Vinsch-fjärrkontroller

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Vinsch-fjärrkontroller

Inlägg av Mecu » ons aug 16, 2017 14:45

Jag har kikat en hel del då och då efter vettiga fjärrkontroller till vinschen utan fördröjning. Den säkra beprövade lösningen är förstås att ha knappar inkopplade lätt åtkomliga där man behöver dem, men då jag ibland använder vinsch vid tex trädfällning vill jag även kunna styra den på avstånd. Eftersom jag nu har provat en hel del olika typer så tänkte jag sätta ihop en liten guide så kanske fler har nytta av detta.

De vanligaste fjärrkontrollerna som finns att köpa billigt (om man tex söker på winch remote Control på ebay) funkar relativt bra för pengarna, men de har en fördröjning som på en snabb vinsch gör dem olämpliga eller till och med ibland farliga att använda. Denna typ ser ofta ut som längst till vänster på bilden nedan med en liten styrdosa att koppla in, men andra utseenden förekommer också ibland i lite rejälare utförande som tex den andra från vänster (och även med väldigt små fjärrkontroller), elektroniken och funktionen är dock oftast densamma.

De bättre alternativen har varit betydligt mycket dyrare men jag har provat två bra modeller som man kan få hem för runt tusenlappen. Den ena är Warn 79080 med väldigt liten fördröjning som har blivit betydligt billigare nu att köpa från tex USA. Den är då dock anpassad för att koppla in direkt på en del Warn-vinschar, men klipper man kabeln så är det bara att koppla in ström och jord på röd och svart ledare som vanligt, och grön och gul är plusmatning för att styra vinschen.
Det andra bra alternativet som en del har skrivit om här tidigare är Obohos styrning som egentligen är för traverser, men 12-24 Volts-versionerna funkar förstås fint även i bilar. De två lämpligaste att använda då är HS-4 eller HS-6 med ungefär samma pris, varav den sista har två extra kanaler att använda till tex frikoppling och ser ut som längst till höger på bilden. Nackdelen med denna är att styrdosan är större än de andra versionerna.

Bild

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Vinsch-fjärrkontroller

Inlägg av jonte_malmö » ons aug 16, 2017 18:28

Grym guide! Jag har nu den till vänster och problem att det hackar när jag kör, precis som om signalen är bruten av-på-av-på. Winchen rullade vanligt när jag kopplar batteri direkt på. Funderar på den gula till höger efter tips, men warn-orginalet verkar bäst. Jag har det gamla, runda uttaget men saknar orginal handkontrolen med sladd. Var kan man köpa den du har på bilden? (Warn trådlös med box som går att koppla till runda uttaget).
Ford Explorer '98

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Vinsch-fjärrkontroller

Inlägg av Victor » ons aug 16, 2017 19:32

Tänker lägga in en till fjärr!

http://www.goodwinch.com/shop/electrica ... sing-3038/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kör jag till min Goodwinch, funkar riktigt bra, lite större "elcentral" men inte överdrivet klumpig.
Vad jag har märkt så är det ingen fördröjning, iaf inget nämnvärt..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vinsch-fjärrkontroller

Inlägg av Mecu » ons aug 16, 2017 22:20

Tack Jonte! Jag brukar leta på mycket via eBay, tex Warn-fjärren går att hitta på denna sökning.

Ja det finns förstås fler alternativ, Superwinch har också en fjärr som kostar ungefär lika mycket som den från Goodwinch, en bit över tvåtusen innan man har dem hemma.

Skriv svar