Vitara 1.6 frågor

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Psjoblom
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 26, 2018 22:35

Vitara 1.6 frågor

Inlägg av Psjoblom » mån mar 26, 2018 22:56

Hej! Har köpt mig en vitara 1.6 1989 och har lite frågor.

1. Motorlampan blinkar, tomgången är lite hög och den hugger till när man gasar på lägre varv. Vart börjar jag leta? Är väl nån elektronisk förgasare på dessa typ?

2. Valp fälgar, passar dessa på en vitara ? Är väl rätt nav och bultmönster men funkar det med et?

3. Diffbromsar i dessa , finns det? Antar att den låser mittdiffen men är det nån mer typ diffbroms i bakaxel?

Mvh

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vitara 1.6 frågor

Inlägg av gubbstrutten » tis mar 27, 2018 9:28

Psjoblom skrev:Hej! Har köpt mig en vitara 1.6 1989 och har lite frågor.

1. Motorlampan blinkar, tomgången är lite hög och den hugger till när man gasar på lägre varv. Vart börjar jag leta? Är väl nån elektronisk förgasare på dessa typ?

Vet ej orsak till förgasarproblemen.

2. Valp fälgar, passar dessa på en vitara ? Är väl rätt nav och bultmönster men funkar det med et?

Många använder Valpfälgar, så de passar, sedan beror det på däcken.

3. Diffbromsar i dessa , finns det? Antar att den låser mittdiffen men är det nån mer typ diffbroms i bakaxel?

Vitara har ingen mittdifferential(som t ex Niva och Defender m fl).
Ej heller diffbroms eller spärr i bakaxeln som Stock Car.
Men det finns prisbilliga typ Lock Right som är lätta att eftermontera.


Mvh
Grattis till en trevlig bil. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Psjoblom
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 26, 2018 22:35

Re: Vitara 1.6 frågor

Inlägg av Psjoblom » tis mar 27, 2018 11:16

Tack för svaren! Bara åkt cherokee innan med låst mittdiff vill jag minnas, gör det väsentlig skillnad på framkomlighet tro? Isåfall kan det ju vara värt att iallafall ordna en spärr till baken..
Får testa med valphjulen då!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara 1.6 frågor

Inlägg av MattisH » lör mar 31, 2018 14:09

Lägger du i 4x4 så är den låst. 50%/50% fram/bak. Ingen diff i fördelningslådan, bara i koppling av fyrhjulsdriften. Man bör inte köra på torra och hårda underlag med fyrhjulsdriften eftersom det bryter i drivlinan.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar