Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån maj 21, 2018 19:59

Fortsättning av dag 3

Bild
Väntar in en regnskur, den drog åt rätt håll. Tackar vi för.

Pöjken har fått sin beskärda del av väder. 30 gradig värme på dammiga vägar och regnskurar som byggt om vägen till lervälling. Efter en regnskur så frös han så jävligt om händerna att han stannade för att krama avgasröret på sin cykeln. Solen kom och det blev 30 grader igen. Hans blöta stövlar satte vi fast på takräcket för torkning och han körde i gympaskor, då kom det en skur till.

Bild
Vanligt med jordskred på sådana här vägar, särskilt på våren.

Bild
Någon som kan ryska?

Bild
Ryska militärlastbilar verkar vara var mans egendom, alla har en.

Bild
Här slapp vi såga.

Bild
Äntligen, det är den här typen av väg vi jagat hela tiden. Pöjken försvann fortare än en avlöning. Skönt för honom och få sträcka ut lite.

Bild
Nöjd!

Bild
Ja... en stund i alla fall.

Vi luftade ur däcken ordentlig och kom upp på snön. Cykeln lämnade vi och Pöjken fick åka med på takräcket.

Bild
Här tog det stopp för oss. Smältvattnet har urholkat snödrivan och risken att något ska gå tokigt bedömer vi som hög. Bara att vända om igen. Tar in på ett "hotell" och laddar för nästa dag, fortfarande lika många mil kvar till gränsen, men vi sa ju en natt till.

Bild
Go´natt.
Toaletten var trasig men det är bara låna i rummet bredvid. Härligt okomplicerat.
Senast redigerad av Spiken den mån maj 21, 2018 20:52, redigerad totalt 1 gånger.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » mån maj 21, 2018 20:48

Haha Fyfan va han kämpar med den där hojen! Tack för att du delar med dig av äventyren. Urhäftiga!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån maj 21, 2018 20:58

Ja, haha.
Han somna ovaggad varje kväll.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 22, 2018 20:23

Ukraina dag 4

Bild
Tidig morgon utanför hotellet, bil och cykel är inlåsta på gården. Vi missade att fråga när ägaren tänkte öppna på morgonen.

Bild
Hittade en diversehandel, men dom hade ingen Hultafors yxa. Våran har ramlat av bilen på någon av skogsturerna. Köpte en liter färg till huset istället, 15 kronor.

Bild
Vi fick ut våra fordon och kunde fortsätta resan. Vi har egentligen två dagsetapper kvar som vi vill göra på en.

Bild
Väljer fortfarande vägar som går åt rätt väderstreck, istället för stora vägar som gör en ganska så stor omväg. Genväg helt enkelt.
Här var det dags för frukost. Pöjken stoppar i sig ett kilo gröt varje morgon, det är ingen botten i honom.

Bild
Patrolen tvättas inför gränspassagen.

Bild
Jag har en väg kvar som jag gärna vill åka, även om vi har dåligt med tid. Den går åt rätt håll i alla fall.

Bild
Stenigt och brant. Gjort några felkörningar också.

Bild
Några träd har varit i vägen, men den här är nog den sista. Verkar bli gräskörning nu.

Bild
Blev lite vaggande i Patrolen här, alla hål på högersidan och dom passade vårat axelavstånd perfekt. Pöjken är redan långt borta.

Bild
När vi åkte igenom den här byn så satt en man med sin hund vid vägen.
-Welcome to Ukraina, ropade han. Trevligt.

Bild
Vägen börjar gå över till serpentinväg och det går uppför. Vi träffade några Ukrainare som tältade här, populärt område för vandrare. När jag skulle starta Babushkan så slamrade det rejält i maskin.
Vevlager, var det första jag tänkte och slog av direkt. Vi kollade oljan, letade efter läckage och funderade på vad det var. Jag hann kolla oljetrycket innan jag vred av, och det var som det alltid varit. Vi startade henne igen medans Dynamitharry tittade under huven. Slamret var kvar men avtog sakta men säkert. Ingen aning om vad det var som skramla, men försvann gjorde det.

Bild
Uppe på toppen så låg snön kvar på vägen. Bilen går upp på snön för att sedan glida åt sidan, otrevligt. Ganska så långt ner här. Hittade inget vettigt alternativspår heller. Tungskottad snö är det också. Bortom snön så har vi väl en mil med perfekt körning.

Bild
Vad gör man?
Go´natt.

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Spikens garage

Inlägg av JohnE » tis maj 22, 2018 23:10

Fantastisk resa! Går in varje dag för att få med mig uppdateringarna!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons maj 23, 2018 21:36

Ukraina dag 5

Bild
Ny dag, vi har sovit på saken och bestämt oss för att vända. Att vara först uppe och koka kaffe på en plats som den här är obetalbart.

Bild
Turistar lite.

Bild
Naturligtvis så lämnar vi den stora vägen för att ta en ny genväg. Hitills så har vi fått vända på alla våra genvägar, men någon gång ska vi väl lyckas.

