Sj413 startar inte, förslag?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av pehrnow » tor mar 16, 2017 13:57

Min Sj413 startar tyvärr inte, det första felet jag ser är att det inte kommer bensin fram till förgasaren , bränslepumpen är bytt så den lär det inte vara fel på, sitter det någon bakre pump på dessa bilarna, eller finns det något annat vanligt fel som kan orsaka detta?

Bilen har för övrigt stått i 8 år tills jag köpte den, ny bensin finns i tanken, jag har testat med en slang från bränslepumpen ner i en dunk bensin men inte heller då får den något till förgasaren, den lilla pinnen som trycker på pumpen när man lossar den såg fin ut den med.

Tack
Mvh Daniel

jteck
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 30, 2012 20:38
Ort: Marks kommun

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av jteck » tor mar 16, 2017 15:05

För att vara helt säker på om det är brist på bränsle eller brist på gnista,spraya startgas ner i förgasaren o se om den tänder som den ska.Tänder den då så har du ett bränsleproblem.

Ta loss bränsleslangen från förgasaren o kör på startmotorn ,det ska det spruta bensin från slangen om pumpen funkar.finns det bensin här så får du nog riva isär förgasaren o göra rent den :mrgreen:

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av pehrnow » tor mar 16, 2017 15:10

jteck skrev:För att vara helt säker på om det är brist på bränsle eller brist på gnista,spraya startgas ner i förgasaren o se om den tänder som den ska.Tänder den då så har du ett bränsleproblem.

Ta loss bränsleslangen från förgasaren o kör på startmotorn ,det ska det spruta bensin från slangen om pumpen funkar.finns det bensin här så får du nog riva isär förgasaren o göra rent den :mrgreen:
Den tänder på startgas, och det kommer inte bränsle till pumpen ens, men jag kan blåsa eller suga i slangen från tanken utan problem, ska nog försöka vrida runt motorn manuellt så får en kompis känna om den lilla pinnen rör sig som ska trycka på pumpen

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av Malle » tor mar 16, 2017 15:42

Det finns en bit slang bak vid tanken/bakaxeln som går i en böj. Det vill gärna bli torrsprickor i den och då får du detta fenomen. Börja med att byta den! Slår nästan vad om att det är felet, isf blir det en billig reparation :wink: Passa på att byt bränslefiltret där bak också.
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av pehrnow » tor mar 16, 2017 22:39

Malle skrev:Det finns en bit slang bak vid tanken/bakaxeln som går i en böj. Det vill gärna bli torrsprickor i den och då får du detta fenomen. Börja med att byta den! Slår nästan vad om att det är felet, isf blir det en billig reparation :wink: Passa på att byt bränslefiltret där bak också.
Tack för tipset, det visade sig vara soppapumpen ändå, lite mer kirrande så startade den!

Nu ska jag bara reda ut var alla vacuumslangar ska gå som är borta :)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av klirre » fre mar 17, 2017 8:05

Grym länk till förgasarrenovering med mera till SJ413:

http://bbs.zuwharrie.com/content?PHPSES ... ts;start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av pehrnow » fre mar 17, 2017 17:25

klirre skrev:Grym länk till förgasarrenovering med mera till SJ413:

http://bbs.zuwharrie.com/content?PHPSES ... ts;start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh//Klirre
Tack för tipset, dock så fanns där ingen förgasare som liknade min riktigt, har en samurai med men det ser också ganska annorlunda ut, kommer skapa en annan tråd och se om någon har nåt hum om var alla slangar ska va.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av klirre » fre mar 17, 2017 18:58

Kolla sidan 2 i länken. Man kan utröna en hel del där. Är SJ413 och likadan som den på dina bilder i andra tråden.
If in doubt, Flat out!

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Sj413 startar inte, förslag?

Inlägg av pehrnow » fre mar 17, 2017 19:44

klirre skrev:Kolla sidan 2 i länken. Man kan utröna en hel del där. Är SJ413 och likadan som den på dina bilder i andra tråden.
Ja jag kollade lite på den när jag var i garaget idag, blev dock inte klok på allt, men lite hjälpte det :) jag tackar.

Skriv svar