Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 15:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 02, 2017 12:31 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis okt 31, 2017 16:35
Inlägg: 5
Hej alla!

Mitt första inlägg här, och är ny i 4x4 världen! Har nyss köpt en Land Rover Serie 2A, alltså en bil med ett antal år på nacken. Jag tänkte montera en winsch på den, även om den kanske inte kommer att användas så ofta. Jag kommer inte att köra så värst mycket i terrängen, men när det väl behövs en winsch så kan det såklart vara guld värt!

Jag har i alla fall införskaffat en winsch från Biltema (vet att det finns bättre kvalitet, men...) och har en tanke att jag ska dra in knapparna så att jag har de på instrumentpanelen istället för att behöva stå utanför bilen med en sladd och en "fjärrkontroll". Jag skruvade isär den trådade "fjärrkontrollen" och har konstaterat att det inte är några konstigheter att använda och återmontera de knappar som finns i fjärren.

Men om jag nu monterar kablaget permanent, så visst bör jag sätta en huvudströmbrytare på denna också så att jag bara släpper på ström när behovet finns? Och tänkt modell klarar 100 A kontinuerligt, max 250 A. Den borde väl räcka?

Nya kablar behöver jag också, eftersom att de som följer med är för korta! Jag får ju dra från batteriet till den tänkta huvudströmbrytaren, och sen till knapparna, och sen till winschen. Skulle 16mm2 räcka? Eller behöver jag gå upp till 25 mm2 eller 35mm2?

Tack på förhand!

Inköpt modell av winsch är 15361 -> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/AT ... 000019549/

Tänkt huvudströmbrytare -> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016429/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 02, 2017 14:28 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 13:20
Inlägg: 3513
Ort: Äspered
MathiasNilsson skrev:
Hej alla!

Mitt första inlägg här, och är ny i 4x4 världen! Har nyss köpt en Land Rover Serie 2A, alltså en bil med ett antal år på nacken. Jag tänkte montera en winsch på den, även om den kanske inte kommer att användas så ofta. Jag kommer inte att köra så värst mycket i terrängen, men när det väl behövs en winsch så kan det såklart vara guld värt!

Jag har i alla fall införskaffat en winsch från Biltema (vet att det finns bättre kvalitet, men...) och har en tanke att jag ska dra in knapparna så att jag har de på instrumentpanelen istället för att behöva stå utanför bilen med en sladd och en "fjärrkontroll". Jag skruvade isär den trådade "fjärrkontrollen" och har konstaterat att det inte är några konstigheter att använda och återmontera de knappar som finns i fjärren.

Men om jag nu monterar kablaget permanent, så visst bör jag sätta en huvudströmbrytare på denna också så att jag bara släpper på ström när behovet finns? Och tänkt modell klarar 100 A kontinuerligt, max 250 A. Den borde väl räcka?

Nya kablar behöver jag också, eftersom att de som följer med är för korta! Jag får ju dra från batteriet till den tänkta huvudströmbrytaren, och sen till knapparna, och sen till winschen. Skulle 16mm2 räcka? Eller behöver jag gå upp till 25 mm2 eller 35mm2?

Tack på förhand!

Inköpt modell av winsch är 15361 -> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/AT ... 000019549/

Tänkt huvudströmbrytare -> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016429/


Gå på MINST 35mm2 kablar, personligen hade jag valt minst 50mm2.
Brytaren du har länkat är för klen (risk att du "svetsar" den) du kan räkna med att din winch drar minst 600A när du belastar den max, gå på denna istället:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000020071/

Nu känner jag inte till just Biltemas winchar, men generellt är winchar som är lite mer lågpris väldigt strömkrävande (kanske på grund av större interna förluster eller något annat, jag har inte forskat i det). Det är just bristen på ström som dödar dem.
Frågan är också i en så gammal bil om generator och batterikapacitet är tillräckligt!? Återigen, det är bristen på ström som dödar winchar.

_________________
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Nissan Patrol Y60 MWB "Projektet"
Mitsubishi Shogun 3.2DiD "Slit å släng"
En gul militärcykel med punka


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 02, 2017 14:37 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Inlägg: 197
Ort: Sandviken
Brytaren Jonas länkar till använder jag och den har fungerat bra ett par År nu utan problem.
Winshen har använts ganska flitigt så brytaren är hårdtestad i mitt fall.

_________________
Har egen jeepskrot och massa begagnade delar till ZJ 4.0 8)

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 3" på 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 02, 2017 16:08 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis okt 31, 2017 16:35
Inlägg: 5
Tack för era svar, uppskattas!

Lite kompletterande frågor dock...

I manualen står att winschen förbrukar max 150 A vid maximal belastning? Menar ni att det trots det kan gå upp emot 600 A vid korta tillfällen?

Kablarna som levererades med winschen är 16mm2 och är totalt ca 4 meter långa. Från fjärrkontrollen så är det två meter kabel till batteriet, och så två meter kabel till winschen. Jag kommer att behöva ha ca 2,5 meter från instrumentpanelen till winschen, och ca 1,5 meter från instrumentpanelen till batteriet. Batteriet sitter i mitt fall under förarstolen. Men jag behöver ändå gå upp emot 50 mm2 kabel?

Winschen direkt ur boxen är inte säkrad på något sätt, man ska koppla den direkt på batteriet och sen köra på! Men är det att rekommendera att ändå säkra upp den med en säkring? I så fall hur mycket...? Det blir ju en del ampere oavsett om det är 150 eller 600 A som gäller!

