Gv17 skrev:
Däcken är tänkta till en defender med 2 tums höjning. Så max 35". Större får man nog inte på utan större modifikationer.
Jag har provat både Cooper Discovery STT och BFG KM2 på Defender, men vill rekommendera 255/85-16" TOYO Open Country M/T.
Alla tre däcken är jämbördiga beträffande greppet (som varierar med lufttrycket) i spenaten, men TOYO är avsevärt tystare vid DD.
Bullrar
nästan hälften mot de andra 2 nämnda däcken.
Värt att tänka på är att en Storm blir mycket tröttare med stora däck än en Puma, beroende på att den senare har lägre utväxling på ettan(och högre på högsta växeln).
Jag har avverkat båda Deffarna.
Med spacers innanför framfälgarna behöver du inte justera styrstopparna så att svängradien blir
ännu sämre.
För att ytterligare förbättra framkomligheten i spenaten bör du demontera båda krängningshämmarna.
Glöm bara inte att förankra bakfjädrarna även upptill.
Annars kan d hoppa ur vid flex och skära sönder däckens insida.

Vad jag vill avråda från på det bestämdaste är Kumho KL71 och Super Swamper TSL.
Mina Deffar blev okörbara med de däcken.
Vill påpeka att alla 5 ovan nämnda däck köptes helt nya.
De tre sist nämna däcken monterade på Land Rover Defender Army/Militärfälgar som är 1" bredare.
STT och KM2 på originalfälgar.