elektrisk spärr

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JimnySlayer1337
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58

elektrisk spärr

Inlägg av JimnySlayer1337 » mån aug 20, 2018 0:49

hej!
har en jimny 2006 som är elektriskt spärrad mellan 2w,4w och 4wL, den har nu stannat på att den blinkar 4w och måste få den där ifrån. någon som har tips på vad jag kan göra?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: elektrisk spärr

Inlägg av gubbstrutten » ons aug 22, 2018 8:32

Att "FWD"-lampan blinkar tyder på att läget endera inte vill gå i eller inte vill gå ur.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".


Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

JimnySlayer1337
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58

Re: elektrisk spärr

Inlägg av JimnySlayer1337 » mån sep 10, 2018 21:45

gubbstrutten skrev:Att "FWD"-lampan blinkar tyder på att läget endera inte vill gå i eller inte vill gå ur.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".


Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds. :tumbup:
Bor i Sundsvall, men den står å blinkar på 4w och vill inte hamna i 4L

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: elektrisk spärr

Inlägg av gubbstrutten » tis sep 11, 2018 8:09

Som jag skrev ovan så hade min bil också problem med att "få i" lågväxeln - ibland även att få ur lågväxeln.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi :rodnar: ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

JimnySlayer1337
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58

Re: elektrisk spärr

Inlägg av JimnySlayer1337 » tis sep 11, 2018 17:51

gubbstrutten skrev:Som jag skrev ovan så hade min bil också problem med att "få i" lågväxeln - ibland även att få ur lågväxeln.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi :rodnar: ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.
Aa jo men den vill verkligen inte i och jag fattar inget, har nästan bara stått still för att få i den, har kolla säkringarna också å allt men fattar 0 om varför detta hände, körde ba vanligt å poff så gick det inte

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: elektrisk spärr

Inlägg av jonte_malmö » lör dec 15, 2018 23:25

Läste precis att 4x4 kan man få i upp till 100km/h på de men elektriska knappar, men 4Lo ska man stå stilla, lägga växeln i neutral och ha kopplingen nedtryckt när man väljer 4Lo.
Ford Explorer '98

Skriv svar