Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Min första post här och helt ny på 4x4's men behöver en då jag är ute i skogen i stort sett varje vecka.
Har köpt mig en sprillans ny Hilux då jag fick ett väldigt bra pris.
Vad skulle ni anse att jag ska börja med att modda?
Kommer inte att köpa allt direkt då det blir för dyrt men tänkte börja med
Bullbar (ARB)
Hojningskitt (ARB)
Underredesplåtar (ARB)
Och större hjul, hur store borde det gå att få på förresten? Har ingen aning nämligen.
Utöver detta har jag tänkt mig följande moddar allt eftersom tiden går .
Bull bar ARB
Lift kit 4" ARB
roof rack
Bash plates ARB
Motor
Avgassystem 3"
air filter
Snorkel ARB
Performance chip/remapp
Misc
Dual battery ARB
kompressor ARB
Winch warn
Long range tank ARB
Skärmbreddare
Något ni anser ska bort eller läggas till?
Har köpt mig en sprillans ny Hilux då jag fick ett väldigt bra pris.
Vad skulle ni anse att jag ska börja med att modda?
Kommer inte att köpa allt direkt då det blir för dyrt men tänkte börja med
Bullbar (ARB)
Hojningskitt (ARB)
Underredesplåtar (ARB)
Och större hjul, hur store borde det gå att få på förresten? Har ingen aning nämligen.
Utöver detta har jag tänkt mig följande moddar allt eftersom tiden går .
Bull bar ARB
Lift kit 4" ARB
roof rack
Bash plates ARB
Motor
Avgassystem 3"
air filter
Snorkel ARB
Performance chip/remapp
Misc
Dual battery ARB
kompressor ARB
Winch warn
Long range tank ARB
Skärmbreddare
Något ni anser ska bort eller läggas till?
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Hej och välkommen!
Vad ska du använda bilen till? Om jag utgår från att det blir en vardagsbil och lite träffkörning nu och då så skulle jag satsa på en höjning, lite större grovmönstrade däck och nån sorts tröskelskydd. Tråkigt att mosa trösklarna mot en sten på första träffen liksom... En bullbar ser väl häftig ut men det är väl främst för att ha nåt stadigt att skruva fast vinschen i man har en sån så utan vinsch känns det lite omotiverat.
Snorkel och större bränsletank är kanske bra att ha på expeditionsresor men inte annars.
Vad ska du använda bilen till? Om jag utgår från att det blir en vardagsbil och lite träffkörning nu och då så skulle jag satsa på en höjning, lite större grovmönstrade däck och nån sorts tröskelskydd. Tråkigt att mosa trösklarna mot en sten på första träffen liksom... En bullbar ser väl häftig ut men det är väl främst för att ha nåt stadigt att skruva fast vinschen i man har en sån så utan vinsch känns det lite omotiverat.
Snorkel och större bränsletank är kanske bra att ha på expeditionsresor men inte annars.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Jag kanske skulle sagt vad jag ska ha den till jaNinetoes skrev:Hej och välkommen!
Vad ska du använda bilen till? Om jag utgår från att det blir en vardagsbil och lite träffkörning nu och då så skulle jag satsa på en höjning, lite större grovmönstrade däck och nån sorts tröskelskydd. Tråkigt att mosa trösklarna mot en sten på första träffen liksom... En bullbar ser väl häftig ut men det är väl främst för att ha nåt stadigt att skruva fast vinschen i man har en sån så utan vinsch känns det lite omotiverat.
Snorkel och större bränsletank är kanske bra att ha på expeditionsresor men inte annars.
Jag vaskar guld på fritiden så kör ut i skogen en hel del och det kan vara rätt så långt ut är tanken. Skälet att jag köpte en pickis var då min gamla renault laguna tappade ljuddämparen på vägen hem från finland förra året.. åkte 100 mil utan dämpare
Det lär knappast bli någon rock climbing med den men en hel del dåliga vägar kan det nog bli som sällan körs på.
Däcken jag kommer ha är BFGoodrich A/T Ko 2 då jag läst en hel del bra om dem. Mudd känns lite i överkant även om de ser häftigare ut
Bullbaren är mer för att skydda bilen om man skulle köra på en ren eller något lite större här uppe, slipper skriva av hela bilen och skicka på skroten. Plus vinsch tror jag kan vara bra att ha om man hamnar i trubbel mitt ute i ingenstans.
