Tips på allroundbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » ons sep 20, 2017 8:54

Jag vill ha en bil som jag kan köra med på timmervägar i nordvästra Värmland, stranden på Jylland samt ta mig dit i. Dra släp med grus och byggvaror. Kanske åka på någon kurs i offroadkörning. Helst en bil med cab alternativt soft- och hardtop. Den ska gå att pendla till torpet utanför Flen med på vintern, jag bor i Stockholm och kosta max 100.000. Jag har kikat lite på Wrangler förstås, Pajero j-top (men den verkar lite gammal?) och jag har också läst mig till att en Geländewagen nog är bästa valet men det bli nog tyvärr för dyrt.
Jag inser att det nog inte finns en bil som klarar allt med min budget men har ni några förslag tas alla tips emot tacksamt!
Hur är en sådan här? https://www.blocket.se/sodermanland/Suz ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av Lone Wolf » ons sep 20, 2017 10:46

Toyota LC
bj73
lj73

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av gubbstrutten » ons sep 20, 2017 11:30

jai134 skrev:Jag vill ha en bil som jag kan köra med på timmervägar i nordvästra Värmland, stranden på Jylland samt ta mig dit i. Dra släp med grus och byggvaror. Kanske åka på någon kurs i offroadkörning. Helst en bil med cab alternativt soft- och hardtop. Den ska gå att pendla till torpet utanför Flen med på vintern, jag bor i Stockholm och kosta max 100.000. Jag har kikat lite på Wrangler förstås, Pajero j-top (men den verkar lite gammal?) och jag har också läst mig till att en Geländewagen nog är bästa valet men det bli nog tyvärr för dyrt.
Jag inser att det nog inte finns en bil som klarar allt med min budget men har ni några förslag tas alla tips emot tacksamt!
Hur är en sådan här? https://www.blocket.se/sodermanland/Suz ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej jai134 och välkommen till det bästa forumet för din tilltänkta bil. :wink:

Skumpig, liten och trång, ingenting för pendling eller dra (relativt) tunga gruslast.
Men i spenaten mycket kompetent.

Annat alternativ i den storleksklassen är Lada Niva.
Också mycket kompetent i spenaten.
Kan du inte meka bil så blir du snabbt kunnig i detta om du köper en Niva

Om du snöat in på Suzuki så tycker jag du ska kolla in Grand Vitara generation IV(den utan utvändigt reservhjul).
Lågväxel med "riktig" fördelningslåda för spenaten och dra tunga gruslass.
Separatfjädring för komforten och "lite halvstor" för utrymmena.

Du har rätt i att Mercedes uppfyller alla dina önskemål/krav utom budgeten.

Förmodligen kommer alla Jeepägare att rekommendera just sin Jeepmodell.
Och det är inget dumt val, om du får tag på en som inte sönderkörd i spenaten eller ohemult dyr.

Land Rover Defender ska du absolut provköra innan du ens funderar på den - charmig men.......
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » ons sep 20, 2017 12:38

Tack för svaren! Landcruisern verkar vara en ganska sällsynt bil på beg-marknaden (iallafall på blocket). Jag är ännu inte insnöad på någon särskild utan kikar brett. Jag började med att kolla in Willys Jeep men insåg att det inte är något fordon för längre färder (och inte något för min sambo, vilket gör det svårmotiverat). Kollade vidare på Wrangler men har blivit tveksam efter att ha läst inlägg här i forumet om kvaliteten och hållbarheten, dessutom är väl dragvikten inte så hög vad det verkar? Nu är det ju svårt att veta vilken typ av körning skribenterna ägnar sig åt och de kör förmodligen tuffare än jag någonsin kommer att göra.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av macke » ons sep 20, 2017 13:57

Wrangler är nog närmast dina krav. Du kan glömma Lada niva eller Vitara om du vill kunna åka 50 mil i ett sträck.
TGB 13

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » ons sep 20, 2017 15:25

Ok. Jag gillar designen på dem så det gör ju inget om det är den som passar mig bäst :-) Jag läste i nåt forum (detta tror jag) att väghållningen är rätt dålig vid vinterväglag. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag gissar att det gäller landsväg och pendlarkörning.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av gubbstrutten » ons sep 20, 2017 15:39

jai134 skrev:Ok. Jag gillar designen på dem så det gör ju inget om det är den som passar mig bäst :-) Jag läste i nåt forum (detta tror jag) att väghållningen är rätt dålig vid vinterväglag. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag gissar att det gäller landsväg och pendlarkörning.
Om din fråga gäller Niva och Vitara så vågar jag påstå att "småsukkorna" generellt är svårkontrollerade på vinterväglag, vare sig man kör på 2x4 eller 4x4.
Niva däremot uppför sig hyfsat på vinterväglag.
Även Jeep Wrangler samt (vissa) Jeep Cherokee är jobbiga på vinterväglag.
Orsaken till att Niva är "lugnare" vid vinterväglag är att den har konstant fyrhjulsdrift med mellandifferential, som kan spärras vid behov.
Även Defender har konstant 4x4 och därför bättre(på detta!).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av senihol » ons sep 20, 2017 16:05

Land Rover Discovery, "a thinking man´s Defender"
Generation 2 eller 3 med diesel om du åker mer än 1000 mil om året. Dragvikt 3500 kg. Komfort jajemän. Tar sig fram i skogen? Absolut!
Saknar dock soft top, men jag föredrar AC.
RR P38 4,6 -99

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av Safari » ons sep 20, 2017 21:51

Wrangler JK-U Går utmärkt att använda som DD. Inga problem att köra på vintern. Den har hardtop och softtop fällbar framruta och man kan ta bort dörrarna. Den är absolut inte sämre än någon annan bil. Om du väljer en 07-11 får du dra 3500 kg med BE. Visst finns det andra bra bilar men Wrangler fyller dom mesta av dina krav.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av Portland » ons sep 20, 2017 22:40

Safari skrev:... Visst finns det andra bra bilar men Wrangler fyller dom mesta av dina krav.
Budgeten brukar generellt vara det som begränsar när man skall köpa nåt kul.
En JK för under 100 000 är rätt sällsynt.
Oavsett om det är en Unlimited eller ej.

Passerar man 150 ökar utbudet en del men frågan är som TS kan öka budgeten 50%

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » tor sep 21, 2017 7:40

Nja. Så bra blir det nog inte om jag inte vinner på triss eller nåt, tyvärr.

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » tor sep 21, 2017 7:56

I och med att man konstaterat att diesel är riktigt dåligt för miljön (om jag förstår rätt så kan det bli tal om förbud i Stockholm) så är det dessutom en bensinare jag vill ha. Det var bara dieselmotorer i Discoverybilarna på blocket nu.

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av senihol » tor sep 21, 2017 8:04

Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
RR P38 4,6 -99

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av Safari » tor sep 21, 2017 8:36

Det var rejäla priser på Wrangler! Billigaste JK-U på blocket kostar 168 000! Dock påkostad 50 000. En standard -08 för 169 000.
Eller kanske en Grand Cherokee?
Nissan Patrol?

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » tor sep 21, 2017 9:20

En sådan här då? https://www.blocket.se/goteborg/Land_Ro ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Känns måttligt förtroendeingivande med "går även till sommaren". :-)

Skriv svar