Frågor om riktigt grova mt däck
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Frågor om riktigt grova mt däck
Hej. Jag letar efter däck och har några frågor.
Jag vill ha så grova däck som möjligt. Är inte ute efter komfort eller låga vägljudsnivåer. Men jag vill att dom ska vara lagliga på väg.
Har tittat på maxxis trepador competition, och creepy crawler. Men dom verkar inte vara lagliga på gatan. Och trepador verkar bara finnas i 37".
Har någon tips på några riktigt grova däck som är lagliga på väg? Vill gärna att dom ska hålla dugligt länge också.
Om ja inte hittar något bra så är mitt andrahandsval
Cooper stt pro eller bfg km2. Men vill helst ha nånting som greppar bättre i lera.
Fedima scirocco och silverstone mt 117 ser bra ut med. Men dom vet ja inte om dom är lagliga.
Ös på med alternativ, erfarenheter, tips och förslag
Storlek är runt 33" - 35"
. Mvh Emil
Jag vill ha så grova däck som möjligt. Är inte ute efter komfort eller låga vägljudsnivåer. Men jag vill att dom ska vara lagliga på väg.
Har tittat på maxxis trepador competition, och creepy crawler. Men dom verkar inte vara lagliga på gatan. Och trepador verkar bara finnas i 37".
Har någon tips på några riktigt grova däck som är lagliga på väg? Vill gärna att dom ska hålla dugligt länge också.
Om ja inte hittar något bra så är mitt andrahandsval
Cooper stt pro eller bfg km2. Men vill helst ha nånting som greppar bättre i lera.
Fedima scirocco och silverstone mt 117 ser bra ut med. Men dom vet ja inte om dom är lagliga.
Ös på med alternativ, erfarenheter, tips och förslag
Storlek är runt 33" - 35"
. Mvh Emil
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Varifrån har du fått att Creepy Crawler och Trepador Competition inte skulle vara lagliga på väg?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
De har ja läst på alla möjliga sidor.Ninetoes skrev:Varifrån har du fått att Creepy Crawler och Trepador Competition inte skulle vara lagliga på väg?
Här är ett exempel
https://www.dackvaruhuset.se/maxxis-m80908pr-00-16" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Trepador compressor finns i 42" hos http://www.umeaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mvv
Mvv
If in doubt, Flat out!
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Dom va lite stora . Däcken är tänkta till en defender med 2 tums höjning. Så max 35". Större får man nog inte på utan större modifikationer.klirre skrev:Trepador compressor finns i 42" hos http://www.umeaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mvv
Men dom hade Pneus Ovada med liknande mönster som trepador. Vågar man köpa en kopia? Eller är dom Slut efter 1500 mil?
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Har då både besiktat och regbesiktat med mina 38,5x14,5 Creepy Crawler utan anmärkning. Förstår inte varför dom skriver "Ej godkända för gatbruk" på dom utan att referera till varför?
Är för övrigt grymt nöjda med gummina, mest i terräng å lera, men även helt OK på väg.
// Klas
Är för övrigt grymt nöjda med gummina, mest i terräng å lera, men även helt OK på väg.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
tror det hänger kvar sen ha oljorna spökade , vet flera fler än mig som kör och bed med creepy och trepador.
Cteepy blir en besvikelse för dig ... dom är helt ok på vägen , och även treppador enligt kompisen
Cteepy blir en besvikelse för dig ... dom är helt ok på vägen , och även treppador enligt kompisen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
De står på creepy att dom inte är för gata utan bara för offroad, men besiktningen sa inget om de , tycker dom funkar fint på väg med
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Jag har provat både Cooper Discovery STT och BFG KM2 på Defender, men vill rekommendera 255/85-16" TOYO Open Country M/T.Gv17 skrev:Däcken är tänkta till en defender med 2 tums höjning. Så max 35". Större får man nog inte på utan större modifikationer.
Alla tre däcken är jämbördiga beträffande greppet (som varierar med lufttrycket) i spenaten, men TOYO är avsevärt tystare vid DD.
Bullrar nästan hälften mot de andra 2 nämnda däcken.
Värt att tänka på är att en Storm blir mycket tröttare med stora däck än en Puma, beroende på att den senare har lägre utväxling på ettan(och högre på högsta växeln).
Jag har avverkat båda Deffarna.
Med spacers innanför framfälgarna behöver du inte justera styrstopparna så att svängradien blir ännu sämre.
För att ytterligare förbättra framkomligheten i spenaten bör du demontera båda krängningshämmarna.
Glöm bara inte att förankra bakfjädrarna även upptill.
Annars kan d hoppa ur vid flex och skära sönder däckens insida.
