Byta utväxling Ford 8.8 Limited slip

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tomasumeå
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Ort: Umeå

Byta utväxling Ford 8.8 Limited slip

Inlägg av Tomasumeå » fre aug 10, 2018 17:55

Hej, Har en 8.8 axel som jag har tänkt använda till en jeep Zj.
Axeln har idag 3.73 och är utrustad med limited slip. Framaxeln har 3.55 så jag har tänkt byta i bägge två och stoppa i 4.56 eller 4.88.
Är helt grön när det gäller axlar och har naturligtvis tänkt lämna bort för arbetet.

Fungerar det att använda carriern med lamelldiffen och bara byta utväxlingen?
http://www.rustysoffroad.com/jeep-drive ... n-set.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I framaxeln dana 30 måste man byta carriern till en low ratio

// Tomas

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Byta utväxling Ford 8.8 Limited slip

Inlägg av jonte_malmö » lör aug 11, 2018 0:08

Du vill antagligen ha den högre utväxlingssiffran för stora däck och terrängkörning. Men vill du ha en billig utväg så kan du göra som jag gjorde på min XJ (1989 4.0aut med 3.54/3.55), iaf till att börja med. Använd 8.8 bak som den är, hitta en billig framaxel från en XJ med 2.5 VM-diesel med 3.73-utväxling (mitten 90-talet å framåt). Den ska passa rakt på en ZJ, och då får du en starkare framaxel än original (knutkors ist för ZJ:ns klena cv-knutar mm). ZJ axeln måste ändå byggas om mer än utväxling för att hålla. En diesel xj-axel finns att hitta på många skrotar billigt, de motorerna håller ju inte alltid så bra. Sen kan du själv slänga i en Lock-right fram på 30min, behöver inte shimsas eller nått, jag gjorde det på garagegolvet utan att ha öppnat en axelkåpa innan det. :tumbup:
Ford Explorer '98

Tomasumeå
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Ort: Umeå

Re: Byta utväxling Ford 8.8 Limited slip

Inlägg av Tomasumeå » lör aug 11, 2018 12:07

jonte_malmö skrev:Du vill antagligen ha den högre utväxlingssiffran för stora däck och terrängkörning. Men vill du ha en billig utväg så kan du göra som jag gjorde på min XJ (1989 4.0aut med 3.54/3.55), iaf till att börja med. Använd 8.8 bak som den är, hitta en billig framaxel från en XJ med 2.5 VM-diesel med 3.73-utväxling (mitten 90-talet å framåt). Den ska passa rakt på en ZJ, och då får du en starkare framaxel än original (knutkors ist för ZJ:ns klena cv-knutar mm). ZJ axeln måste ändå byggas om mer än utväxling för att hålla. En diesel xj-axel finns att hitta på många skrotar billigt, de motorerna håller ju inte alltid så bra. Sen kan du själv slänga i en Lock-right fram på 30min, behöver inte shimsas eller nått, jag gjorde det på garagegolvet utan att ha öppnat en axelkåpa innan det. :tumbup:
Joo, här i närheten står de en -98:s xj diesel med ventilhaveri som jag ville köpa för framaxelns skull men dom skulle icket sälja den. Den har stått i flera år. De va jäkligt synd då de hade varit enkelt

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Byta utväxling Ford 8.8 Limited slip

Inlägg av jonte_malmö » lör aug 11, 2018 17:35

Synd, men kolla nån skrot. Jag gav typ 2000 för en jättefin framaxel med alla bromsdelar. Det var iof 2011, men borde finnas ännu fler skrotade nu :P
Ford Explorer '98

Skriv svar