Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av iller » sön jan 08, 2017 14:20

Min första post här och helt ny på 4x4's men behöver en då jag är ute i skogen i stort sett varje vecka.

Har köpt mig en sprillans ny Hilux då jag fick ett väldigt bra pris.

Vad skulle ni anse att jag ska börja med att modda?
Kommer inte att köpa allt direkt då det blir för dyrt men tänkte börja med
Bullbar (ARB)
Hojningskitt (ARB)
Underredesplåtar (ARB)
Och större hjul, hur store borde det gå att få på förresten? Har ingen aning nämligen.

Utöver detta har jag tänkt mig följande moddar allt eftersom tiden går .


Bull bar ARB
Lift kit 4" ARB
roof rack
Bash plates ARB

Motor
Avgassystem 3"
air filter
Snorkel ARB
Performance chip/remapp

Misc
Dual battery ARB
kompressor ARB
Winch warn
Long range tank ARB
Skärmbreddare

Något ni anser ska bort eller läggas till?

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Ninetoes » sön jan 08, 2017 15:24

Hej och välkommen! :hello:

Vad ska du använda bilen till? Om jag utgår från att det blir en vardagsbil och lite träffkörning nu och då så skulle jag satsa på en höjning, lite större grovmönstrade däck och nån sorts tröskelskydd. Tråkigt att mosa trösklarna mot en sten på första träffen liksom... En bullbar ser väl häftig ut men det är väl främst för att ha nåt stadigt att skruva fast vinschen i man har en sån så utan vinsch känns det lite omotiverat.

Snorkel och större bränsletank är kanske bra att ha på expeditionsresor men inte annars.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av iller » sön jan 08, 2017 16:35

Ninetoes skrev:Hej och välkommen! :hello:

Vad ska du använda bilen till? Om jag utgår från att det blir en vardagsbil och lite träffkörning nu och då så skulle jag satsa på en höjning, lite större grovmönstrade däck och nån sorts tröskelskydd. Tråkigt att mosa trösklarna mot en sten på första träffen liksom... En bullbar ser väl häftig ut men det är väl främst för att ha nåt stadigt att skruva fast vinschen i man har en sån så utan vinsch känns det lite omotiverat.

Snorkel och större bränsletank är kanske bra att ha på expeditionsresor men inte annars.
Jag kanske skulle sagt vad jag ska ha den till ja :D

Jag vaskar guld på fritiden så kör ut i skogen en hel del och det kan vara rätt så långt ut är tanken. Skälet att jag köpte en pickis var då min gamla renault laguna tappade ljuddämparen på vägen hem från finland förra året.. åkte 100 mil utan dämpare :D

Det lär knappast bli någon rock climbing med den men en hel del dåliga vägar kan det nog bli som sällan körs på.

Däcken jag kommer ha är BFGoodrich A/T Ko 2 då jag läst en hel del bra om dem. Mudd känns lite i överkant även om de ser häftigare ut ;)

Bullbaren är mer för att skydda bilen om man skulle köra på en ren eller något lite större här uppe, slipper skriva av hela bilen och skicka på skroten. Plus vinsch tror jag kan vara bra att ha om man hamnar i trubbel mitt ute i ingenstans.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Ninetoes » sön jan 08, 2017 17:50

Okej, då är du kanske inne på rätt spår med extratank och sånt ändå.
Kör hårt och lägg gärna upp bilder på bilen i en garagetråd här på forumet, sånt brukar uppskattas.

Tufft att du vaskar guld förresten. :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av iller » sön jan 08, 2017 17:51

Ninetoes skrev:Okej, då är du kanske inne på rätt spår med extratank och sånt ändå.
Kör hårt och lägg gärna upp bilder på bilen i en garagetråd här på forumet, sånt brukar uppskattas.

Tufft att du vaskar guld förresten. :tumbup:
Bilder lär det komma, och ja lite tufft kanske det är men än har turen inte vart framme direkt. Har bekanta som hittat en del dock :)

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Tazz » mån jan 09, 2017 21:40

Kolla runt lite på olika sidor vad som finns som alternativ till Arb då det är snuskigt dyrt , Höjnings sats kan va betydligt billigare och trots allt ha en bra kvalite . long range tank finns i många olika märken och även bullbars . Men om jag var dig så hade jag satsat på höjning och däcken först , spärr till bak axeln om den inte har det från fabrik sen låta det komma där efter vad som behövs. :beer:
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av iller » mån jan 09, 2017 22:21

Tazz skrev:Kolla runt lite på olika sidor vad som finns som alternativ till Arb då det är snuskigt dyrt , Höjnings sats kan va betydligt billigare och trots allt ha en bra kvalite . long range tank finns i många olika märken och även bullbars . Men om jag var dig så hade jag satsat på höjning och däcken först , spärr till bak axeln om den inte har det från fabrik sen låta det komma där efter vad som behövs. :beer:
Höjning och däck är det första plus en trolig bullbar. Kommer nog dock satsa på arb på just de grejerna i alla fall då jag bara hört bra saker om dem. Och deras bullbar är den som är snyggast också ;P

Ingen som vet hur stora däck man kan få på med en 4 höjning på ett ungefär?

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av daniel2 » mån jan 09, 2017 22:48

Här är en bra sida med mycket kunnande http://www.toyota4x4.se" onclick="window.open(this.href);return false;.

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Tazz » mån jan 09, 2017 23:00

33-35 tums kan ja gissa på . Själv tycker jag Arb är över reklamerat och är jag inte fel på det så är deras höjning från oldman emu ,, men klart är helt upp till dig :tumbup:

hittade en bullbar på escape till hilux http://www.escape4x4.eu/front-bumper-ba ... 1/d-74332/" onclick="window.open(this.href);return false;
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Lone Wolf » tis jan 10, 2017 21:22

http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false; :beer:

Tror han kan fixa delar från

http://www.ironman4x4.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Portland » tis jan 10, 2017 22:17

Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?

Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av iller » ons jan 11, 2017 12:21

Portland skrev:Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?

Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Tror det är 4" jag menar, eller om det är 4 cm, har hört lite olika. Tror arb's höjningskitt höjer 4cm.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av BorkJonas » ons jan 11, 2017 12:58

iller skrev:
Portland skrev:Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?

Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Tror det är 4" jag menar, eller om det är 4 cm, har hört lite olika. Tror arb's höjningskitt höjer 4cm.
Ja höja 4-5cm är nog lagom. Höja fjädringen 4" blir nog inget kul på en bil som skall användas på vägen...eller utanför. Bättre att massera plasten (ev byta till andra skärmbreddare) och hjulhusen om man inte får plats med hjulen.
Det är nog ett av de vanligaste fel som görs på bilar, man höjer för mycket... har man lite koll på fysikens lagar förstår man snabbt varför! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Portland » sön jan 15, 2017 15:39

iller skrev:
Portland skrev:Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?

Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Tror det är 4" jag menar, eller om det är 4 cm, har hört lite olika. Tror arb's höjningskitt höjer 4cm.
Du bör nog kolla vad du menar köpa.
För det är RÄTT stor skillnad i åtgärder som krävs om det är cm eller tum vi här snackar.

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux

Inlägg av Knugcab » sön jan 15, 2017 21:40

Jag spräckte en blinkers ganska omgående på min Knug Cab, mer eller mindre på premiärsvängen, och insåg då att det inte är så dumt med båge fram ändå, skit händer fortare än man tror..... :rodnar: ....är ju desto tråkigare köra sönder grejer på en ny bil kanske så att den är onödig och "mest ser tuff ut" vet jag inte om jag håller med om... :roll:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar