som man bultar mellan ramskenorna bara.
Så det är ju enklare, det var det jag ville komma fram till...
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
If in doubt, Flat out!
Re: Montera vinsch smartast ???
Vill att det ska vara lätt skruvat om något går sönder,
skruvat på plats,
jeepen ska inte bli lägre eller längre och inte onödigt tungt.
Med dom här kriterierna tar det tid och bygga, och kanske inte blir det stadigaste fästet.
Så här blir början
skruvat på plats,
jeepen ska inte bli lägre eller längre och inte onödigt tungt.
Med dom här kriterierna tar det tid och bygga, och kanske inte blir det stadigaste fästet.
Så här blir början