Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av elste » sön maj 31, 2015 19:47

skydd är bra

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » sön maj 31, 2015 20:10

Appropå vinkelslip så upprepar jag bara det alla vet - men inte tillämpar.
Tag inte bort skyddet för att "komma åt bättre" eller " använda skivan till slutet".
Har själv klyvt vänstra pekfingret en bit.
Inte alls trevligt att se den vita benpipan när de små blodkärlen tittar fram.
Som tur var hade jag den tunna kapskivan = 1 mm tjock.
Men doktorn, som sydde ihop, tyckte de var skickligt gjort att inte skada lederna.
Så liiiiite duktig på att missbruka vinkelslip är jag, eller hur. :roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av klenis » sön maj 31, 2015 20:30

Jag jobbar dagligen med vinkelslip (oftast 230mm maskin) så jag anser mej ha koll på hur jag ska använda utrustningen.
Inga sprängkåpor plockas loss, handtaget ska sitta kvar och håll i maskinen med två händer.
Nu kapade jag med liten maskin, men... jag var svagare än jag trodde och maskinen åkte ur näven... :?
Jag misstänker att handen hade blivit lite mer misshandlad om jag inte använt grova svetshandskar, nu blev det ett jack i tummen och en betydligt tunnare nagel som resultat, inget värre. :)

Ja just det, mitt vänstra pekfinger är betydligt spetsigare än det högra efter en annan fadäs då jag tappade taget om maskinen när låsmuttern tog i materialet.
Fingret följde med skivan runt spränkåpan...
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » mån jun 01, 2015 8:50

Jag har bara haft 125:or och aldrig haft sidohandtaget på. Det är alltid i vägen på trånga ställen.
I höstas lånade jag ut en av mina 125:or. Fick tillbaka den trasig, men med en ny "varuhus-125:a" som ersättning.
Den här nya 125:an har en säkerhetsströmbrytare som håller på att driva mig till vansinne. Knappen ska föras framåt och åt sidan samtidigt. Något som min högra tumme inte klarar av. Måste därför använda båda tummarna. Medför att jag ett flertal gånger varit nära att slinta och nästan tappa maskinen. :aargh: :aargh: :aargh:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av 6300 » tor jan 21, 2016 21:18

Har det inte hänt något i år ? Jag kan berätta om något som hände för länge sedan,skulle göra en mall i plåt ca 0.7mm och la en träbit på arbetsbänken så inte borren går i bänken,tog en stegborr och började upp till ca 10mm gick det riktigt bra sen så högg borren fast i plåten och slog till på pungen så blodvite uppstod samt att jag kom ut ur lokalen och spydde och låg på backen som en mask,i dag så spänner jag oftast fast grejorna :rodnar:

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Portland » tor jan 21, 2016 22:10

6300 skrev:...i dag så spänner jag oftast fast grejorna :rodnar:
Pungen...?

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av 6300 » tor jan 21, 2016 22:20

Portland skrev:
6300 skrev:...i dag så spänner jag oftast fast grejorna :rodnar:
Pungen...?
Ha ha :tumbup: det skulle behövas det med, jag hade hängpung redan vid typ 25års dagen 8)

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tor jan 21, 2016 23:51

Haha men gosse antingen är du typ 230 lång för att ha pungen i arbetshöjd eller så har du jävligt lågt arbetsbänk :mrgreen:
Funtat på susp nästa gång du borrar i plåt :D

Det som hände mig igår var att jag skulle byta huv wire på en mb vito...
Allt gick bra och jag kom fram till tillfället då jag provar mitt nyligen utförda arbete.
Jag stänger huven och provdrar i spaken, då släpper den i huven :aargh:
Jag drar bara i vajern, ingen händer förutom att jag får mera wire i handen...
Mot min vilja konstaterar jag att det går ej att öppna huven igen! :(
Det tar ca 2-3 timmar att lossa 2 st m4 bultar genom springan mellan huven och grillen i fosterställning.

