ARB vs Eaton E-locker
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
ARB vs Eaton E-locker
Läser ofta om ARB (även kopiorna) men inte så mycket om E-lockern. Hummer H2 har ju den fabriksmonterad. Är ARB så överlägsen en E-locker? Själv tycker jag det verkar skönt att slippa kluddet med kompresorn och bara dra el direkt till diffen. Någon annan här med erfarenhet av e-locker?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: ARB vs Eaton E-locker
Jag har en fram på min k30 och den har funkat helt felfritt.
Ytterligare en fördel är att det är lätt att fixa i skogen om kan sliter av kabeln, mot om det vore en slang.
Med tanke på hur konstruktionen ser ut, så var jag lite orolig för att den skulle låsa upp när man växlar mellan att köra framåt och bakåt...
Men jag har inte märkt av det i praktiken iaf.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Ytterligare en fördel är att det är lätt att fixa i skogen om kan sliter av kabeln, mot om det vore en slang.
Med tanke på hur konstruktionen ser ut, så var jag lite orolig för att den skulle låsa upp när man växlar mellan att köra framåt och bakåt...
Men jag har inte märkt av det i praktiken iaf.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: ARB vs Eaton E-locker
Var väl en är på forumet som rasa en E-locker efter bara en liten stund,grön wrangler!? ARB går ju plåga riktigt rejält, kommer i håg när jag såg dansken på berget i Eksjö slå i diffarna på fullt varv!
I mina ögon/ och vad man läst är arbn ett bättre alt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I mina ögon/ och vad man läst är arbn ett bättre alt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: ARB vs Eaton E-locker
Fan, jag skrev ett inlägg som försvann...
Det var nog Robe som pajade en E-locker.
jag vill minnas att det var pga inkoppling medan det slirade, men han svarar nog själv snart.
Det är inga problem att aktivera den i farten, bara det inte slirar, eller man svänger snävt.
Även ARB skriver att man inte får koppla in spärren medan hjulen snurrar olika fort, men jag kan tänka mig att ARB:n klarar mer misshandel än E-lockern.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Det var nog Robe som pajade en E-locker.
jag vill minnas att det var pga inkoppling medan det slirade, men han svarar nog själv snart.
Det är inga problem att aktivera den i farten, bara det inte slirar, eller man svänger snävt.
Även ARB skriver att man inte får koppla in spärren medan hjulen snurrar olika fort, men jag kan tänka mig att ARB:n klarar mer misshandel än E-lockern.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: ARB vs Eaton E-locker
Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..
Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: ARB vs Eaton E-locker
Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.Victor skrev:Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..
Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta .
Re: ARB vs Eaton E-locker
Stämmer, jag har en Eaton E-locker i min bakaxel. Jag har bytt några delar i den 1 gång då jag råkade misshandla den efter att jag tappade vänster bakhjul och hamnade på sidan i diket. Jag la i spärren för att ta mig upp på vägen igen på tre hjul och sen monterade jag det enda reservhjul som fanns att tillgå - ett 33" hjul. På andra sidan axeln satt ett 38" hjul. Jag glömde av att klicka ur spärren och körde iväg. I typ 60 km/h upptäckte jag att spärren var ikopplad och utan att tänka mig för klickade jag ur den. Det small till ganska ordentligt... Spärren fungerade dock fortfarande men jag valde ändå att öppna och inspektera när jag kom hem.
Jag vet när slitaget uppstod och det var helt och hållet mitt fel. Så skulle jag välja locker idag igen så skulle det bli en E-locker!
Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 60 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.
Reservdelar finns att köpa så det var bara att renovera. Bilder finns här:
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... 70#p469578" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robin
Jag vet när slitaget uppstod och det var helt och hållet mitt fel. Så skulle jag välja locker idag igen så skulle det bli en E-locker!
Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 60 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.
Reservdelar finns att köpa så det var bara att renovera. Bilder finns här:
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... 70#p469578" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robin
Re: ARB vs Eaton E-locker
Max 3mph vid inkoppling hade jag glömt bort. Bra att du påminde mig Robe [emoji106]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: ARB vs Eaton E-locker
Det var precis vad jag ville höra. Jag tycker det är alldeles för ofta som saker körs sönder och det beror på handhavandefel. Ägarn har inte förstått/vet inte när materialet gick sönder och skyller då på materialet. Det blir liksom ointressant att lägga sådana ras till statistiken. Saker kan gå sönder men används de på rätt sätt funkar de ofta.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: ARB vs Eaton E-locker
trooper skrev:Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.Victor skrev:Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..
Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta .
Det vet jag faktiskt inte, men skulle säkert kunna tro det!
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: ARB vs Eaton E-locker
http://www.china4x4extreme.com/en_produ ... 32-77.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Lj70
Re: ARB vs Eaton E-locker
Såg denna för någon dag sedan där går de igenom de olika
https://www.youtube.com/watch?v=x40WGUtdaLI" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=x40WGUtdaLI" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: ARB vs Eaton E-locker
På Kullager.se finns det oringar i alla möjliga , och omöjliga dimensioner!
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;