Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » tor okt 26, 2017 18:30

Det var ett tag sedan jag var aktiv här på forumet, jag har haft ett par garagetrådar här sedan tidigare så jag tänkte testa att köra en tråd med mitt senaste inköp om det tas väl emot. Min första 4x4 och även garagetråd här var en suzuki sj410 (även kallad smurfen pga. färgen) som började såhär:
Bild
och slutade såhär när jag sålde den:
Bild

För att få plats med familjen och kunna använda den till vardags köptes denna l200 in:
Bild
När jag slutade med senaste tråden för några år sedan såg den ut ungefär som nu och den har både tagit hela familjen på semestrar och tagit mig till och från jobbet varje dag med stor pålitlighet i flera år.
Bild

Mitt senaste projekt var en volvo pv med annan drivlina/motorstyrning och då den blev reggad och klar i somras så behövde jag ett nytt projekt. Denna dök upp på blocket:
Bild

I annonsen stod det att bilen hade bensinmotor, men bilregistret hävdade att det var en diesel, jag frågade om motorn ar bytt men säljaren nekade och vidhöll att det var en bensinmotor. Väl på plats ser jag att det står diesel på tanklocket och mycket riktigt, en dieselmotor under huven.
Bild

Bilen hade en trasig fördelningslåda och växellådan var urplockad och låg på verkstad, men säljaren lovade att hämta den och köra hem den till mig. När säljaren hörde av sig hade verkstaden missuppfattat och slängt växellådan så jag fick tillbaka lite pengar och jag har hittat en låda till salu 55mil bort som jag skall hämta upp om ett par veckor.

Det första jag gjorde var att tömma tanken och fylla på lite ny diesel, både för att bilen stått ett bra tag och ifall han hade fyllt i bensin. Motorn startade upp relativt enkelt, men det var ett ordentligt avgasläckage vid grenröret.


Något jag har gjort med alla mina projektbilar är att byta ut däck och fälg till något mer passande. I detta fallet gillar jag utseendet på originalplåtisarna men serieaxlarna är ganska smala så jag köpte en extra uppsättning fälgar som jag har lämnat iväg på breddning för att fylla ut hjulhusen lite bättre. Får se hur det blir, men jag vill iaf ha vita fälgar, däckstorlek har jag inte bestämt än, men med tanke på den klena motorn och brist på styrservo blir det väl inget extremt. Lite aggressivare at-däck typ cooper st/maxx har jag funderat på.
Bild

Att göra:
Fixa elen som är lite kaotisk.
Köpa växellåda och få den körbar.
Byta fönsterlister, lås m.m
Laga rost i dörrar/torped (ramen ser helt ok ut)
Ev höja lite med schackel eller nya fjädrar
Montera nya breddade fälgar och däck.

Är jag väldigt missnöjd med prestanda blir det kanske motorbyte till en turbodiesel om jag får tag på någon sådan. Det skall bli spännande hur den är att köra komfortmässigt, min gissning är någonstans mitt emellan suzukin och l200:n. Planen är att sälja l200 till våren men vi får se om jag står ut med denna som ersättare.
Senast redigerad av gorQi den fre okt 27, 2017 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Storsmurfen (landrover serie3 109)

Inlägg av Lars 9k » tor okt 26, 2017 19:26

Trevlig bil, blir kul att följa!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

megardt
Hemmastadd
Inlägg: 127
Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12

Re: Storsmurfen (landrover serie3 109)

Inlägg av megardt » fre okt 27, 2017 13:56

Kul projekt, alltid härligt med LandRover!
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » fre okt 27, 2017 16:16

När jag köpte den satt det på ett knappt använt taktält som tydligen skall vara av en av de bättre märkena (howling moon), tältduken är i nyskick! Jag hade tänkt sälja tältet men ungarna tycker att jag skall behålla det så jag har börjat tveka, får se om jag hittar köpare.
Bild

Den här låg i en av lådorna som följde med, vad är det för något?
Bild

Ang. rostlagning så är detta den rost som jag hittat där plåt behöver bytas, övrigt ser ut att vara ytrost. Listen på dörren fanns att köpa, likaså fotbrunnarna, då återstår bara att lappa och laga lite på torpedväggen längst ner vid tunneln där det saknas plåt eller är lite frasigt.
Bild
Bild
Bild
Hittade även rost längst fram på ramen, men i övrigt verkar ramen vara bra.

Fördelen med aluminiumkaross är ju att det inte blir några yttre rostfläckar, bara fin patina.
Den är förvånansvärt rak och fin i plåten, ett enda märke på bakluckan är det jag hittat.