Bild
Vägen vi hittat är inte röjd, kan ta tid det här. Enligt GPS´n är vi 50 meter norr om vägen, men vi hittar ingen anna väg. Vi följer vägen men ligger hela tiden en bit ifrån den tänkta vägen, kan vara felritat i kartprogrammet kanske.

Bild
Det är betydligt grövre träd här. Riktigt gammal skog. Jag och Dynamitharry var tvungna att famna en gran som stod bredvid oss, 2.70 i omkrets och det var inte den största.

Bild
Många gamla vindfällor som hängde på trekvart. Vi drog ner dom med vinchen.

Bild
Vi har kapat så många träd att vi helt har tappat begrepp på hur många det egentligen har varit. Det som är mest intressant nu är om vi har tillräckligt med 2-taktsolja till sågen.

Bild
Det är inte långt vi får åka. Man röjer att ställe, samtidigt ser man till nästa ställe och undrar hur vi ska göra där. Pöjken kommer tillbaka efter en scoutrunda till fots, det är träd över vägen hela tiden.

Bild
Det börjar även bli mer och mer lerigt. BF däcken är helt hjälplösa här.

Bild
Grov gran. Harry kapar av den, kvistar så vi får mycket ris att lägga på vägen så vi får lite bärighet. Sparar någon gren på stammen så den vrider sig rätt när vi vinchar bort den. Det går inte att bära stammarna längre. Jag sitter fast i lera när jag vincha här, bilen rörde sig inte. Ny vinchning för att få loss bilen.

Bild
Sådana här ställen börjar dyka upp. Ruttna stockar täckta med ris och lera. Går man ner i slänten och tittar in under stockarna så är det ett ganska stort tomrum under. Bilen sitter fast till vänster om bilden, bakom mig (därifrån kortet är taget) hänger en grov men rutten gammal gran. Vi får vincha oss halvvägs förbi hålet i kurvan. Sedan måste vi rigga om för att ta den ruttna granen, och sedan fortsätta få runt bilen med vinchen. Dynamitharry är redan igång med nästa träd. Alla småträd och ruttna träd tar vi med vinchen nu. Näst sista tankningen på sågen är gjord. Pöjken kommer tillbaka från en scoutrunda och säger att vägen är borta, bortspolad. Vi måste bygga en bro om vi ska fram där.

Bild
Vi känner nog allihopa att det varit lite motigare än vi önskat på den här vägen, men ingen säger något om det. När sedan knotten gör entré så tycker man att det kan vara nog. Just då så började någon vissla på "bron över floden Kwai". Precis vad som behövdes, alla fick i överväxeln och sågen gick i gång. Träd fäldes, vinchades på plats, stockar surrades med spännband och ris lades på vägen framför bron. På bilden är bron bara påbörjad, men det blev mörkt och man var lite upptagen. Jag fick vincha bara för att ta mig fram till bron. Bilen gled dit den ville, ingen idé att försöka köra över. Fick vincha oss över med bilen i friläge, då gick det lättare.

Men vi kom över, och vi kom fram till bättre väg, och 2-taktsolja räckte trots ytterligare några träd...
Men vi är fortfarande i Ukraina.

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Spikens garage

Inlägg av Runekebab » tor maj 24, 2018 6:57

:pop: Mycket trevlig läsning :tumbup:
Toyota Lj70

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Spikens garage

Inlägg av Mhassic » tor maj 24, 2018 8:09

:pop: Spännande läsning. :tumbup:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » tor maj 24, 2018 10:37

härlig läsning!!

var det denna resa du tyckte en org Wrangler med lite grövre däck och vinsch skulle klara? :mrgreen:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor maj 24, 2018 20:35

Tack så mycket :D
Fisketorp skrev:härlig läsning!!

var det denna resa du tyckte en org Wrangler med lite grövre däck och vinsch skulle klara? :mrgreen:
Hmm, harkel. Sa visst att vinch inte var helt nödvändigt också... Man säger så mycket.

Nåväl, morgonen dag 6... fortfarande kvar i Ukraina.

Bild
Vi hittade ett hotell runt midnatt och fixade ett rum. Nu är det nästan att vi ser till gränsen. Vi tankar fullt med fin Diesel och tvättar bilen igen.

Bild
Ukrainska leran har fin vidhäftningsförmåga. Klutten på skärmen har glidit en halvmeter bakåt av fartvinden. Vägen till hotellet var en hemsk potthålsväg som gjorde slut på det sista av Patrolens bussningar. Men lerklutten sitter där den sitter.

Gränsen till Rumänien tog ca 4 timmar, eller rättare sagt ut ur Ukraina. Riktigt bitska idioter vid gränsen, dom skällde på allt och alla av löjliga orsaker. Självklart ska allt ut ur bilen och alla ska se passet samtidigt. Efter det är det... passkontroll! Sedan får vi rulla 50 meter för att börja med den Rumänska kollen. Vi visar passet för den första gubben, han morsar och vinkar förbi oss. Stannar vi nästa gubbe med våra papper redo, han bara skrattar och säger -Go, go, never come back!

