Funderar på en XJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Funderar på en XJ

Inlägg av Bullen » ons sep 20, 2017 13:37

Funderar att överge min Sukka och köpa en XJ istället. Har några frågor om denna bil då jag aldrig hållit på med Jeep

Hur mycket måste man höja för att få rum med 31" respektive 33"?
Någon speciell årsmodell som man ska ha respektive hålla sig ifrån?
Fördelar, nackdelar på denna modell?

Tack på förhand/Bullen
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av gubbstrutten » ons sep 20, 2017 15:46

Bullen skrev:Funderar att överge min Sukka och köpa en XJ istället.
:shock:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Iznogoud » ons sep 20, 2017 18:02

Nu har jag bara erfarenhet av ZJ, men de är väl så pass lika så att höjningen borde vara likvärdig.
31" kräver nog minst 2" höjning och 33" 3,5-4" höjning utan att gnussa i skärmar mm.
Årsmodell tror jag runt -92 och nyare är att föredra, men där kan nog andra bättre ge köpråd.

Som ZJ ägare tycker jag att den ger mer bil och offroadegenskaper för pengarna. XJ har fler lägen på f-lådan men frågan är om man verkligen behöver dessa, + att den saknar vät ett riktigt 4x4 läge för väg (?) ZJ lägger du bara i lågväxeln och styr ut i skogen... + att den har spiraler runt om och rymligare ( nåja... ) kupé.

Tror inte du blir besviken oavsett modell, annat än på bränsletörsten om du kör mycket väg.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Fisketorp » ons sep 20, 2017 19:16

Har ev ett höjningskitt till Xj liggandes om det är av intresse =)

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Strömmen » ons sep 20, 2017 22:00

Bullen skrev:Funderar att överge min Sukka och köpa en XJ istället. Har några frågor om denna bil då jag aldrig hållit på med Jeep

Hur mycket måste man höja för att få rum med 31" respektive 33"?
Någon speciell årsmodell som man ska ha respektive hålla sig ifrån?
Fördelar, nackdelar på denna modell?

Tack på förhand/Bullen
Sätt dig ner och andas långsamt och lugna nu ner dig,är du skvatt galen mäniska.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Bullen » ons sep 20, 2017 22:56

Strömmen skrev:
Bullen skrev:Funderar att överge min Sukka och köpa en XJ istället. Har några frågor om denna bil då jag aldrig hållit på med Jeep

Hur mycket måste man höja för att få rum med 31" respektive 33"?
Någon speciell årsmodell som man ska ha respektive hålla sig ifrån?
Fördelar, nackdelar på denna modell?

Tack på förhand/Bullen
Sätt dig ner och andas långsamt och lugna nu ner dig,är du skvatt galen mäniska.
gubbstrutten skrev:
Bullen skrev:Funderar att överge min Sukka och köpa en XJ istället.
:shock:
Ha ha, nu fick man fart på gubbarna :woot:
Börjat tröttnat lite på att aldrig kunna köra lite större saker utan att behöva ta hjälp av kompisen. Får lagom rum med en matkasse i "den röde" och Skodan tar väl inte så mycket mer. Ett annat plus är att man åker mycket skönare och kan ta fler passagerare. Men "den svarte" som jag köpte av dig kommer jag fortsätta att bygga på :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Engholm
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis aug 13, 2013 15:24

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Engholm » tor sep 21, 2017 0:25

Tja största nackdelen med Både ZJ och XJ är väl rost kolla noga.
Det gjorde inte jag och har fått lära mig svetsa istället.
Men med mina erfarenheter av SJ413 som brorsan har så misstänker jag att det är lite samma med Suzuki.

Finns två fördelningslådor på XJ 231 och 242, 231 har 2h, 4h och 4l, 242 har två 4h lägen ett för väg som heter 4h full time och ett som heter 4h part time som låser mitten och bara ska användas då däcken kan slira dvs grus och riktigt halt. (många missuppfattar vilket läge som är vilket)

Den äldre 4.0 upp till 1990 har renault insprutning Renix och är väl lite mer primitiv men har sina fans antar den är mer lättjobbad när man väl har vilka mätvärden man ska ha i elektroniken.

1991 och framåt har 4.0 190 pållar nu minns jag inte riktigt men 99-00 så kommer ett insug som ska vara bättre för att kompensera lite andra ändringar för miljön ska ge lite mer effekt på de äldre om man sätter dit det med insprutning enligt den här posten.
http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... NO-NUMBERS" onclick="window.open(this.href);return false;!

Just 2000 ska tydligen ha sämre topplock som har benägenhet att spricka sök på 0331 head problem.

Karossen fick förändringar 1997 med baklucka i metall istället för glasfiber som de äldre och nya lysen och inredning. Smaksak jag föredrar äldre modellen för den är lite rymligare men den ser lite daterad ut.

