Vad säger reglerna egentligen?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av gubbstrutten » fre apr 21, 2017 8:49

Safari skrev:Problemet är att vad reglerna säger är en sak och vad bilprovningen säger är en annan. Att besikta bilen är ett lotteri. Ibland kan man besikta en helbilsgodkänd bil helt utan problem trots höjning och stora hjul. T.o.m vinsch går igenom ibland. Har också fått ombesiktning på hjulen trots att de varit original. Besiktade en bil där bägge framfjädrarna var av. Blankt papper!!
Transportstyrelsen utfärdar bestämmelserna.
Bilprovningen(arna) och polisen tolkar bestämmelserna olika beroende på kunnighet och erfarenhet.
Kunnigheten kan bestå i att hitta avvikelser från det normala.
Erfarenheten kan vara att bedöma hur avvikelser påverkar trafiksäkerheten.
T ex större däck.
215/80-15" i stället för 205/65-15" påverkar bromsförmågan, men inte mycket i praktiken.
255/85-16" i stället för 205/65-15" påverkar bromsförmågan väldigt mycket.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av gubbstrutten » fre apr 21, 2017 9:07

iller skrev:
Safari skrev:Problemet är att vad reglerna säger är en sak och vad bilprovningen säger är en annan. Att besikta bilen är ett lotteri. Ibland kan man besikta en helbilsgodkänd bil helt utan problem trots höjning och stora hjul. T.o.m vinsch går igenom ibland. Har också fått ombesiktning på hjulen trots att de varit original. Besiktade en bil där bägge framfjädrarna var av. Blankt papper!!
Jag fattar då inte varför man inte ska få ha en vinsch på :O
Återigen Transportstyrelsen utfärdar bestämmelser.
Minst 3 saker gäller vid vinschmontering.
På helbilsgodkända bilar i princip No No med vinsch.
Reg bes om max framaxelbelastning inte överskrids(i princip omöjligt på en SJ/Samurai).
Om båda ovanstående inte hindrar vinschmontering kan det falla på "fotgängarskyddet".
Men varken besiktningstekniker eller poliser är mer än människor = gör olika bedömningar.
Därför är det som det är, på gott och ont.

Har själv haft helbilsgodkänd bil med vinsch och 33"-are som passerat bilprovningens nålsöga.
Men en pb-reggad TJ -06 med 235/85-16" som fick 2:a på att stänkskydden blivit för korta.
Samtidigt som en lb-reggad Defender 4" höjd med 33:or utan stänkskydd passerade utan synpunkter.

Så, som en del skriver, något av ett lotteri.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Danne » fre apr 21, 2017 9:22

Och en här på forumet försökte regga med winch då ville dom ha hållfasthetsberäkningar på stötfångaren :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av iller » fre apr 21, 2017 9:22

gubbstrutten skrev:
iller skrev:
Safari skrev:Problemet är att vad reglerna säger är en sak och vad bilprovningen säger är en annan. Att besikta bilen är ett lotteri. Ibland kan man besikta en helbilsgodkänd bil helt utan problem trots höjning och stora hjul. T.o.m vinsch går igenom ibland. Har också fått ombesiktning på hjulen trots att de varit original. Besiktade en bil där bägge framfjädrarna var av. Blankt papper!!
Jag fattar då inte varför man inte ska få ha en vinsch på :O
Återigen Transportstyrelsen utfärdar bestämmelser.
Minst 3 saker gäller vid vinschmontering.
På helbilsgodkända bilar i princip No No med vinsch.
Reg bes om max framaxelbelastning inte överskrids(i princip omöjligt på en SJ/Samurai).
Om båda ovanstående inte hindrar vinschmontering kan det falla på "fotgängarskyddet".
Men varken besiktningstekniker eller poliser är mer än människor = gör olika bedömningar.
Därför är det som det är, på gott och ont.

Har själv haft helbilsgodkänd bil med vinsch och 33"-are som passerat bilprovningens nålsöga.
Men en pb-reggad TJ -06 med 235/85-16" som fick 2:a på att stänkskydden blivit för korta.
Samtidigt som en lb-reggad Defender 4" höjd med 33:or utan stänkskydd passerade utan synpunkter.

Så, som en del skriver, något av ett lotteri.
Att det är ett lotteri har jag då förstått :P Får bli en vinch som sitter inne i bullbaren helt enkelt så får vi se vad de säger.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av gubbstrutten » fre apr 21, 2017 11:50

Mjaa, om du vill regbes en bil med vinsch = få in det i "pappren", och max framaxelbelastning inte "räcker till" så köp en av de minsta vinscharna hos ÖB, JULA eller Biltema och besikta med denna.
Efter besiktningen, då du fått "grönt" på framaxeltrycket, monterar du din "riktiga" vinsch och lämnar tillbaka "besiktningsvinschen".
Om du har rymligt samvete vill säga.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av iller » fre apr 21, 2017 11:55

gubbstrutten skrev:Mjaa, om du vill regbes en bil med vinsch = få in det i "pappren", och max framaxelbelastning inte "räcker till" så köp en av de minsta vinscharna hos ÖB, JULA eller Biltema och besikta med denna.
Efter besiktningen, då du fått "grönt" på framaxeltrycket, monterar du din "riktiga" vinsch och lämnar tillbaka "besiktningsvinschen".
Om du har rymligt samvete vill säga.
Framaxeln bor klara av en stor winsch vad jag förstått det som. Kommer bli nära dock.