Vi kör på fina breda grusvägar tills vi kommer till ett hotell, ganska så möra i kroppen idag. Tidig kväll och äta på restaurang var inte helt fel. Kom en störtskur idag, så Pöjken fick lite väder på sig... igen.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Spikens garage

Inlägg av J Landin » tor maj 24, 2018 23:20

Vilka jävla resor alltså!

Måste följa med nån gång(om 5-10år lr så)!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre maj 25, 2018 23:36

J Landin skrev:Vilka jävla resor alltså!

Måste följa med nån gång(om 5-10år lr så)!
Dé bar å åk, som Stenmark sa. :D

Andra dagen i Rumänien.

Bild
Vi tog det väldigt lugnt den här dagen. Problemet var väl att ju lugnare vi tog det, ju tröttare kände vi oss.

Bild
Vi turistade och tittade på lite av varje. Sitta på en servering med en öl och prata skit med folk går också bra... en stund. Dynamitharry skruvar lite på sig när han är bland folk så det är nog dags att hitta en ny väg.

Bild
Hittade en fin väg, skönt med skugga. Över 30 grader i solen.

Bild
Det behövs inte så mycket för att man ska tappa orken i värmen.

Bild
Vägen var annars fin. Ett par djupa lerhål bara. (bilderna på lerhålet var på över 6mb :aargh: )
Vägen ledde oss till en låst grind, så vi fick vända... Jag tycker inte om att vända!

Åker vidare till Sighetu Marmatiei, där ska det vara rikligt med varg.
Vi fixar ett rum på ett hostel, (enklare version av hotell) och ska till att åka upp i bergen för att leta varg. Då säger kärri... kvinnan som har stället att vi låser klockan 9. Jag tittar på klockan som visar 7, det tar en timme att åka fram och tillbaka... en timme till godo. Nä, Rumänsk tid är 8. Så vi blir inlåsta på skithotellet där det inte finns ett dugg att göra, ingen möjlighet att komma ut, inte ens en balkong. Kommer inte ens ut till bilen, där vi har ett kylskåp fyllt med godsaker.

Go´natt... i vredesmod!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör maj 26, 2018 23:26

Bild
Nästa dag åkte vi vidare till Sapanta. Fjärde gången på tre år som jag är här, det har bara blivit så. Ligger nära gränsen till Ukraina och Ungern. Fint område söderut där man kan friköra ända ner till Baia-mare.

Bild
Som sagt, fint körområde. Bara köra.

Bild
Pöjken slappnade väl av lite för mycket nu när det blev lite enklare körning. Gick ikull med sin cykel och gjorde en liten kullerbytta. Passade på att ta en lite powernap när cykeln ändå låg ner.

Bild
Krafterna kom tillbaka och vi fortsätter åka.

Bild
Milslång väg.

Bild
Pausar i en fin bokskog och värmer lite mat.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön maj 27, 2018 22:18

Bild
När vi kom till Baia Mare så skildes vi, Pöjken tog sin packning och åkte ner till Cluj.
Jag och Harry åkte också söderut, mot Apuseni.

Bild
Vi hittade en riktigt fin väg, ren njutning att köra här. Inte så krävande körning, vilket är bra. Patrolen känns helt slut i bakvagnen, tror varenda bussning är förbrukad.

Bild

Bild
Vi kom inte längre, naturreservat. Tycker det börjar bli mer och mer av det i Rumänien, så ni som är sugna på att åka så här, skynda er.

Bild
Stor väg, massor med vindfällor efter en tromb. Men här var det röjt i alla fall.

Bild
Tack för oss för den här gången. Kul att dela med sig av våra resor till er. :notworthy:
Nu är det bara långtråkig hemfärd kvar. Men vi har haft en fantastisk resa med massor av upplevelser. Positivt överraskad av Ukraina som jag tyckte var lite så där sist. Det är ju så mycket mer än körningen som är kul.

Exempelvis:
Står i en korsning och funderar på vart vi ska. Kommer ut en gubbe från sitt hus och bjuder in oss på kaffe.
Ett par firar 28års äktenskap på ett hotell. Mannen i familjen visar in oss i ett konferensrum där vi ska göra slut på en liter Jack Daniels.
Står en lastbil mitt på vägen och jobbar med något. En husägare kommer ut och vinkar in oss i sin trädgård bland blommande fruktträd och buskar så vi kommer förbi.

Så nu är det bara att sätta fart med Babushkan och se hur illa det är.
Sedan är det dags att planera familjeturen i höst.

:beer:

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Spikens garage

Inlägg av JZ » sön maj 27, 2018 23:33

Mycket givande läsning. Ser fram emot att få läsa om nästa :D :tumbup:

Skriv svar