chassinr släpkärra
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
chassinr släpkärra
Har ett gammalt släp jag funderar på att lyckas besiktiga.
Men funderar på om det ens går hitta något nr på en så gammal sak.
Valleryd kärra från 1978.
4st nuffror ska Identifieringsnummret vara enligt transportstyrelsen.
Någon som har ett hum om vart det brukar sitta, eller storlek på nuffrorna om man överväger att knacka dit nya.
Men funderar på om det ens går hitta något nr på en så gammal sak.
Valleryd kärra från 1978.
4st nuffror ska Identifieringsnummret vara enligt transportstyrelsen.
Någon som har ett hum om vart det brukar sitta, eller storlek på nuffrorna om man överväger att knacka dit nya.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: chassinr släpkärra
Dragbalken längst fram, oftast höger sida.
7 mm höga tecken.
7 mm höga tecken.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: chassinr släpkärra
Tackar =)gubbstrutten skrev:Dragbalken längst fram, oftast höger sida.
7 mm höga tecken.
Får väl blästra bort färgen alla 90 lager
Re: chassinr släpkärra
Har en Valryd -74áFisketorp skrev:Har ett gammalt släp jag funderar på att lyckas besiktiga.
Men funderar på om det ens går hitta något nr på en så gammal sak.
Valleryd kärra från 1978.
4st nuffror ska Identifieringsnummret vara enligt transportstyrelsen.
Någon som har ett hum om vart det brukar sitta, eller storlek på nuffrorna om man överväger att knacka dit nya.
Dragbalken, rakt ovanpå, 40 cm bakom gummibälgen.
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: chassinr släpkärra
RedNek skrev:Har en Valryd -74áFisketorp skrev:Har ett gammalt släp jag funderar på att lyckas besiktiga.
Men funderar på om det ens går hitta något nr på en så gammal sak.
Valleryd kärra från 1978.
4st nuffror ska Identifieringsnummret vara enligt transportstyrelsen.
Någon som har ett hum om vart det brukar sitta, eller storlek på nuffrorna om man överväger att knacka dit nya.
Dragbalken, rakt ovanpå, 40 cm bakom gummibälgen.
Härligt!!
Ut med måttband och vad hittar man 40cm bakom gummibälg om inte!!!
En längsgående påsvetsad förstärkning
Tycker mig kunna urskilja en bit av en nuffra under den, så det verkade iallafall stämma på placering
Men vad gör man nu.. känns inte som någon ide att kapa bort förstärkning och hitta ett komplett nr.
Banka in nya nuffror och hoppas besiktningen är på gott humör
Re: chassinr släpkärra
När jag reggade om mitt gamla släp till obromsat var de på väldigt gott humör. Besiktningskillen tyckte chassinumret var för otydligt, så han bankade in ett nytt och sa' att jag skulle rostskyddsmåla lite på det.Fisketorp skrev:
Banka in nya nuffror och hoppas besiktningen är på gott humör
Re: chassinr släpkärra
Har aldrig upplevt att det varit ifrågasatt är det bara snyggt gjort så verkar dom mest glada över att ha hittat det!Perre V8 skrev:När jag reggade om mitt gamla släp till obromsat var de på väldigt gott humör. Besiktningskillen tyckte chassinumret var för otydligt, så han bankade in ett nytt och sa' att jag skulle rostskyddsmåla lite på det.Fisketorp skrev:
Banka in nya nuffror och hoppas besiktningen är på gott humör
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: chassinr släpkärra
Var min tanke, då jag ändå bara kör lättare skräp.Perre V8 skrev:När jag reggade om mitt gamla släp till obromsat var de på väldigt gott humör. Besiktningskillen tyckte chassinumret var för otydligt, så han bankade in ett nytt och sa' att jag skulle rostskyddsmåla lite på det.Fisketorp skrev:
Banka in nya nuffror och hoppas besiktningen är på gott humör
Vart det något krångel utöver att demontera bromsar, rörstump på påskjuten?
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: chassinr släpkärra
Får man byta dragbalken som har chassinumret instansat?
Ska man låta det gamla numret vara synligt och knacka in mitt släps nummer bredvid?
Har gjort i ordning ett släp för några år sen och den hade de vikt ordentligt så ena balken var helt böjd, har riktat den så gott det går och besiktat såhär men den är inte riktigt bra. Infästningen till själva draget blir ju flyttad när balken är knäckt så allt ser snett o jävligt ut...
Varför tar ni bort bromsen, är ju inte så mycket jobb med trumbromsar när man väl gjort i ordning dem en gång?
Ska man låta det gamla numret vara synligt och knacka in mitt släps nummer bredvid?
Har gjort i ordning ett släp för några år sen och den hade de vikt ordentligt så ena balken var helt böjd, har riktat den så gott det går och besiktat såhär men den är inte riktigt bra. Infästningen till själva draget blir ju flyttad när balken är knäckt så allt ser snett o jävligt ut...
Varför tar ni bort bromsen, är ju inte så mycket jobb med trumbromsar när man väl gjort i ordning dem en gång?
Re: chassinr släpkärra
Nej, det var inget tekniskt krångel. De kollade ganska noga att påskjutet var riktigt stumt och noterade att vajrar mm var bortplockade. Jag gjorde en kontrollbesiktning samtidigt, efter godkännande som obromsat, och det innebar visst administrativt krångel som iofs löste sig. Jag fick även intyga att bromssystemet var helt demonterat mm. Jag har för mig att hela bilprovningsbesöket tog mindre än en halvtimme, trots administrativt krångel.Fisketorp skrev:Var min tanke, då jag ändå bara kör lättare skräp.Perre V8 skrev:När jag reggade om mitt gamla släp till obromsat var de på väldigt gott humör. Besiktningskillen tyckte chassinumret var för otydligt, så han bankade in ett nytt och sa' att jag skulle rostskyddsmåla lite på det.Fisketorp skrev:
Banka in nya nuffror och hoppas besiktningen är på gott humör
Vart det något krångel utöver att demontera bromsar, rörstump på påskjuten?
Re: chassinr släpkärra
tänkte regga som obromsat då bromsarna behöver göras helt iordning och kostar lite mer än regga.
Då är jag ifrån det bekymret framöver.
Perre V8 lyckades du få påskjuten helt stum?
Antar det inte går/fås, men hade ju varit smöget att ta bort påskjuten och montera ny draghandske i dragbalken. bara 2 hål att borra.
Då är jag ifrån det bekymret framöver.
Perre V8 lyckades du få påskjuten helt stum?
Antar det inte går/fås, men hade ju varit smöget att ta bort påskjuten och montera ny draghandske i dragbalken. bara 2 hål att borra.
Re: chassinr släpkärra
Jag fick det tillräckligt stumt för att få det godkänt, men det är en aning glapp. Glappet är såpass litet att det är svårt att åtgärda men står på min lista över saker att försöka fixa vid tillfälle. När jag byggde om tog jag bort damasken vid påskjutsanordningen och satte en rostfri rörstump där istället. Röret hade jag bland mina bra-att-ha-saker, jag mätte inte diametrarna utan provade om det funkade, rätt längd mätte jag och kapade till. Rörets innerdiameter kunde gärna ha varit ett par tiondels mm mindre, men det kanske är svårt att hitta något som passar bättre och det får nog vara så länge det godkänns. Känns ju rätt bra också att kunna bygga om utan att behöva köpa några delar.
-
- Användare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: ons sep 28, 2016 18:05
Re: chassinr släpkärra
Har ett gammalt härke stående om du behöver nummer och papper ...
Re: chassinr släpkärra
Tack för erbjudande, men har papper och nr, ska bara få dit detHillbilly-67 skrev:Har ett gammalt härke stående om du behöver nummer och papper ...