1996 har mekanisk airbag och därför ingen lampa för den vilket har orsakat besvär för en del vid besiktning men som vanligt handlar det om att hitta en besiktningsman som kan erkänna han har fel. (inte alltid lätt)

När vi är inne på besiktning man måste ju ha chassinummer på ramen och en del besiktningsmän precis som andra inbillar sig att xj har ram och vill hitta ett nummer där men det är det i motorrummet som gäller för xj eftersom den är en unibody.

Det var väl lite basinfo om modellen.

/E

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Safari » tor sep 21, 2017 8:48

Helt rätt! Att åka riktig bil istället för motoriserad konservburk :lol: :lol: . Allvarligt talat är XJ något helt annat än en Sukka. Den är större och kraftigare. 6a och aut. Går tystare och mjukare. En mycket trevlig och prisvärd bil. Billiga delar. American Racing har en Jeepkatalog. Finns många fler som säljer delar.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Bullen » tor sep 21, 2017 9:25

Engholm skrev:Tja största nackdelen med Både ZJ och XJ är väl rost kolla noga.
Det gjorde inte jag och har fått lära mig svetsa istället.
Men med mina erfarenheter av SJ413 som brorsan har så misstänker jag att det är lite samma med Suzuki.

Finns två fördelningslådor på XJ 231 och 242, 231 har 2h, 4h och 4l, 242 har två 4h lägen ett för väg som heter 4h full time och ett som heter 4h part time som låser mitten och bara ska användas då däcken kan slira dvs grus och riktigt halt. (många missuppfattar vilket läge som är vilket)

Den äldre 4.0 upp till 1990 har renault insprutning Renix och är väl lite mer primitiv men har sina fans antar den är mer lättjobbad när man väl har vilka mätvärden man ska ha i elektroniken.

1991 och framåt har 4.0 190 pållar nu minns jag inte riktigt men 99-00 så kommer ett insug som ska vara bättre för att kompensera lite andra ändringar för miljön ska ge lite mer effekt på de äldre om man sätter dit det med insprutning enligt den här posten.
http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... NO-NUMBERS" onclick="window.open(this.href);return false;!

Just 2000 ska tydligen ha sämre topplock som har benägenhet att spricka sök på 0331 head problem.

Karossen fick förändringar 1997 med baklucka i metall istället för glasfiber som de äldre och nya lysen och inredning. Smaksak jag föredrar äldre modellen för den är lite rymligare men den ser lite daterad ut.

1996 har mekanisk airbag och därför ingen lampa för den vilket har orsakat besvär för en del vid besiktning men som vanligt handlar det om att hitta en besiktningsman som kan erkänna han har fel. (inte alltid lätt)

När vi är inne på besiktning man måste ju ha chassinummer på ramen och en del besiktningsmän precis som andra inbillar sig att xj har ram och vill hitta ett nummer där men det är det i motorrummet som gäller för xj eftersom den är en unibody.

Det var väl lite basinfo om modellen.

/E
Helt underbart, stort tack
Åker ju Sukka så rost är jag van vid :D
Hade tänkt mig lite nyare modell om det nu blir något köp

/Bullen
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Bullen » tor sep 21, 2017 9:28

Safari skrev:Helt rätt! Att åka riktig bil istället för motoriserad konservburk :lol: :lol: .
Va fan.. motoriserad konservburk ha ha ha :mrgreen: , var ju fan kul, aldrig hört men det stämmer ju rätt bra på dom där :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av gubbstrutten » tor sep 21, 2017 9:33

Kan även kallas "Wältomobil" för att dom är så vältbenägna.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av J Landin » tor sep 21, 2017 10:04

Kan ju hålla med om att det är en jävla skillnad mellan sukki å jeep!

Dock har ju jag ZJ, men trivs bra med den!

Frugans sammy(LWB) är mest jobbig!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Iznogoud » tor sep 21, 2017 17:43

ZJ är mycket mindre rostbenägen vad jag sett, undantaget trösklarna. Men de kommer väl ändå att bytas mot balkar om bilen ska skogsköras.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av Fisketorp » fre sep 22, 2017 10:37

Fick för mig att Zj kändes rymligare invändigt mot Xj?
Satt inte dåligt för det i Xj

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Funderar på en XJ

Inlägg av cherokeex2 » fre sep 22, 2017 15:00

ZJ är rymligare men det är pga att dom är större än en XJ med.

Mindre rostbenägen vet jag inte om jag håller med om..
Har bytt motorhuven, lagat trösklarna framifrån och bak.. lagat rosthål ovanför ena sidorutan i bagaget, fixat rost ovanför vindrutan innan det hade gått hål...
Lagat fjädertalrikarna på både fram och bakaxel..
Lagat ett stort hål i vänster hjulhus fram..
Måste byta baklucka och höger framdörr pga rost..
Just det, det övre bärarmsfästet till bakaxlen small av i veckan pga rost...

På min XJ -89 har jag bara fått fixa bagagegolvet och en liten bit av trösklen..
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Skriv svar