Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Spikens garage

Inlägg av Runekebab » tis maj 15, 2018 6:43

Trevlig och uppiggande läsning :tumbup: :D
Toyota Lj70

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » tis maj 15, 2018 11:44

Grattis Spiken!

Det var mog för att ni såg för hederliga ut.
De kriminella vågar de inte stoppa...[emoji849]

Törs vi hoppas på ett utförligt resereportage? [emoji3]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 15, 2018 20:42

Tack Grottis :lol:

Jo, jag tänkte plita ner några rader om resan. Jag lovade ju att bli en bättre fotograf också, men det blev fler suddiga bilder än någonsin. Samt att man glömmer ta några bilder i "stridens hetta" Några ställen som man tyckte var extrema, ser bara larvigt ut på bild osv. Jag har inte fått några bilder från Harry och Pöjken än heller.

Innan resan så blev det några modifieringar på Babushkan. Vi saknade lysen på förra resan, speciellt åt sidorna, plus att extraljusen på taket lyste i framrutan.

Bild
En keps på takräcket svetsades ihop av överblivna delar från en pirra. Stagen var tänkta för att få kepsen stabil, visade sig att den puffade undan grenar ganska så bra. Några enkla diodlampor (eller heter det LED?) monterades också. Kabelgenomföringen är väl inte direkt high Tech.

Bild
Ett par xeon lampor fram, tar lång tid innan dom lyser med full effekt.

Bild
Den 28e April var det dags. Dynamitharry och jag ska ut på resa igen. Harry har faktiskt en egen Patrol nu, han skulle bara ha en efter förra resan, men den får stå hemma denna gång. Med oss har vi även Pöjken, Dynamitharry som döpt honom, är man yngre än oss så är man en Pöjk. Så det så.
Cykeln är en KTM 690, encylindrig 4 taktare, någon Dakar-version med tre bränsletankar och en tank för dricksvatten. Ca 180 kilo packad och klar.

Bild
Vi har kylskåp. HA!
Det ser lite oseriöst ut, men Pöjken hade fått en platta öl som tack för något han hade gjort. Inkasserade plattan på vägen till oss så den fick följa med. Men nu vet ni att man får plats med två plattor 33:or i en 49 liters kyl. (vi är nog dom ända svenskarna som tar med sig öl TILL Polen)

Bild
Som vanligt trasslar det på bildäck, jag har ändå bokat rätt, men blev invinkad fel.

Jag har valt dom gamla BF däcken (255/85-16) som börjar bli lite slitna, 2/3 dels mönster kvar och det räknar jag som slitet. Det ska vara riktigt torrt och varmt i Ukraina/Rumänien så det borde gå ändå. Fedima däcken är alldeles för tungdragna på Patrolen som är trött så det räcker och bromssträckan blir längre med 35orna. Vi kör hela Söndagen för att komma ner nära gränsen till Ukraina, allt tar alltid längre tid än man tror och man lär sig visst aldrig.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » ons maj 16, 2018 8:35

[emoji106] [emoji106][emoji106]
Här skulle det va en popcorn-smiley oxå, men tapatalks smileys är så kassa...[emoji849]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons maj 16, 2018 23:13

Bild
Man behöver inte vara så länge i Ukraina innan bilen ser ut så här. BF däcken har det lite kämpigt i leran.

Bild
Första natten i Ukraina. Vi ligger lite efter vad jag planerat, men vi höll på att tappa ett bromsok i Polen och gränsen tar alltid lång tid. Skulle behöva åka 10 mil om dagen för att tidsplanen ska stämma. Idag blev det 5.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor maj 17, 2018 21:15

Nästa dag fortsätter vi på våran väg.

Bild
Mestadels lättare körning med några enstaka utmaningar. Bil & MC har väldigt olika egenskaper har vi märkt. Inget som varit svårt för bägge än.

Bild
Pöjken har kört på Island med sin cykel, så det här är inga problem.

Bild
Vi fuskar några mil, slät och fin väg. Har hört att man kan få böter för smutsig bil här, vet inte om det stämmer.

Bild
Fin rastplats. Extra däck till cykeln fram på bilen.