Bilen är sen -69, men är ombyggd och har en motor från en Range Rover Classic från -75. Det är alltså en V8 motor i, med lite extra kräm! :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 02, 2017 17:19 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Inlägg: 197
Ort: Sandviken
Har aldrig kört med säkring, jag har brytaren som säkring och brytare i 1 ifall något händer och winschen löper amok. Har nog aldrig sett eller hört någon på hobbynivå haft någon annan lösning än med/utan brytare.
De winschar jag monterat har alltid körts med originalkablaget, bra eller dåligt låter jag vara osagt men det har fungerat i alla År trots frekvent winschande då jag ofta dragit fram träd/stockar med winscharna också. Har man winsch så har man... :jump:

_________________
Har egen jeepskrot och massa begagnade delar till ZJ 4.0 8)

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 3" på 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 02, 2017 19:47 
Online
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 603
Ort: Eslöv
Med risk att göra det lite snurrigt.... eller inte ....

Du behöver grova kablar till vinschen, dvs mellan batteri och vinsch, räcker längden på de som är levererade med vinschen så torde det räcka, även om det aldrig är fel med grövre och skall du göra dem längre så är det VERKLIGEN att rekomendera. Om du sen skall "fastmontera" den trådbundna fjärrkontrollen skall detta inte kräva några grova kablar då det ju bara skall gå styrspänning i dem.

EDIT: såg nu vilken vinsch du köpt och den verkar ju sakna kontaktorer :( så all stöm ser ju ut att gå genom knapparna så det lär ju behövas grov kabel hela vägen.

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 02, 2017 22:49 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Inlägg: 421
Ort: Borlänge
Jag vet att du redan har handlat och att jag egentligen inte svarar på frågan men jag hade inte använt den vinschen till en bil, den är nog mer tänkt för en 4hjuling eller för biltrailer. När du väl behöver den kommer bilen enligt Murphys lag att sitta fast ordentligt och då behöver du 2-3 gånger bilens vikt i kapacitet, jag hade köpt denna om jag hade en strikt budget och det är en swb(88) du har: http://www.electricwinchshop.co.uk/warrior-spartan-8000.html (bra winschar och bra kundsupport) är det en lastad 109 så hade jag nog gått upp ännu lite till i kapacitet för att vara på den säkra sidan. Med en sådan vinsch behöver du heller inte dra några tjocka strömkablar in i kupén.

_________________
Mitsubishi L200 -98 2,5td , 32" cooper stt, vinch
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Volvo pv -61 2,3t, e85,v-kam, 531, hx35, megasquirt, fullbur m.m.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre nov 03, 2017 9:41 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis okt 31, 2017 16:35
Inlägg: 5
Var och kände lite på 35mm2 kablar igår och det blir ju några as att dra in till instrumentpanelen! Det är fyra stycken som ska dras in...

Att winschen är i minsta laget vet jag, men det var lite ett impulsköp och inom min budget. Får kanske acceptera att jag köpt fel modell och kolla på den gorQi tipsar om, eller se på Blocket!

Får se hur jag gör, men jag uppskattar verkligen era tips och svar!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre nov 03, 2017 12:10 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2262
Ort: Fisketorp
Du drar väl inte in de biffiga kabblarna i kupen?

Där drar du ju in manöverknappen till reläna.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre nov 03, 2017 12:15 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Inlägg: 197
Ort: Sandviken
Fisketorp skrev:
Du drar väl inte in de biffiga kabblarna i kupen?

Där drar du ju in manöverknappen till reläna.

Det är inte en sådan winsch det gäller här, mer en ATV winsch.

_________________
Har egen jeepskrot och massa begagnade delar till ZJ 4.0 8)

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 3" på 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre nov 03, 2017 12:16 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Inlägg: 421
Ort: Borlänge
Fisketorp skrev:
Du drar väl inte in de biffiga kabblarna i kupen?

Där drar du ju in manöverknappen till reläna.

Det är denna:
Bild

_________________
Mitsubishi L200 -98 2,5td , 32" cooper stt, vinch
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Volvo pv -61 2,3t, e85,v-kam, 531, hx35, megasquirt, fullbur m.m.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör nov 04, 2017 0:26 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2262
Ort: Fisketorp
Har du inte möjlighet att packa ner den och lämna tillbaka den?
finns som nämnt prisvärda på nätet.

Om inte, är det möjligt att det sitter annat än kontaktorer i kontrollen?
tänkte att det kanske var värt att öppna och kolla.
alternativt köpa ett relä för 500kr och skippa kontrollen (Om du ville slippa dra så många grova kablar)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör nov 04, 2017 9:59 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 274
Ort: Strängnäs
Jag vill råda dig att gå in på SLRK´s forum och ställa winschfrågorna även där.
Det är ju en tung "pjäs" du har, så den inhandlade winschen kanske kar återlämnas och en lämpligare anskaffas.
Ett tips på grova kablar är att köpa startkablar för lastbilar.

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör nov 04, 2017 14:45 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis okt 31, 2017 16:35
Inlägg: 5
Nu är den nerpackad och ska återlämnas på måndag! Det får bli en något större pjäs, och som dessutom är enklare för mig att installera!

Tack för era tips och råd!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör nov 04, 2017 17:31 
Online
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 603
Ort: Eslöv
MathiasNilsson skrev:
Nu är den nerpackad och ska återlämnas på måndag! Det får bli en något större pjäs, och som dessutom är enklare för mig att installera!

Tack för era tips och råd!


Det var ett klokt beslut!! :tumbup:

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011