Nu vet jag hur man bryter sig in i en mb vito genom motorhuven utan att göra skada :poke:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av no1_martin » lör jan 23, 2016 20:17

Kan fortsätta på vinkelslipstemat. Detta tilldrager sig då jag jobbade med Volvo Lastvagnars utställningsmaterial. Jag hade gjort en uppkapning av bakstammen på FH hytt och stog på stege och slipade svets uppe i hörnet på hytten. Visade sig att slipskivan (lamellelskiva) och hyttens plåtfals i hörnet hade väldigt snarlik radie vilket gjorde att maskinen fick ett PLÖTSLIGT fäste vilket gjorde att vinkelslipen flög ur handen och upp i bröstet på mig och slitsar T-shirten jag har på mig lite snyggt. Vid det här laget börjar min hjärna koppla vad som hänt då är vinkelslipen på väg ner över magen. Den smarta rektionen på detta blir. "Jag står ju på en stege inte bra för vinkelslip att falla golvet jag fångar den". Mycket riktigt jag fångar den men det tar även denna gång ca skunden att inse att när jag fångat vinkelslipen liger den med skivan över min min handled och går. Då bestämer jag mig för att den nog får falla.

Hädanefter fångar jag inte roterande verktyg om jag skulle tappa dem!

Kan även medela att skadorna var inte så farliga. En välventilerad T-shirt och ett svidande bränsår över handleden men det kunde nog blivit värre!
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av no1_martin » lör jan 23, 2016 21:20

Kom just på att jag har en till att bjuda på. Denna gäller winchning kan man säga.

Fick i förra veckan en xj som stått still i drygt 2 år. Kommer hem med den och vill ha in den på parkeringen. Min parkering är funtad så att den löper mellan huset och gatan så jag kan ställa 4 bilar i bredd. Kan med andra ord inte bogsera in xj:n på plats utan bestämmer mig för att ta block och lina. Har en egentligen för klen nylonlina men tar den iaf. Sätter blocket i källatrappsräcket ockh knyter linan i bilarna. För säkerhets skull knyter jag en slinga bara något större än blocket som skall fånga block och lina om något brister. Drar in xj:n försiktigt men tycker den står lite snett. Puttar uten den igen och skall dra in den men kompisen som är med rattar nog lite för mycket. Käner ett ryck i bilen och hör en smäll på andra sidan gatan. Förstår ungefär vad som hänt. Tittar bakom bilen. Blocket är väck linan sitter i slingan jag knöt. Tänker att blocket nog tog i grannens garageport i trä. Det lät så iaf. Går över gatan för att titta. Ser inget och när jag precis skall gå där ifrån ser jag en reflex från deras vardagsrumsfönster. Mycket riktigt. Ett ca 10cm stort hål i deras 3glaskasset. Klockan är elva på kvällen. Blir till att lägga en lapp i brevlådan och för första gången på 25år gå in dagen efter och erkänna varför deras vardagsrummsfönster är trasigt. :rodnar:

Trots att linan bara kunde flyta sig ca 5 cm räkte det för att skjuta blocket tvärs över gatan mellan bilarna vi höll på med och rätt i grannens fönster. Viste innan att linor och block skall hanteras med respekt men trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle skicka blocket 20m tvärs över gatan och 2.5m upp i luften. Känns som att jag skall använda fångrem fäst i blocken jag använder hädanefter.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » mån jan 23, 2017 1:08

Vad sa grannen :mrgreen:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av olle67 » mån jan 23, 2017 6:25

De väl GLAS-klart......... :mrgreen: :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Mathias T » mån jan 23, 2017 17:17

Kan tala om att det är klart olämpligt att kapa av senor på handens ovansida på en vass plåt,blev lite lång tråkig återhämtning på det med nervproblem i handen osv.
Kommer nog bli hyfsat återställd med tiden men lite snygga är och ett krokigt lillfinger blir nog minne för livet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » mån jan 23, 2017 18:15

Kan ta ett tag att lära sig att använda handskar... :tumbup:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Mathias T » tis jan 24, 2017 21:04

farcry skrev:Kan ta ett tag att lära sig att använda handskar... :tumbup:
Hade inte hjälpt i detta fallet då föremålet var en backspegelhållare i pressad rf plåt med extremt vassa grader.
Snittet blev väldigt mycket snyggare än vad kirurgen fick till med skarpellen när dom letade senans ändar.
Lite löjligt när man håller på med tunga maskiner som lätt klipper en arm också skadar man sig på en sketen backspegel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar