Höja Izuzu D-max -08
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Höja Izuzu D-max -08
Sökt en del men hittar ganska klent med information. Hittade det här svaret i en gammal tråd:
"bak inga problem bara axelvända, men fram då med torrisionstavar??
vill höja mer än å bara skruva på dem"
Är det "bara" att axelvända eller drar det med sig byte av bromsledningar, bränsleslangar osv..?
Skruva upp torrisionsstavarna - hur många cm gör det?
Är främst ute efter att få högre markfrigång.
"bak inga problem bara axelvända, men fram då med torrisionstavar??
vill höja mer än å bara skruva på dem"
Är det "bara" att axelvända eller drar det med sig byte av bromsledningar, bränsleslangar osv..?
Skruva upp torrisionsstavarna - hur många cm gör det?
Är främst ute efter att få högre markfrigång.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Höja Izuzu D-max -08
kofot skrev:Sökt en del men hittar ganska klent med information. Hittade det här svaret i en gammal tråd:
"bak inga problem bara axelvända, men fram då med torrisionstavar??
vill höja mer än å bara skruva på dem"
Är det "bara" att axelvända eller drar det med sig byte av bromsledningar, bränsleslangar osv..?
Skruva upp torrisionsstavarna - hur många cm gör det?
I princip och efter min erfarenhet från Terrano II går det någorlunda smärtfritt att skruva upp torsionsstavarna 2"/5 cm.
Därefter kan det bli vissa praktiska/tekniska/mekaniska hinder avhängiga framvagnskonstruktionen.
Redan vid 2"/5 cm får du en felaktig/positiv hjullutning(cambervinkel).
Bilen blir "hjulbent" fram.
Kommer att slita framdäcken på ytterkanterna.
Andra/längre undre länkarmar/A-armar kan kompensera för "hjulbentheten".
Är främst ute efter att få högre markfrigång.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Höja Izuzu D-max -08
Det går säkert hitta hur mycket som helst beroende på hur mycket pengar man vill lägga.
Allt från några tusenlappar till många tio- eller hundratusentals kronor.
Hur mycket pengar man lägger beror ju också på varför man vill höja sin bil.
Vill man höja sin bil bara för att man tycker det är "ballt" med en hög bil är nog det billigaste och smidigaste att köpa en kaross höjning, finns olika höjder. Här är två exempel:
http://xpajun.com/product_info.php?products_id=263" onclick="window.open(this.href);return false;
http://xpajun.com/product_info.php?products_id=265" onclick="window.open(this.href);return false;
Och/eller så höjer man fjädringen. Finns ju olika sätta att göra det på också.
Det lättaste/billigaste är väl som sagt att skruva upp torisionen fram enbart.
Vill man ha den högre bak kan man ju komplettera exempelvis med längre schacklar och dämpare:
https://www.milneroffroad.com/isuzu/pic ... ear-50mm-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så börjar man göra det lite seriöst och köper en riktig höjningsats (finns massor av återförsäljare och fabrikat):
https://www.4x4offroad.se/ironman-hojni ... ax-03.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så köper man ett färdigt höjningskit som flyttar ner bärarmar och liknande i äkta amerikansk stil:
https://www.ebay.co.uk/itm/Isuzu-D-MAX- ... Sw~AVYsZRQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så bygger man om ALLT, trycker på stela axlar, med Coil-overs och hejsan svejsan....ja bara fantasin sätter gränser.
https://www.4x4australia.com.au/gear/16 ... onversions" onclick="window.open(this.href);return false;
Allt från några tusenlappar till många tio- eller hundratusentals kronor.
Hur mycket pengar man lägger beror ju också på varför man vill höja sin bil.
Vill man höja sin bil bara för att man tycker det är "ballt" med en hög bil är nog det billigaste och smidigaste att köpa en kaross höjning, finns olika höjder. Här är två exempel:
http://xpajun.com/product_info.php?products_id=263" onclick="window.open(this.href);return false;
http://xpajun.com/product_info.php?products_id=265" onclick="window.open(this.href);return false;
Och/eller så höjer man fjädringen. Finns ju olika sätta att göra det på också.