Bild
Snön ligger kvar på lite högre höjd, speciellt norrsidan på bergen. Bra att tänka på när man letar väg på gps´n. Jag använder OpenStreetMap´s gratis app i en "padda" Höjden på bergstoppar ser vi, men inga höjdkurvor, så lite gissningslek blir det. Tänkte inte åka asfallt hur länge som helst.

Bild
Vi provar på en ny väg, ser hur länge den är körbar.

Bild

Bild
Det har stormat ganska så bra i Karpaterna, både Ukraina och Rumänien. Ser ut som plockepinn i skogen. Den här vägen är röjd iaf, så då borde den gå någonstans.

Bild
Pöjken ser nöjd ut med vägvalet än så länge.

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Spikens garage

Inlägg av Mhassic » fre maj 18, 2018 8:43

Ser ut att vara en ruskigt trevlig resa för både hoj och bil. =)
Riktigt lyx att få köra hoj med följebil. :tumbup:

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » fre maj 18, 2018 17:21

Min tanke med... en cykel som ju redan från grunden är lätt och smidig, och slippa tält, stormkök och övrig packning... åker man sen KTM behövs ju en låda reservdelar dessutom.... :poke:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre maj 18, 2018 23:12

Jo, Patrolen är välpackad. Men han har mat, kök och kläder i packlådorna så han klarar sig själv utifall... nånting. På transportstäckorna navigerar vi, och Pöjken behöver bara åka med. Men ibland får han agera scout.

Bild
Vi hitta ett hus som kallas "Old cheese" på google map. Hade lagt in det som waypoint på GPS`n.

Bild
Härligt med gräsmattekörning, men det är ganska så brant nedför. Hoppas vi inte behöver vända.

Bild
Vi kommer in i skogen som är tät. (ser ni bilen?) Riktigt tät. Vi får hugga oss ur bilen med yxan bara för att kunna öppna dörrar och kunna gå runt bilen.

Bild
Går inte att ställa ifrån sig cykeln vettigt pga nedförsbacken så Patrolen får fungera som bromskloss. Parkeringsbroms på kardan är bra grejor.

Bild
-Det går inte att åka här, säger Pöjken.
-Jasså, varför inte de då?
Dynamitarden får ihop sin såg lika vant som jag fick ihop min K-pist efter 227 dagars värnplikt, och ungefär på samma tid också.
-Men det är massor av träd.
-Bäst vi börjar då.
Sågen är redan igång och vi gör bäst i att hålla oss ur vägen, inte för att han är farlig med sågen, utan mer för att man känner att man stör honom. Vi går bakom och försöker kasta undan alla granar, men dom vill gärna komma tillbaka för skogen är så tät. Man får försöka hitta ett hål och trycka in granuslingarna. Att det är brant underlättar inte arbetet.

Bild
Efter den tätaste delen av skogen blev det ännu brantare. Framför oss blir det brantare ändå. Lite orolig att få ner ett framhjul i mittfåran. Vet i tusan om vi inte rullar då.

Bild
Pöjken åker först, minsta lilla han bromsar så låser sig hjulen i rullgruset. Att det lutar mot mittfåran gör inte saken bättre. Vurpan kom som ett brev på posten... (hmm, talesätt från förr) Pöjken hann kasta sig av, men han kände kanten på mittfåran mot benet innan han fick bort foten. Vikten på cykeln hade förmodligen gjort honom illa om han inte var så snabb som han var. Läskigt.

Bild
Vi fick använda vinchen för att få upp cykeln, gick inte att lyfta den när den låg helt uppochner. Kom två Slovaker som var ute och vandra. Dom trodde oss knappt när vi sa att det var vi som röjt vägen. Det var väl ca 40 granar, små förvisso, men ändå.

Bild
Fint hotell till kvällen.

Bild
Fyrstjärnigt eller inte, spelar ingen roll. Man gör vård på sin såg!

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » lör maj 19, 2018 5:16

Spännande läsning (som vanligt)! :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön maj 20, 2018 23:03

Dag 3 i Ukraina.

Bild
Klockan 8 på morgonen, och termometern är i skuggan... puh.
Vi har väl inte kommit så långt som vi tänkt, men vi hinner nog till Rumänien om vi eldar på lite... right.
Max 1 natt till, sen vill vi vara vid gränsen, den kommer förmodligen ta lite tid.