Landrovern står på 235/75r16 och l200:an på 32x11,5r15 just nu lutar det åt 235/85r16 på landrovern då det verkar vara det som rekommenderas, med bredare fälgar borde det fylla ut hjulhusen lite bättre utan att ge allt för mycket trögare styrning, men jag skall få den körbar innan jag bestämmer mig.
Bild

Jag räknade tyvärr lite fel på höjden så även om jag tar bort takräcket så går den ej in i garaget. :roll: Men iom att växellådan tas ur uppåt, genom bilen så finns det ju inte så stort behov att nyttja smörjgropen i garaget.
Bild

Det här stuket är ju stenhårt, men då blir det väl att byta ut hela drivlinan.
Bild
Eller det här:
Bild

Men det här är väl det jag jobbar på nu, snygg retro men jag vill ha däcken lite längre ut.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av Fisketorp » fre okt 27, 2017 18:22

Mycket fin bil!
Ska bli kul att följa och se resultatet =)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av Lars 9k » fre okt 27, 2017 18:43

Det där var väl domkraft att sätta under axeln vid hjulbyte?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av Strömmen » fre okt 27, 2017 22:41

Komforten är nog inte något att prata högt om,vi var på en träff där vi pratade med ett land rover par.
dom hade peltorkåpor med intercom vid landsvägskörning.
Vi hade en likadan som gårdsbil på gården där jag växte upp,med läckande bromscylinder på höger fram tordes man knappt bromsa .
Men det är en cool bil.

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » ons nov 01, 2017 11:13

Fisketorp skrev:Mycket fin bil!
Ska bli kul att följa och se resultatet =)
Tack!
Lars 9k skrev:Det där var väl domkraft att sätta under axeln vid hjulbyte?
Den snurrade bara när jag vred på handtaget, men då är den väl kanske trasig då.
Strömmen skrev:Komforten är nog inte något att prata högt om,vi var på en träff där vi pratade med ett land rover par.
dom hade peltorkåpor med intercom vid landsvägskörning.
Vi hade en likadan som gårdsbil på gården där jag växte upp,med läckande bromscylinder på höger fram tordes man knappt bromsa .
Men det är en cool bil.
Det skall bli spännande och se hur traktorlik den känns. Jag tycker den borde vara bekvämare än min gamla sj410 då den har längre hjulbas och mer isolering.

Jag har inte gjort något mekaniskt än, bara tvättat, rubbat och en snabb polering för att få bukt på den solblekta matta lacken, det blev lite skillnad!
Bild
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » lör nov 04, 2017 12:30

Fortfarande bara småpill, jag irriterade mig på grillen med dubbla färger så jag restaurerade den lite, i övrigt har jag inventerat delar jag fick med för att se vad jag måste beställa.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av Ninetoes » lör nov 04, 2017 13:39

Vad är grejerna på lyktorna? Nån typ av torkare?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » lör nov 04, 2017 13:43

Ninetoes skrev:Vad är grejerna på lyktorna? Nån typ av torkare?
Ja, det är det, det skall tydligen vara något ovanligt tillval på dessa, har inte hittat utbytesblad än.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » mån nov 13, 2017 8:51

Igår blev det en roadtrip på 110mil för att hämta fälgarna jag lämnat på breddning och för att köpa växellåda/fördelningslåda. Nu är fälgarna ungefär 8" breda.
Står i valet och kvalet om jag bara skall göra rent lådan och byta olja eller om jag skall ta isär och byta lager när den ändå är ur, men skall jag vara så seriös med lådan skulle det nog bli att lyfta ur motorn för en genomgång.
Bild
Bild
Ja, jag gillar breda plåtfälgar :wink:
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » tis nov 14, 2017 14:10

Jag provmonterade växellådan, den sitter bara med ett par bultar och enbart den bakre kardanaxeln men det är första gången bilen flyttade på sig för egen maskin i min ägo!
Jag fick avlufta kopplingen och jag måste verkligen fixa en packning mellan grenrör och avgas, det ryker in ordentligt.
film:
https://www.instagram.com/p/Bbee2QEArsr/
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » sön nov 19, 2017 16:15

Idag rev jag ur motorn så jag kan göra rent/måla och se om jag behöver byta ut något. Det är också lite lättare att komma åt och laga torpeden utan motor.
Skall rensa upp lite i elsystemet.
Bild
Bild
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » mån nov 27, 2017 11:52

Handlade en kanot till sommarens äventyr, perfekt att ha på taket tillsammans med taktältet för lite mer valfrihet.
Bild

Köpte också en isärplockad vinsch, ser ut att vara komplett med nya kol och den snurrar som den skall så med lite blästring, färg och fett blir den nog användbar. Frågan är om jag skall använda denna på Land Rovern eller om jag skall montera över warrior-vinschen med syntetlina som jag har på min L200.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Skriv svar