Vad jag vill avråda från på det bestämdaste är Kumho KL71 och Super Swamper TSL.
Mina Deffar blev okörbara med de däcken.
Vill påpeka att alla 5 ovan nämnda däck köptes helt nya.
De tre sist nämna däcken monterade på Land Rover Defender Army/Militärfälgar som är 1" bredare.
STT och KM2 på originalfälgar.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
De låter bra. Då borde man inte få några större problem om farbror blå stoppar mig .Klas_B skrev:Har då både besiktat och regbesiktat med mina 38,5x14,5 Creepy Crawler utan anmärkning. Förstår inte varför dom skriver "Ej godkända för gatbruk" på dom utan att referera till varför?
Är för övrigt grymt nöjda med gummina, mest i terräng å lera, men även helt OK på väg.
// Klas
Hur verkar dom hålla på vägen? Är dom mjuka så dom slits fort? Jag kommer ha bilen som DD men framkomligheten är viktigare för mig än komforten. Annars skulle ja inte skaffa en defender
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Roger Patrol skrev:tror det hänger kvar sen ha oljorna spökade , vet flera fler än mig som kör och bed med creepy och trepador.
Cteepy blir en besvikelse för dig ... dom är helt ok på vägen , och även treppador enligt kompisen
Nu hänger jag inte med riktigt? Av vilken anledning skulle ja bli besviken? . Verkar trepador hålla på vägen?
Dom är dyra så ja vill inte behöva byta däck allt för ofta. Bilen kommer som sagt gå som DD. Så förutom framkomlighet genom lera så är de bara livslängd ja bryr mig om
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Vilket underbart svar . Hur var livslängden jämförelsevis på bfg/stt pro/toyo?gubbstrutten skrev:Jag har provat både Cooper Discovery STT och BFG KM2 på Defender, men vill rekommendera 255/85-16" TOYO Open Country M/T.Gv17 skrev:Däcken är tänkta till en defender med 2 tums höjning. Så max 35". Större får man nog inte på utan större modifikationer.
Alla tre däcken är jämbördiga beträffande greppet (som varierar med lufttrycket) i spenaten, men TOYO är avsevärt tystare vid DD.
Bullrar nästan hälften mot de andra 2 nämnda däcken.
Värt att tänka på är att en Storm blir mycket tröttare med stora däck än en Puma, beroende på att den senare har lägre utväxling på ettan(och högre på högsta växeln).
Jag har avverkat båda Deffarna.
Med spacers innanför framfälgarna behöver du inte justera styrstopparna så att svängradien blir ännu sämre.
För att ytterligare förbättra framkomligheten i spenaten bör du demontera båda krängningshämmarna.
Glöm bara inte att förankra bakfjädrarna även upptill.
Annars kan d hoppa ur vid flex och skära sönder däckens insida.
Vad jag vill avråda från på det bestämdaste är Kumho KL71 och Super Swamper TSL.
Mina Deffar blev okörbara med de däcken.
Vill påpeka att alla 5 ovan nämnda däck köptes helt nya.
De tre sist nämna däcken monterade på Land Rover Defender Army/Militärfälgar som är 1" bredare.
STT och KM2 på originalfälgar.
Var alla däck i samma dimension?
På vilket sett blev bilen okörbar med kl71?
Och hur är defendern att köra utan krängningshämmarna? Lutar den kraftigt i svängarna när man kör på väg?
De är en defender 130 dcpu. Så krängningshämmarna får nog sitta kvar bak iaf. De är 300tdi motorn. Jag behöver inget fartåk, men ja hoppas inte den blir så trött så de är jobbigt att ta sig fram i skogen/lera på 1ans växel. Tror du de funkar att åka med 35" med 300tdi? På vägen bryr ja mig inte om den är slö
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Livslängden på däcken kan jag inte uttala mig om.
Jag brukar inte köra så länge på däcken eftersom de flesta däck tappar greppet efter 500 - 1000 mil.
Men jämför man STT, KM2, KL71 och Toyo så har de 2 förstnämnda bäst slitstyrka.
KL71 och Toyo har mjukare gummiblandning.
Kumho har för mig, 2 omgångar i olika dimensioner, varit "omöjliga" att balansera samt bullrigast, men billigast.
Jag har de senaste åren köpt däck från dackonline, dock inte SS TSL, och jämfört alla däckdata på deras hemsida.
Deffen lutar en hel del i rondeller utan krängningshämmare, men eftersom min DD är en Citroen 2CV så är jag van vid att det lutar i kurvor.
Alla däck till Deffen var i samma dimension = 33/10-16" eller 255/85-16"(samma sak) utom SS TSL som var 32/12½-15".