Bild
Håller oss på dom mindre vägarna och avverkar några mil, har ingen bild på dom riktigt dåliga potthålsvägarna. Dom är riktigt dåliga och Babushkan tar mycket stryk av dom. Jag kände på stötdämparna vid ett stopp och dom är varma, går inta att hålla kvar handen på dämparna utan att bränna sig.


Bild
Ibland är det bättre att ta en mindre väg. En dålig grusväg är ofta bättre än en dålig asfaltsväg.

Bild
Små grusvägar har en förmåga att bli ännu mindre, och lite sämre... eller intressanta är väl ett bättre ord.


Bild
Ligger det ett träd över vägen så är den inte röjd. Stor risk att det ligger fler träd över vägen, eller att vägen inte går någonstans. Här gick det att åka runt trädet.


Bild
Småpinnar tar vi med yxa.

Bild
Ibland är det bättre att ta en egen väg.


Sedan blev det uppförsbacke, grus och stenbumlingar. Babushkan la sig på magen och vi fick vincha lite. Backen blev brantare och brantare men Patrolen kämpar på. Det krafsar om alla hjulen och bilen börjar att hoppa mer än den driver framåt, men vi kommer upp.


Bild
Vi är väldigt nöjda med att vi kom upp, nu ska vi bara vänta på Pöjken. Vi hör hur han bökar längre ner i backen. Det gasas och det tjuvstannar för honom flera gånger. Det låter plötsligt som en 2-taktare och Harry och jag blir fundersamma. Sedan flyger det upp en Slovak på en 250 cross och säger,
-Your friend, to Heavy. Problem.
Efter honom så kom det ännu mera crossar.

Bild
Till slut kom även Pöjken upp. Tar av sig hjälmen och går direkt till kylskåpet och tömmer en vattenflaska. Jag och Dynamitharry hade redan fått fram varsin stol och en Norrlands medans vi väntade. När han pustat färdigt undrade han,
-Nu då?
-Återvändsgata.
-Varför kom ni inte ner igen???
-Ähum, vi blev lite sugna på en öl... åsså ville vi se om du kom upp.

Nu fick vi förklarat för oss att det finns olika typer av cyklar och att dom har olika egenskaper.

Bild
Vi tar en ny väg. Egentligen så har vi inte kommit någonstans idag, om man räkna mil kvar till gränsen. Men vi har ju halva dagen kvar, det fixar vi... lätt.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Spikens garage

Inlägg av JZ » mån maj 21, 2018 0:40

... åsså ville vi se om du kom upp. :woot: :beer:

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Spikens garage

Inlägg av J Landin » mån maj 21, 2018 5:44

:woot: :tumbup:
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » mån maj 21, 2018 15:28

Fan va kul och spännande!
Hur gör ni när ni planerar vart ni ska? Kollar ni på tex google maps och ser vad som verkar rimligt eller tar ni bara ut en kompassriktning och letar er fram?
Vad säger markägare osv när ni kör i skog och mark och när ni motorsågar träd?

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån maj 21, 2018 19:38

@Robe
Mycket google map blir det :lol:
Börjar med satellitvy för att se gräsklädda berg, går över till maps för att se om det är naturreservat. Zoomar in på maps för att se om det finns några streckade vägar, hittar jag inga går jag tillbaka till satellit för att leta hjulspår. Kollar i streetwiev var googlebilen varit, hur marken ser ut i det området, möjlighet till avstickare osv. Funktionen bilder tagna i det området du zoomat in på är bra också.

Lägger in waypoints i paddan, helst för många, kommer man inte till den ena så kanske någon annan kan gå bra. Sedan en kombination av kompass och GPS för att ta sig till nästa waypoint. Jag går ganska så mycket efter solen, måste hålla koll på klockan också.


Markägare?
Jag TROR det är staten som äger marken. Jag skulle bli förvånad om någon sa något om man röjer en väg, tror att det är helt normalt här. Naturreservat har ofta grön/vit randiga bommar/markeringar, då är det bra att hålla sig på vägen, ibland kan det vara fordonstrafik förbjuden också. Som sagt, bra med många waypoints.

Skriv svar