Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 15:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 08, 2017 20:39 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Jag har stora problem med att växla från låg till högväxel. Jag har en Willys cj5 -74 med Dana 20 fördelningslåda och automat. I vilket läge ska jag ha växelväljaren, jag trodde N. Det funkar inte. Det blir bara ett rejält skrap. Någon med nån bra idé?


Senast redigerad av jai134 mån nov 13, 2017 10:13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 21:13 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 998
Ort: Bollebygd
Ingen erfarenhet av Dana 20, men:
Du kan ju prova då P-läget, men då bör du stå i lite lutning så du kan "rulla"(typ 1mm i taget) in i rätt läge.

Vissa lådor driver ju på lite även i neutral.

Annars kan du ju prova på N med lite framåtrull, i värsta fall får du stänga av motorn å ha lådan i N.

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 21:16 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Jag ska prova detta imorgon. Tack för tipsen :-)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 22:02 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 603
Ort: Eslöv
Min ZJ går faktiskt bäst om jag lägger i N eller P och stannar motorn.
Annars skrapar det ganska rejält.
Till låg går dock utmärkt i N och motorn igång

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 22:05 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Menar du att du får i högväxel med avstängd motor?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 22:52 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 603
Ort: Eslöv
jai134 skrev:
Menar du att du får i högväxel med avstängd motor?


Japp, men nu pratar vi inte om dana 20 utan en Np231 låda från ngn gammal Wrangler.

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 22:54 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Okej! Det ska testas, men imorgon. Det gör ju inget om man måste stänga av.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 09, 2017 8:58 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Nu har jag iallafall fått ur lågväxeln. Med avstängd motor gick det inte men jag ska testas att lägga i neutral också. Det funkade med lite rull med N i. Fast det skrapade


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 09, 2017 12:56 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 883
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Verkar vara bra grejer det där :lol:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 09, 2017 15:19 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Jajamen! Roligaste bil jag haft. Det är väl så med gamla grejer som någon har moddat ordentligt. Gäller bara att lära sig hur det funkar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön nov 12, 2017 14:17 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Nu har jag kommit på det! Från 4 låg lägger jag i N på automaten och sedan kan jag lägga i neutralen på fördelningslådan. För att sedan kunna lägga i 4 hög måste jag lägga i P på automaten. Då går det mjukt och fint :lol: :idea: :beer:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön nov 12, 2017 14:29 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Inlägg: 4848
Ort: Segeltorp, Stockholm
Vet inte om N eller P spelar nån roll, jag använder båda. Om det inte går att få i växeln får man bara rulla fram eller bak lite så går det i.

_________________
410/38,5 TSL/8274/hs9500i


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön nov 12, 2017 14:49 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Fast jag kan inte lägga i P när jag ha 4 låg i och jag kan inte lägga i 4 hög när jag har N i.Det skulle kunna hänga ihop med att det är lite problem med P-läget eftersom växelföraren (eller vad det nu heter) på lådan tar stopp lite för tidigt för sitt eget bästa.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön nov 12, 2017 22:22 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5294
Ort: Säffle
Har du provat att dra spaken snabbt förbi N-läget, samtidigt som du har automaten i N?

Jag känner inte till dana-lådorna, men alla f-lådor jag har haft, har man fått göra så på.

Stannar man till i N, så är det kört. Då får man stänga av motorn för att slippa skorr.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön nov 12, 2017 22:30 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 41
Nja, inte snabbt direkt men det skrapar nåt så grymt när jag försöker. Jag testar imorgon med detta :-)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011