Jimny for dummies! (Hög tomgång)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jimny for dummies! (Hög tomgång)
Jag har en Jimny där ena vakuumnavet är paj.
Vad händer om jag låser båda naven och kör med dom i hela tiden?
Att hjulen driver runt framaxeln och drar lite mer bensin förstår jag men skadar det andra delar?
Vad händer om jag låser båda naven och kör med dom i hela tiden?
Att hjulen driver runt framaxeln och drar lite mer bensin förstår jag men skadar det andra delar?
Senast redigerad av POS den tis maj 15, 2018 13:16, redigerad totalt 3 gång.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Jimny konstant 4x4 (hjälp nybörjare)
Hej och välkommen till forumet.
Tråkigt att ett problem ska var orsaken till att ansluter till bästa forumet.
Vilken årsmodell av Jimny har du?
Så vitt jag känner till så har inte Jimny frihjulsnav som är låsbara - men jag kan ha fel.
Min Jimny -06 har i alla fall INTE låsbara frihjulsnav.
Mina 413 hade låsbara frihjulsnav, men inte min -98 Samurai.
Tråkigt att ett problem ska var orsaken till att ansluter till bästa forumet.
Vilken årsmodell av Jimny har du?
Så vitt jag känner till så har inte Jimny frihjulsnav som är låsbara - men jag kan ha fel.
Min Jimny -06 har i alla fall INTE låsbara frihjulsnav.
Mina 413 hade låsbara frihjulsnav, men inte min -98 Samurai.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Jimny konstant 4x4 (hjälp nybörjare)
Hej
Jag köpte bilen införstådd med att det var en del fix på den och jag tycker det är kul att skruva och lära sig.
Det är en 00:a
Naven är i/urkoppligsbara med vakuum men ena navet är trasigt. Innerdelen är lös fån plåtbiten på membranet.
Och så är vakuumledningarna slut och måste bytas.
Jag tänkte istället lägga i en distans i kåpan så naven är ikopplade hela tiden.
Men jag är osäker på om det gör någon skada att köra runt så med fördelningslåndan i 2wd
Att drivaxlar/kardan gör att det drar lite bensin står jag ut med.
Jag köpte bilen införstådd med att det var en del fix på den och jag tycker det är kul att skruva och lära sig.
Det är en 00:a
Naven är i/urkoppligsbara med vakuum men ena navet är trasigt. Innerdelen är lös fån plåtbiten på membranet.
Och så är vakuumledningarna slut och måste bytas.
Jag tänkte istället lägga i en distans i kåpan så naven är ikopplade hela tiden.
Men jag är osäker på om det gör någon skada att köra runt så med fördelningslåndan i 2wd
Att drivaxlar/kardan gör att det drar lite bensin står jag ut med.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Jimny konstant 4x4 (hjälp nybörjare)
Din åtgärd/reparation har jag ingen åsikt om.
Men att köra med konstant låst 4x4 mellan axlarna avråder jag från.
I alla fall på torrt fast underlag = asfalt eller motsvarande.
Vid tvära svängar, t ex fickparkering, kommer bilen att "knyta" sig.
Innebär stora påfrestningar på hela drivlinan.
Men i skogen på grusvägar eller annat mjukt underlag lär det inte bli några problem.
Skriv gärna var du håller hus.
Men att köra med konstant låst 4x4 mellan axlarna avråder jag från.
I alla fall på torrt fast underlag = asfalt eller motsvarande.
Vid tvära svängar, t ex fickparkering, kommer bilen att "knyta" sig.
Innebär stora påfrestningar på hela drivlinan.
Men i skogen på grusvägar eller annat mjukt underlag lär det inte bli några problem.
Skriv gärna var du håller hus.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Jimny konstant 4x4 (hjälp nybörjare)
Jag gjorde som jag skrev och "låste" naven.
Det känns att bilen rullar lite trögare i 2wd nu.
Men fyrhjulsdriften funkar!
Nästa steg blir att plocka bort hela vakuumsystemet och få lamporna att indikera rätt när 4wdH/4wdL är valt.
Det känns att bilen rullar lite trögare i 2wd nu.
Men fyrhjulsdriften funkar!
Nästa steg blir att plocka bort hela vakuumsystemet och få lamporna att indikera rätt när 4wdH/4wdL är valt.
Re: Jimny for dummies! (tomgång)
Det har gått bra att åka med låsta nav fram!
Jag besiktade bilen för några dagar sen och fick bara lite svetsjobb på en sidobalk!☺
Men tomgången är hög när bilen blir varm.
Vid kall motor känns den normal för att sedan stiga med motorns temp till ca 1900rpm
När jag drar ur kontakten på bilden sjunker tomgången.
Någon som kan förklara eller ge tips?
Jag besiktade bilen för några dagar sen och fick bara lite svetsjobb på en sidobalk!☺
Men tomgången är hög när bilen blir varm.
Vid kall motor känns den normal för att sedan stiga med motorns temp till ca 1900rpm
När jag drar ur kontakten på bilden sjunker tomgången.
Någon som kan förklara eller ge tips?