KL71:orna var både för bullriga och omöjliga att balansera och därför odrägliga för DD eller körning till- och från träffar.
Dock var SS TSL ännu jämmerligare på väg, men bra i spenaten.
SS TSL är svårt, men inte omöjligt, att få tag på i Sverige genom "kontakter"(dock olagligt med däck som innehåller HA-oljor, och det gör SS TSL).
Tror inte det funkar med 35":or på en 130 Tdi.
Det blir tröttsamt och kommer att kosta kopplingar och fresta på humöret.
Härutöver bör du beakta att Deffen inte är känd för att ha starka drivaxlar - snarare tvärt om.
Beträffande krängningshämmarna så skulle nog jag göra tvärt om vad du tänker.
D v s demontera den bakre i stället, till att börja med.
Tyvärr finns ingen "Quick release", vad jag känner till, att montera på Deffen.
Vare sig fram eller bak.
Jag brukar inte köra så länge på däcken eftersom de flesta däck tappar greppet efter 500 - 1000 mil.
Men jämför man STT, KM2, KL71 och Toyo så har de 2 förstnämnda bäst slitstyrka.
KL71 och Toyo har mjukare gummiblandning.
Kumho har för mig, 2 omgångar i olika dimensioner, varit "omöjliga" att balansera samt bullrigast, men billigast.
Jag har de senaste åren köpt däck från dackonline, dock inte SS TSL, och jämfört alla däckdata på deras hemsida.
Deffen lutar en hel del i rondeller utan krängningshämmare, men eftersom min DD är en Citroen 2CV så är jag van vid att det lutar i kurvor.
Alla däck till Deffen var i samma dimension = 33/10-16" eller 255/85-16"(samma sak) utom SS TSL som var 32/12½-15".
KL71:orna var både för bullriga och omöjliga att balansera och därför odrägliga för DD eller körning till- och från träffar.
Dock var SS TSL ännu jämmerligare på väg, men bra i spenaten.
SS TSL är svårt, men inte omöjligt, att få tag på i Sverige genom "kontakter"(dock olagligt med däck som innehåller HA-oljor, och det gör SS TSL).
Tror inte det funkar med 35":or på en 130 Tdi.
Det blir tröttsamt och kommer att kosta kopplingar och fresta på humöret.
Härutöver bör du beakta att Deffen inte är känd för att ha starka drivaxlar - snarare tvärt om.
Beträffande krängningshämmarna så skulle nog jag göra tvärt om vad du tänker.
D v s demontera den bakre i stället, till att börja med.
Tyvärr finns ingen "Quick release", vad jag känner till, att montera på Deffen.
Vare sig fram eller bak.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop: Du vill ha ett extremt lerdäck och vägljud spelar ingen roll men det är samtidigt din vardagsbil och däcken ska ha lång livslängd? Varför behöver du ha så extrema däck, duger inte vanliga MT-däck?
Ett klassiskt lerdäck är ju SS Bogger. Simex eller Silverstone och alla regummerade kopior är väl också riktiga regnskogsdäck. Antagligen slits dom rätt hårt och går väl inget vidare på asfalt men det får man nog räkna med att är fallet på alla riktigt grova däck är jag rädd.
Till skillnad från Wältis som alltid gafflar om hur dåliga KL71 är så tycker jag dom är helt okej. Har haft dom på flera olika bilar och har inte haft några problem att få dom balanserade med vanliga vikter. Däremot är det inget extremt däck så dom är väl inget alternativ för dig. Dom SER aggressivare ut än vad dom egentligen är tycker jag, lite extra sajpningar skulle säkert hjälpa en del.
Ett klassiskt lerdäck är ju SS Bogger. Simex eller Silverstone och alla regummerade kopior är väl också riktiga regnskogsdäck. Antagligen slits dom rätt hårt och går väl inget vidare på asfalt men det får man nog räkna med att är fallet på alla riktigt grova däck är jag rädd.
Till skillnad från Wältis som alltid gafflar om hur dåliga KL71 är så tycker jag dom är helt okej. Har haft dom på flera olika bilar och har inte haft några problem att få dom balanserade med vanliga vikter. Däremot är det inget extremt däck så dom är väl inget alternativ för dig. Dom SER aggressivare ut än vad dom egentligen är tycker jag, lite extra sajpningar skulle säkert hjälpa en del.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Frågor om riktigt grova mt däck
Hmm.. finns fler luriga ekvationer här..
Rubriken "riktigt grova däck".. sedan står det max 35-tum.
Lite lurande faktiskt.
Rubriken "riktigt grova däck".. sedan står det max 35-tum.
Lite lurande faktiskt.