HVO
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
HVO
Fyllde precis tanken med HVO100 från Statoil. som namnet antyder är det 100% HVO som är tillverkat av nyligen dödade djur och vätgas!
Ska bli kul om någon asfaltsindian anfaller och man kan påpeka att dennes fordon sannolikt är mer miljöförstörande än mitt... får dock akta mig för veganska indianer.
Gissar att fler än jag har fått höra diverse glåpord och personangrepp med hänvisning till miljön pga sitt bilval?
Dessutom är bränslet tillverkat i Finland och där kanske ISIS inte har lika starkt stöd som i de flesta mineraloljeproducerande länderna.
Det kostade 60 öre mer per liter jämfört med Ingo så det kan jag stå ut med!
Ska bli kul om någon asfaltsindian anfaller och man kan påpeka att dennes fordon sannolikt är mer miljöförstörande än mitt... får dock akta mig för veganska indianer.
Gissar att fler än jag har fått höra diverse glåpord och personangrepp med hänvisning till miljön pga sitt bilval?
Dessutom är bränslet tillverkat i Finland och där kanske ISIS inte har lika starkt stöd som i de flesta mineraloljeproducerande länderna.
Det kostade 60 öre mer per liter jämfört med Ingo så det kan jag stå ut med!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: HVO
Gillar bara din morot HVO så tanka slaktresterna och se glad ut trots det högre priset då du bör komma längre på litern än med vanlig diesel.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: HVO
Vad skiljer HVO mot vanlig diesel?
På ett tankställe nära så finns det vanlig diesel och sedan något alternativ som är billigare.
En bekant körde på det och fungerade kanon. tills det blev kallt (minus?) då vägrade bilen starta.
rulla in den i värmen så startade den snällt igen.
Inga sådana här problem med HVO vad det nu är för något?
På ett tankställe nära så finns det vanlig diesel och sedan något alternativ som är billigare.
En bekant körde på det och fungerade kanon. tills det blev kallt (minus?) då vägrade bilen starta.
rulla in den i värmen så startade den snällt igen.
Inga sådana här problem med HVO vad det nu är för något?
Re: HVO
Hittade detta när jag googlade:
Låter ju otroligt bra, lite för braUtmärkta köldegenskaper
HVO är ett bränsle för alla typer av dieselmotorer och är ur användningssynpunkt identiskt med fossil diesel. Praktiska erfarenheter visar inte på någon skillnad. Vår HVO har utmärkta köldegenskaper och klarar drift ner till minus 34 grader. Inget omställningsarbete behövs för byte från fossil diesel till HVO.
Kan lagras i standardcisterner
HVO kan lagras i flera år utan att kvaliteten försämras. HVO lagras i standardcisterner för diesel och har inget problem med vatten, korrosivitet eller bakterietillväxt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: HVO
Vad jag vet ska det gå att köra de flesta dieselfordon på HVO utan ombyggnad. RME däremot ska man passa sig för, är mer än en buss som stannat när det är kallt ute pga. RME.
Dessutom får man byta alla bränsleslangar om man ska köra på RME för det blir bara en enda sörja av de "vanliga" bränslesslangarna, i alla fall på Volvos bussar.
Dessutom får man byta alla bränsleslangar om man ska köra på RME för det blir bara en enda sörja av de "vanliga" bränslesslangarna, i alla fall på Volvos bussar.
Jeep Cherokee -93
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: HVO
På MAN så räckte det med att bygga om dieselfiltret så det blev större om man skulle köra med RME.
Var iaf det som ägarna fick reda på.
Vad dom inte fick reda på var att serviceintervallerna blev mycket kortare istället istället för 7000mil så blev det 2000-3000mil som man var tvungen att serva istället vilket är ingenting för en lastbil...
På MAN så envisas dom med ventiljusterning vid VARJE oljebyte så man sliter ju nästan ut justerskruvarna istället om man ska justera dom dubbelt så ofta.
Läste man dessutom det finstilta noga så gällde absolut inga motorgarantier alls med RME även om den motorn var ombyggd med deras egna delar...
Det sista jag hörde om HVO innan jag slutade med lastbilar var att det är bara att köra på som om det vore vanlig diesel.
Var iaf det som ägarna fick reda på.
Vad dom inte fick reda på var att serviceintervallerna blev mycket kortare istället istället för 7000mil så blev det 2000-3000mil som man var tvungen att serva istället vilket är ingenting för en lastbil...
På MAN så envisas dom med ventiljusterning vid VARJE oljebyte så man sliter ju nästan ut justerskruvarna istället om man ska justera dom dubbelt så ofta.
Läste man dessutom det finstilta noga så gällde absolut inga motorgarantier alls med RME även om den motorn var ombyggd med deras egna delar...
Det sista jag hörde om HVO innan jag slutade med lastbilar var att det är bara att köra på som om det vore vanlig diesel.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: HVO
HVO har något högre Cetan tal än MK1 diesel så det knackar mindre vid kallstart och bilen kan bli lite piggare, dock så har det något lägre densitet så förbrukningen ska bli densamma. För mig var saken biff då jag insåg att Statoil har ställt upp en tank här i Muppsala där man kan tanka med vanligt bankkort.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: HVO
Väntar på de ska komma hit där ja bor,finns i GB G på end 2 ställen..då e de Statoil ja kollat,får kolla upp andra macker...lite fakta https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: HVO
Fyllde precis på min L200 med HVO, hade typ kvar en 20-25 liter diesel i tanken. Gillar idén med att först äta döda djur, och sen kunna köra bilen på döda djur.
Var typ ett år sen jag tänkte göra detta, men då kunde man bara tanka med Statoil Truckdieselkort. Tackar för denna tråd som påminde mig nu när man kan tanka som vanlig dödlig. Återkommer med resultat.
Var typ ett år sen jag tänkte göra detta, men då kunde man bara tanka med Statoil Truckdieselkort. Tackar för denna tråd som påminde mig nu när man kan tanka som vanlig dödlig. Återkommer med resultat.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: HVO
Detta har jag sett på en lokal mack i Emmaboda (runes, för dom ifrån krokarna)
Där finns även MK1 utan rme på pump Ska testa vid nästa tankning.
Där finns även MK1 utan rme på pump Ska testa vid nästa tankning.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: HVO
Snudd på alla miljömuppar är ju veganer och anser ju nästan djurhållning vara ett större miljöproblem än trafiken så var så lugna, allt kommer bli som vanligt igen.
Märkligt på jobbet på fikarasterna egentligen, först är det jag som är en sådan idiot enligt dem bara för att jag ger blanka f.... i miljön, och det är framför allt att jag köpte mud/terrain-däck i stället för gatdäck sist som är orsaken till alla miljöproblem. I nästa stund så är det jag som är en sådan idiot för att jag inte har någon TV, ingen diskmaskin, ingen smartphone (fast nu har jag tyvärr en då telefonen jag hade gick i småbitar efter E4 och det är nog det sämsta jag använt 2 lakan på hittills ), ids odla min egen mat, inte åker på utlandssemestrar och beslutat i att ge f... i att yngla av mig då man ju inte vill sätta fler miljöproblem till en värld som ändå kommer ha rasat ihop pga. sådana långt innan jag själv avlider av ålderdom.
Intressant dock. Får hoppas det letar sig hitöver med.
Märkligt på jobbet på fikarasterna egentligen, först är det jag som är en sådan idiot enligt dem bara för att jag ger blanka f.... i miljön, och det är framför allt att jag köpte mud/terrain-däck i stället för gatdäck sist som är orsaken till alla miljöproblem. I nästa stund så är det jag som är en sådan idiot för att jag inte har någon TV, ingen diskmaskin, ingen smartphone (fast nu har jag tyvärr en då telefonen jag hade gick i småbitar efter E4 och det är nog det sämsta jag använt 2 lakan på hittills ), ids odla min egen mat, inte åker på utlandssemestrar och beslutat i att ge f... i att yngla av mig då man ju inte vill sätta fler miljöproblem till en värld som ändå kommer ha rasat ihop pga. sådana långt innan jag själv avlider av ålderdom.
Intressant dock. Får hoppas det letar sig hitöver med.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: HVO
Gjorde en liten test i lördags. Fyllde tanken med HVO i lördags sedan åkte jag till min mor i Oxelösund och plockade upp min bror i viksjö på vägen. Igår åkte vi hem samma väg. Alltså 40 mil körning huvudsakligen motorväg i 90 km/h men även en kallstart samt en del stadskörning och fika stopp. Jag tankade på samma ställe i uppsala och pumpen stoppade på 43 l..... trodde inte det var sant så jag provade tanka igen men tanken var full. Strax över litern per mil med 5 personer i bilen 3 ton fyrhjulsdriven samt antik amerikansk bil med v8 och Nokia hakkapelitta dubbdäck. Alltså drar den definitivt inte mer per mil än med vanlig mk1 diesel.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: HVO
Inne på tredje tanken nu, bränsleförbrukning är svårt att säga med tanke att bilen står med handgasen på morgonen lite varierat beroende på väder och vind för att bli varm och mysig innan jobbet. Uppskattar förbrukningen till ungefär samma som förut: 1.2-1.3l/mil.
Köldstarter är däremot en jävla skillnad, behöver bara glöda en tredjedel så mycket som annars, inga misständningar eller något. Där får HVO betyget 10/10.
Prestandamässigt har jag inte märkt någon direkt skillnad varken upp eller ner.
Får se hur bilen ter sig när sommardäcken trillar på och förbrukningen vanligtvis ökar.
Köldstarter är däremot en jävla skillnad, behöver bara glöda en tredjedel så mycket som annars, inga misständningar eller något. Där får HVO betyget 10/10.
Prestandamässigt har jag inte märkt någon direkt skillnad varken upp eller ner.
Får se hur bilen ter sig när sommardäcken trillar på och förbrukningen vanligtvis ökar.