Pickup TD 4wd?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pickup TD 4wd?
Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av Pickup TD 4wd?
Den ser ut som en Samurai. Ät det samma fast längre? Hur är motorn? Lätt att meka med? Hår den lätt att meka med?
Är det någon som har någon erfarenhet av Pickup TD 4wd?
Den ser ut som en Samurai. Ät det samma fast längre? Hur är motorn? Lätt att meka med? Hår den lätt att meka med?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Pickup TD 4wd?
1. Har ingen erfarenhet av diesel(endast ägt 4 Suzuki-bensinare).Mjolke skrev:Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av Pickup TD 4wd?
Den ser ut som en Samurai. Ät det samma fast längre? Hur är motorn? Lätt att meka med? Hår den lätt att meka med?
2. Det är i princip en Samurai LWB(Long Wheel Base).
3. Samuraien fanns med 2 axelavstånd(SWB 203 cm och LWB 237,5 cm).
4. Tror det finns 2 dieselmotorer?(Vet inte säkert men tror det var Mazda resp Renault som levererade - andra får rätta mig.)
5. Lika lätt att meka med som en "vanlig" Samurai(Canvas Top, TinTop eller High Roof).
Om det är någon direkt nackdel får andra svara på, men utrymmet bakom ratten tror jag är mindre p g a a stolen inte går att skjuta tillbaka lika långt tillbaka som i de utan vägg bakom framstolarna.
De pickisar jag sett som varit till salu har varit f d företagsbilar och inte lika välvårdade som de andra.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Pickup TD 4wd?
Grymt! Bra info!
Då är det Diselmotorn och om någon har nått att tilllägga.
Då är det Diselmotorn och om någon har nått att tilllägga.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Pickup TD 4wd?
Man kan väl tillägga att dieselmotorer generellt har bättre vridmoment vid lägre varvtal, jämfört med bensinare.
Och det är något vi som leker i skogen uppskattar.
Ifrågavarande dieselmotor är på runt 1900 cc jämfört med bensinarnas 1300 cc.
Så diesel i skogen - ja tack!
Och det är något vi som leker i skogen uppskattar.
Ifrågavarande dieselmotor är på runt 1900 cc jämfört med bensinarnas 1300 cc.
Så diesel i skogen - ja tack!
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Pickup TD 4wd?
Är det kedja eller kamrem på Diselmotorena?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Pickup TD 4wd?
Om det är samma dieselmotor som i Suzuki Jimny så är det kamrem.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Pickup TD 4wd?
Leta efter peugeotmotorn då renaultvarianten hade ett elektroniskt styrsystem till bränslet som är ökänt dåligt.
Peugeotmotorn har mek pump och kamrem och är hämtad från peugeots personbilar.
Motorn är ganska trött orginal förmodligen pga suzuki satt en låg effektgräns.
Peugeotmotorn har mek pump och kamrem och är hämtad från peugeots personbilar.
Motorn är ganska trött orginal förmodligen pga suzuki satt en låg effektgräns.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Pickup TD 4wd?
Tack!
Re: Pickup TD 4wd?
Har haft min Suzuki pickup 1,9D i fyra år nu. Den har Renault motor och har aldrig krånglat. Jag undrar faktiskt vad Mathias T har fått uppgiften om att Renaultmotorerna är dåliga. Är det inte egen erfarenhet tycker jag han skall avhålla sig från den typen av kritik. Varken Peugot eller Renaultmotorn är några raketer. 64 hk vardera men Renaultmotorn har det utan turbohjälp vilket jag ser som en fördel. För övrigt sitter samma Renaultmotor i bl.a. Renault Kango.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Pickup TD 4wd?
Renaultmotorn som motor är det nog inga större problem med, det är stysystemet som har en förmåga att krabba. Och när man säger att det är en svag punkt så betyder det inte att alla drabbas. Lite som SAAB, alla vet att det är skitbilar men lika förbannat finns det dem som otoligt nog fungerar tillfredställand
Turbo-varaianten går att skrämma upp så den blir riktigt skojjig om man ger den lite mer att dricka och öppnar upp andningsvägarna in å ut.
Ett stort problem med dem är dock rosten. Har nog samma plåtleverantör som SAAB å Opel. De är om möjligt värre än sina japanska syskon.
Saknar dock min td väldigt då den va riktigt go, trots rosten.
MVH//Klirre
Turbo-varaianten går att skrämma upp så den blir riktigt skojjig om man ger den lite mer att dricka och öppnar upp andningsvägarna in å ut.
Ett stort problem med dem är dock rosten. Har nog samma plåtleverantör som SAAB å Opel. De är om möjligt värre än sina japanska syskon.
Saknar dock min td väldigt då den va riktigt go, trots rosten.
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Pickup TD 4wd?
Har en kompis som just nu håller på att kasta ut sin renault och montera vw pga styrsystemtrassel,annars är det bara att söka lite på lucas epic och läsa alla positiva kommentarer om denna fantastiska uppfinningBrummel skrev:Har haft min Suzuki pickup 1,9D i fyra år nu. Den har Renault motor och har aldrig krånglat. Jag undrar faktiskt vad Mathias T har fått uppgiften om att Renaultmotorerna är dåliga. Är det inte egen erfarenhet tycker jag han skall avhålla sig från den typen av kritik. Varken Peugot eller Renaultmotorn är några raketer. 64 hk vardera men Renaultmotorn har det utan turbohjälp vilket jag ser som en fördel. För övrigt sitter samma Renaultmotor i bl.a. Renault Kango.
Det är styrsystemet som är problemet då det dessutom är svårt att diagnostisera när det krånglar jämfört med peggan som har en vanlig simpel mekanisk pump med gaswire
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"