Maria4x4
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 15:49
Ort: Sundsvall

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Maria4x4 » fre apr 21, 2017 16:19

iller skrev:Satt och försökta läsa på lite igår om vilka regler som gäller.

Som jag förstod det är tex en bull bar inte ok, kan gå igenom om man använder den som hållare för extralysen.
Hasskydd inte ok, likaså recovery points och side rails då de sticker ut.

Ingen modifiering av motorn är tillåten, tex catch can eller chippa den osv..

Plasti dippa får man i alla fall göra då det inte är en permanent förändring :P

Men ni som har hållt på med det här ett tag vet säkert bättre så vad får man göra eller om man kan komma runt dessa saker hur gör man då? Har en ny Hilux jag har tänkt bygga om rätt rejält.
Åk å kolla med Opus innan du smetar på massa godis :D Jag gjorde tvärt om och pyntade ganska friskt och tji fick jag :rodnar: Lycka till!!

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Safari » fre apr 21, 2017 16:53

Man kan väl göra ett snabbfäste. Hade ett sånt på ATVn. Elen framdraget till en kontakt.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Malle » fre apr 21, 2017 17:35

iller skrev: Framaxeln bor klara av en stor winsch vad jag förstått det som. Kommer bli nära dock.
Annars har jag en liten helt ny ATV-winch jag inte använder för tillfället om du vill köra på den linjen, kan ta med den till maj-träffen i Ädelfors om du vill låna. Återlämning nästa år om du inte kommer ner innan dess :mrgreen:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av iller » fre apr 21, 2017 20:48

Malle skrev:
iller skrev: Framaxeln bor klara av en stor winsch vad jag förstått det som. Kommer bli nära dock.
Annars har jag en liten helt ny ATV-winch jag inte använder för tillfället om du vill köra på den linjen, kan ta med den till maj-träffen i Ädelfors om du vill låna. Återlämning nästa år om du inte kommer ner innan dess :mrgreen:
Inge jädra fjollvinsch ;) Och får se om jag kommer till Ädelfors, är ju en bit att åka numera sen man flyttade norrut :P

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Malle » lör apr 22, 2017 8:44

Tänkte mer som besiktningswinch vid reg.bes. Har du sen en sån inskriven i papprena så är ju det problemet förmodligen löst :D
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av gubbstrutten » lör apr 22, 2017 9:02

Safari skrev:Man kan väl göra ett snabbfäste. Hade ett sånt på ATVn. Elen framdraget till en kontakt.
Finns/fanns en kille som hade ARB-bumpers fram och bak med 2" fyrkantfäste på sin KJ.
Tror att även Peter Öjerskog hade så, om jag minns rätt, på sin Jeep-sponsrade KJ.
Men en stor Warn med lång stålvajer kräver sin man vid monteringen - eller rättare sagt minst 2 män.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Tazz » lör apr 22, 2017 21:39

Så här är min reggad
Fabrikat
NISSAN PATROL GR
Axel - 1
Däckdimension
LT395/70R16

Fälgdimension
16X8J mm

Axel - 2
Däckdimension
LT395/70R16

Fälgdimension
16X8J mm
Kopplingsanordning och bromsar


Utrustning
Vinsch
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

Maria4x4
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 15:49
Ort: Sundsvall

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av Maria4x4 » mån apr 24, 2017 18:16

Jag satte på en supervinsch från Northentool på min Tundra. Drar runt 4 ton har jag för mig.
Lika bra 8) Då är man trygg i skogen om olyckan är framme. :rodnar:
Vad jag gillar är att den styrs via fjärrkontroll. Vilket är otroligt smidigt. Rekommenderar den skarpt.
Riktigt snygg är den dessutom :D

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Vad säger reglerna egentligen?

Inlägg av iller » mån apr 24, 2017 21:10

Maria4x4 skrev:Jag satte på en supervinsch från Northentool på min Tundra. Drar runt 4 ton har jag för mig.
Lika bra 8) Då är man trygg i skogen om olyckan är framme. :rodnar:
Vad jag gillar är att den styrs via fjärrkontroll. Vilket är otroligt smidigt. Rekommenderar den skarpt.
Riktigt snygg är den dessutom :D
Funderar på en med fjärris jag med. Nice med en tundra också, även om hilux är bättre såklart ;P

Skriv svar