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Okej, då är du kanske inne på rätt spår med extratank och sånt ändå.
Kör hårt och lägg gärna upp bilder på bilen i en garagetråd här på forumet, sånt brukar uppskattas.
Tufft att du vaskar guld förresten.
Kör hårt och lägg gärna upp bilder på bilen i en garagetråd här på forumet, sånt brukar uppskattas.
Tufft att du vaskar guld förresten.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Bilder lär det komma, och ja lite tufft kanske det är men än har turen inte vart framme direkt. Har bekanta som hittat en del dockNinetoes skrev:Okej, då är du kanske inne på rätt spår med extratank och sånt ändå.
Kör hårt och lägg gärna upp bilder på bilen i en garagetråd här på forumet, sånt brukar uppskattas.
Tufft att du vaskar guld förresten.
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Kolla runt lite på olika sidor vad som finns som alternativ till Arb då det är snuskigt dyrt , Höjnings sats kan va betydligt billigare och trots allt ha en bra kvalite . long range tank finns i många olika märken och även bullbars . Men om jag var dig så hade jag satsat på höjning och däcken först , spärr till bak axeln om den inte har det från fabrik sen låta det komma där efter vad som behövs.
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Höjning och däck är det första plus en trolig bullbar. Kommer nog dock satsa på arb på just de grejerna i alla fall då jag bara hört bra saker om dem. Och deras bullbar är den som är snyggast också ;PTazz skrev:Kolla runt lite på olika sidor vad som finns som alternativ till Arb då det är snuskigt dyrt , Höjnings sats kan va betydligt billigare och trots allt ha en bra kvalite . long range tank finns i många olika märken och även bullbars . Men om jag var dig så hade jag satsat på höjning och däcken först , spärr till bak axeln om den inte har det från fabrik sen låta det komma där efter vad som behövs.
Ingen som vet hur stora däck man kan få på med en 4 höjning på ett ungefär?
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Här är en bra sida med mycket kunnande http://www.toyota4x4.se" onclick="window.open(this.href);return false;.
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
33-35 tums kan ja gissa på . Själv tycker jag Arb är över reklamerat och är jag inte fel på det så är deras höjning från oldman emu ,, men klart är helt upp till dig
hittade en bullbar på escape till hilux http://www.escape4x4.eu/front-bumper-ba ... 1/d-74332/" onclick="window.open(this.href);return false;
hittade en bullbar på escape till hilux http://www.escape4x4.eu/front-bumper-ba ... 1/d-74332/" onclick="window.open(this.href);return false;
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror han kan fixa delar från
http://www.ironman4x4.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror han kan fixa delar från
http://www.ironman4x4.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?
Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?
Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Tror det är 4" jag menar, eller om det är 4 cm, har hört lite olika. Tror arb's höjningskitt höjer 4cm.Portland skrev:Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?
Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Ja höja 4-5cm är nog lagom. Höja fjädringen 4" blir nog inget kul på en bil som skall användas på vägen...eller utanför. Bättre att massera plasten (ev byta till andra skärmbreddare) och hjulhusen om man inte får plats med hjulen.iller skrev:Tror det är 4" jag menar, eller om det är 4 cm, har hört lite olika. Tror arb's höjningskitt höjer 4cm.Portland skrev:Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?
Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
Det är nog ett av de vanligaste fel som görs på bilar, man höjer för mycket... har man lite koll på fysikens lagar förstår man snabbt varför!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Du bör nog kolla vad du menar köpa.iller skrev:Tror det är 4" jag menar, eller om det är 4 cm, har hört lite olika. Tror arb's höjningskitt höjer 4cm.Portland skrev:Vad är det för grejer som höjer bilen fyra tum?
Menar du 2" i chassie och 2" i kaross kanske?
Att höja chassiet 4" drar nog med sig extraarbete, kanske diffdrop osv?
Personligen hade jag nog hoppat en del prylar i listan och lagt in diffspärrar samt kedjor istället.
För det är RÄTT stor skillnad i åtgärder som krävs om det är cm eller tum vi här snackar.
Re: Helt ny på 4x4, frågor om min Hilux
Jag spräckte en blinkers ganska omgående på min Knug Cab, mer eller mindre på premiärsvängen, och insåg då att det inte är så dumt med båge fram ändå, skit händer fortare än man tror..... ....är ju desto tråkigare köra sönder grejer på en ny bil kanske så att den är onödig och "mest ser tuff ut" vet jag inte om jag håller med om...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.