Det lättaste/billigaste är väl som sagt att skruva upp torisionen fram enbart.
Vill man ha den högre bak kan man ju komplettera exempelvis med längre schacklar och dämpare:
https://www.milneroffroad.com/isuzu/pic ... ear-50mm-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så börjar man göra det lite seriöst och köper en riktig höjningsats (finns massor av återförsäljare och fabrikat):
https://www.4x4offroad.se/ironman-hojni ... ax-03.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så köper man ett färdigt höjningskit som flyttar ner bärarmar och liknande i äkta amerikansk stil:
https://www.ebay.co.uk/itm/Isuzu-D-MAX- ... Sw~AVYsZRQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så bygger man om ALLT, trycker på stela axlar, med Coil-overs och hejsan svejsan....ja bara fantasin sätter gränser.
https://www.4x4australia.com.au/gear/16 ... onversions" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Höja Izuzu D-max -08
Tänkte mest på om det gick att få 5-10cm högre markfrigång utan att köpa några dyra satser. Större däck gör ju några cm men som alltid vill man ju ha mer.
Men det kanske vore en ide att börja med att axelvända och skruva upp torsionsstavarna och eventuellt shimsa ut länkarmarna om ingen ser några direkta problem med det?
Men det kanske vore en ide att börja med att axelvända och skruva upp torsionsstavarna och eventuellt shimsa ut länkarmarna om ingen ser några direkta problem med det?
Re: Höja Izuzu D-max -08
Om du bara axelvänder och skruvar upp torsionen kommer du höja 15 - 20 cm bak och 5 cm fram, kommer se lite latjo ut tror jag. Snid ihop längre schackel i stället.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Höja Izuzu D-max -08
Ja då lät det ju bättre å göra längre fästen. Är det bara bakre bakre fästet man gör längre då eller? Det inringade i bilden.Danne skrev:Om du bara axelvänder och skruvar upp torsionen kommer du höja 15 - 20 cm bak och 5 cm fram, kommer se lite latjo ut tror jag. Snid ihop längre schackel i stället.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Höja Izuzu D-max -08
Stämmer bra. Brukar finnas att köpa till de flesta bilar om man inte orkar göra egna.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Höja Izuzu D-max -08
Borde väl funka att dela det gamla på mitten, förlänga med en bit plattjärn i samma dimension och lämplig längd, sen svetsa ett likadant plattjärn längs med hela yttersidorna?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Höja Izuzu D-max -08
Ja de skulle ja tro.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Höja Izuzu D-max -08
Hur kommer det funka med stötdämparna bak? Är det oftast tillräckligt med slaglängd original så det funkar att höja ca 2"?
Re: Höja Izuzu D-max -08
På L200:an räckte de till men har flyttat upp fästena då dom satt lika dumt till som på din.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Höja Izuzu D-max -08
I fram då, enda skruven jag hittar vid torsionsstängerna är den här som sitter på undersidan och går igenom hela bakre fästen.
Är det den man ska skruva på? Dra åt eller släppa den?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Är det den man ska skruva på? Dra åt eller släppa den?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Höja Izuzu D-max -08
Om de är lika som på min vilket det borde vara ska man dra åt, på min finns en kontramutter på ovansidan man måste släppa först. Hissa gärna upp framhjulen lite i luften innan du börjar, dels för att det går lättare och dels för att bilen blir låg snabbt om den skruven skulle gå av.
Senast redigerad av Danne den lör apr 07, 2018 12:37, redigerad totalt 2 gång.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Höja Izuzu D-max -08
Okej tack, får göra ett försök under veckan.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Höja Izuzu D-max -08
Så här ser det ut på min L200:a, kanske kan ge lite ledtrådar till dig hur din funkar.
http://l200.se/e107_plugins/pviewgaller ... p?album=15
http://l200.se/e107_plugins/pviewgaller ... p?album=15
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı