Ännu en japan
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Ännu en japan
Hejsan
En ung helt ny entusiast som kollat på forumet en tid men först mu bestämt mig för att bli en deltagare. Med väldigt grundläggande kunskaper om bilens anatomi så hjälper det att kolla in sådana här ställen. Har alltid haft ett stort bil intresse speciellt bilar med fart eller med terrängegenskaper men i valet av min första bil så vann terrängbilsvärlden. Hoppas på att utvecklas så mycket att jag kan fixa till ett respektabelt hemmabygge jag med.
I november förra året (2016) åkte jag iväg med familjen och tittade på och även köpte en Mitsubishi Pajero SWB från 1996. Några bucklor och rost vid stänkskärmarna men fin för sin ålder på andra rostbenägna ställen, en varvräknare som funkar väldigt sällan(lösning?), strax över 19000 mil på mätaren. När den startades kall så dog den om man inte låg och varvade ett tag tills den blev varm samt gick ryckigt på låga växlar. Hoppades på att det var tomgångsmotorn. Pappa beställde en billig från Kina som landade på posten för oss att hämta ut. En snabb operation på bilen och den startade galant utan att dö. Skönt när allt går rätt. Går fortfarande ganska ryckigt på låga växlar dock. Gick också lite högt på tomgången. Blev acceptabelt när man skruvade ner tomgången men lite lägre kan man ändå önska att den gick.
I januari blev det sen att jag ville ha något till lilla monstertrucken. En takkorg för 1700 spänn köpte jag från en herre på blocket som tidigare haft den till sin Mercedes G-Wagon. Ännu har inte den fått tagit plats på taket då jag inte har tänkt ut hur jag ska fästa den.
Åretruntdäck som inte håller luften helt och saknar grepp vid förhållandevis lite is/snö har gjort att den inte rört sig för mycket i vinter. Men då det varit asfalt framme så har den fått rulla. Upptäcktes ganska snabbt att bromsen på vänster bak blev för varm för att det skulle vara normalt. En snabb koll av bromsoket avslöjade att kolven inte gick tillbaks helt så bromsen låg på hela tiden. Så ett nytt bromsok samt bromsbelägg för båda bakbromsarna införskaffades och monterades. Nu slipper jag broms-bbq vid körning.
Planen är att byta de nuvarande däcken ganska grova däcken mot mindre grova sommardäck i vår, för att ta ner bränslesuget lite samt förbättra hur den ter sig på asfaltsvägen . Bygga förvaringssystem för att optimera det lilla bagage man har. Snygga till det yttre, rost/bucklor, så gott det går. Byta kamrem, men det överlåter jag till någon som verkligen kan.
(Dyra) Drömmar: Snorkel. Monterad komradio och antenn. Rock sliders. Vinsch. Takräcket: Taktält. Bensindunkar. Spade. High lift.
De drömmarna ligger penga- och kunskapsmässigt lite längre bort.
Bilen ska fungera som en daily driver men också vara äventyrsbil för mig och min flickvän. Både hon och jag pluggar ännu så det är ett budgetbygge. Vill kunna ta med henne på bilsemestrar på samma sätt som mina föräldrar gjort under min livstid. Så vill ha en bil som funkar längs vägen men som även kan utvidga spelplanen med att en bil som kan ta en på lite mer spännande vägar och "campingplatser".
Mycket, mycket text. Hoppas ni orkar läsa. Ville bara täcka allt det som hänt med bilen hittills, vad jag vill med uppnå bilen och lite om min erfarenhet med bilar.
En ung helt ny entusiast som kollat på forumet en tid men först mu bestämt mig för att bli en deltagare. Med väldigt grundläggande kunskaper om bilens anatomi så hjälper det att kolla in sådana här ställen. Har alltid haft ett stort bil intresse speciellt bilar med fart eller med terrängegenskaper men i valet av min första bil så vann terrängbilsvärlden. Hoppas på att utvecklas så mycket att jag kan fixa till ett respektabelt hemmabygge jag med.
I november förra året (2016) åkte jag iväg med familjen och tittade på och även köpte en Mitsubishi Pajero SWB från 1996. Några bucklor och rost vid stänkskärmarna men fin för sin ålder på andra rostbenägna ställen, en varvräknare som funkar väldigt sällan(lösning?), strax över 19000 mil på mätaren. När den startades kall så dog den om man inte låg och varvade ett tag tills den blev varm samt gick ryckigt på låga växlar. Hoppades på att det var tomgångsmotorn. Pappa beställde en billig från Kina som landade på posten för oss att hämta ut. En snabb operation på bilen och den startade galant utan att dö. Skönt när allt går rätt. Går fortfarande ganska ryckigt på låga växlar dock. Gick också lite högt på tomgången. Blev acceptabelt när man skruvade ner tomgången men lite lägre kan man ändå önska att den gick.
I januari blev det sen att jag ville ha något till lilla monstertrucken. En takkorg för 1700 spänn köpte jag från en herre på blocket som tidigare haft den till sin Mercedes G-Wagon. Ännu har inte den fått tagit plats på taket då jag inte har tänkt ut hur jag ska fästa den.
Åretruntdäck som inte håller luften helt och saknar grepp vid förhållandevis lite is/snö har gjort att den inte rört sig för mycket i vinter. Men då det varit asfalt framme så har den fått rulla. Upptäcktes ganska snabbt att bromsen på vänster bak blev för varm för att det skulle vara normalt. En snabb koll av bromsoket avslöjade att kolven inte gick tillbaks helt så bromsen låg på hela tiden. Så ett nytt bromsok samt bromsbelägg för båda bakbromsarna införskaffades och monterades. Nu slipper jag broms-bbq vid körning.
Planen är att byta de nuvarande däcken ganska grova däcken mot mindre grova sommardäck i vår, för att ta ner bränslesuget lite samt förbättra hur den ter sig på asfaltsvägen . Bygga förvaringssystem för att optimera det lilla bagage man har. Snygga till det yttre, rost/bucklor, så gott det går. Byta kamrem, men det överlåter jag till någon som verkligen kan.
(Dyra) Drömmar: Snorkel. Monterad komradio och antenn. Rock sliders. Vinsch. Takräcket: Taktält. Bensindunkar. Spade. High lift.
De drömmarna ligger penga- och kunskapsmässigt lite längre bort.
Bilen ska fungera som en daily driver men också vara äventyrsbil för mig och min flickvän. Både hon och jag pluggar ännu så det är ett budgetbygge. Vill kunna ta med henne på bilsemestrar på samma sätt som mina föräldrar gjort under min livstid. Så vill ha en bil som funkar längs vägen men som även kan utvidga spelplanen med att en bil som kan ta en på lite mer spännande vägar och "campingplatser".
Mycket, mycket text. Hoppas ni orkar läsa. Ville bara täcka allt det som hänt med bilen hittills, vad jag vill med uppnå bilen och lite om min erfarenhet med bilar.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Ska försöka lista ut denna sida. Så ni kan få se bilen också.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
Re: Ännu en japan
Hej och välkommen till forumet!
Kul med nya entusiaster, låter som att du har ungefär samma mål med din bil som jag har med min
Ös på med bilder när du väl kommer på hur man gör!
Ps, lägg till var du bor i din profil, det uppskattas här på forumet och underlättar framöver om du skall köpa, sälja eller ha hjälp IRL.
Kul med nya entusiaster, låter som att du har ungefär samma mål med din bil som jag har med min
Ös på med bilder när du väl kommer på hur man gör!
Ps, lägg till var du bor i din profil, det uppskattas här på forumet och underlättar framöver om du skall köpa, sälja eller ha hjälp IRL.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Nä tyvärr, använd denna sidan http://pixez.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Lj70
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Nu har jag fått till det här med bilder!!
Bilen i det stora hela
Blandade bilder, egna och bilder från försäljningsannonsen
Bilen i det stora hela
Blandade bilder, egna och bilder från försäljningsannonsen
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Yttre skavanker
Rost
Rost
Buckligt
Vet inte vad som är under den silvertejpen... Låter den vara för nu.
Ett av däcken som sjunker ihop långsamt över tid och som ska bytas ut.
Rost
Rost
Buckligt
Vet inte vad som är under den silvertejpen... Låter den vara för nu.
Ett av däcken som sjunker ihop långsamt över tid och som ska bytas ut.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Efter köpet så blev det invändig städning. Största skillnaden blev det i bagaget
Observera hur den korta flickvännen gigantifierar den lilla bilen
Det blev dammsuget innan förebilden så lite skitigare var den till och med
Observera hur den korta flickvännen gigantifierar den lilla bilen
Det blev dammsuget innan förebilden så lite skitigare var den till och med
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Nya tomgångsmotorn från Kina
"Takkorgen"
Bromsok och bromsbelägg byts
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
Re: Ännu en japan
Kul med mer folk från Uppsala. Missa inte körningarna på rörken!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Har börjat sanda ner den ytligare rosten och sen spreja med rost-stoppande grundfärg/rostförebyggande färg.
Tröskeln-isch
Hjulhus
Samt att jag tog bort silvertejpen som dolde andra skador
Vid stänkskärmen - bild på fel ledd
Hjulhus
Ska fortsätta. Har gått långsamt med bilen men är mycket plugg och annat nu. Har en del kvar. Har lite på taget under vänstra fästet på spoilern men spoilerns skruvar är sönderrostade så dett är som att sticka skruvmejsel ner i play doh och vrida om. Samma historia med bulten och skruven på stänkskärmen i bild fyra. Ska skaffa silverspray för att täcka grunden.
Tröskeln-isch
Hjulhus
Samt att jag tog bort silvertejpen som dolde andra skador
Vid stänkskärmen - bild på fel ledd
Hjulhus
Ska fortsätta. Har gått långsamt med bilen men är mycket plugg och annat nu. Har en del kvar. Har lite på taget under vänstra fästet på spoilern men spoilerns skruvar är sönderrostade så dett är som att sticka skruvmejsel ner i play doh och vrida om. Samma historia med bulten och skruven på stänkskärmen i bild fyra. Ska skaffa silverspray för att täcka grunden.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
Re: Ännu en japan
Välkommen, kul med flera Mitsubishis
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Ännu en japan
Hur känns bilen att köra?
Har gen 1 men varit sugen på en gen 2 länge.
Känns dok lite trång för att ta över som andrabil istället för v70 =/
Har gen 1 men varit sugen på en gen 2 länge.
Känns dok lite trång för att ta över som andrabil istället för v70 =/
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
- Ort: Uppsala
Re: Ännu en japan
Fisketorp skrev:Hur känns bilen att köra?
Har gen 1 men varit sugen på en gen 2 länge.
Känns dok lite trång för att ta över som andrabil istället för v70 =/
Har ju aldrig kört en annan terrängbil. Närmaste är en XC70. Min tar spår lätt och är rör sig en del över vägen. Men det beror nog mycket på däcken. I sammanfattning är bilen riktigt trevlig för den "grovhet som kommer med den. Sen att ha två- och fyrhjulsdrift som valmöjlighet är riktigt trevligt.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Ännu en japan
Trevligt att se att det finns någon av dagens ungdom som både har mek/bilintresse och är skrivkunnig, tyvärr verkar bägge delar vara ett alltför utdöende släkte...