Takmojäng XJ 1990 ?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hägge
Rutinerad
Inlägg: 287
Blev medlem: fre sep 02, 2011 20:55
Ort: Unnaryd

Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Hägge » mån dec 19, 2016 21:49

Hej!

Har en 1990 Xj 4l
Det sitter en mojäng i innertaket "headlinern" längst fram mellan solskydden.
En plastkåpa som det sitter en liten mörk genomskinlig kåpa på.
Nån som vet vad det är?
Trodde först att det var nån lampa...men tror nu att det kanske är nån IR grej...
Fanns det något fjärrstyrt lås på dessa???

Anledningen att jag frågar är att det har läckt in vatten från ett antennfäste precis ovanför, och samlats i plastkåpan. Fick en dusch idag när jag skulle köra iväg.
Det sitter ett litet kretskort därinne...det mår nog inte så bra...

Sitter inget spröt på antennen, bara en fot, antar att det är en gamal mobilantenn eller dyl.
Tar nog bort den och sätter ett täcklock...

Appropå lås:
När jag låser upp förardörren med nyckel så låses endast den dörren upp.
Centrallåset "aktiveras" endast via knappen vid fönsterhissarna.
Ska det vara så?

God Jul önskas Jeepers o alla vanliga människor :D
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Lars 9k » mån dec 19, 2016 21:53

Troligen mottagare för fjärrlås och ja, det skall vara så med c-låset
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Anders G » mån dec 19, 2016 21:54

Japp, mottagare till IR-fjärrkontrollen. Och precis som du säger, centrallåset manövreras med knappen i dörren inte med nyckeln.

/Anders

Hägge
Rutinerad
Inlägg: 287
Blev medlem: fre sep 02, 2011 20:55
Ort: Unnaryd

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Hägge » tis dec 20, 2016 9:16

Tack för svar!

Någon fjärrkontroll har jag ju inte sett röken av.
Bara av nyfikenhet...
Går det att få igång detta igen?
Dvs skaffa en fjärrkontroll, antar att den sedan måste programeras på något vis??
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Anders G » tis dec 20, 2016 21:02

Om jag inte minns helt fel så är dessa matchade med bilen från början och inget man någorlunda enkelt parar ihop med en ny fjärrkontroll. Egentligen inte så mycket att sakna, eftersom det är IR så måste man vara ganska nära bilen och ha fri sikt mellan fjärr och ögat i panelen i taket. Man kan inte låsa upp på väg fram mot bilen utan måste i stort sett stå bredvid och då går det lika enkelt att låsa upp med nyckeln, fördelen med fjärr är att det fungerar lika som knappen i dörren, dvs. att man låser/låser upp allt på en gång.

/Anders

Hägge
Rutinerad
Inlägg: 287
Blev medlem: fre sep 02, 2011 20:55
Ort: Unnaryd

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Hägge » tis dec 20, 2016 22:11

Anders G skrev:Om jag inte minns helt fel så är dessa matchade med bilen från början och inget man någorlunda enkelt parar ihop med en ny fjärrkontroll. Egentligen inte så mycket att sakna, eftersom det är IR så måste man vara ganska nära bilen och ha fri sikt mellan fjärr och ögat i panelen i taket. Man kan inte låsa upp på väg fram mot bilen utan måste i stort sett stå bredvid och då går det lika enkelt att låsa upp med nyckeln, fördelen med fjärr är att det fungerar lika som knappen i dörren, dvs. att man låser/låser upp allt på en gång.

/Anders

ok tack!
Det var just att kunna öppna alla dörrar på en gång jag var lite sugen på.
Man kanske kan hitta en skrotad med fjärren kvar och ta det IR kretskortet?
Nån som har en? :D
Dagens "I-landsproblem" kanske... men det skulle vara kul att få igång eftersom jag har fått det mesta annan elektronik att fungera.
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)

Engholm
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis aug 13, 2013 15:24

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Engholm » ons jan 11, 2017 9:45

Först och främst är det den lilla runda mitt i bilden här som du pratar om eller displayen längst fram mot rutan?
Bild

Displayen längst fram är kompass och temperatur i min.

Det går alldeles utmärkt att programmera in fjärren i äldre xj (har en 1994) köpte en ny från en site och fick med instruktioner hur man gjorde med fjärren.

http://www.keylessremotewarehouse.com/d ... tm?id=1699

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Anders G » ons jan 11, 2017 21:35

Engholm skrev:Först och främst är det den lilla runda mitt i bilden här som du pratar om eller displayen längst fram mot rutan?
Bild

Displayen längst fram är kompass och temperatur i min.

Det går alldeles utmärkt att programmera in fjärren i äldre xj (har en 1994) köpte en ny från en site och fick med instruktioner hur man gjorde med fjärren.

http://www.keylessremotewarehouse.com/d ... tm?id=1699
På äldre Cherokee brukar fjärren se ut såhär:

http://www.keylessremotewarehouse.com/n ... _p2363.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är några år sedan jag höll på med det här på min -92 men är rätt säker på att fjärren var förprogrammerad till bilen. Det satt en liten lapp både i fjärren och uppe vid mottagaren med en sifferkombination som då måste överensstämma på båda. Som sagt några år sedan så minnet kan svika, dock bara en knapp på dessa och inte två som i beskrivningen du länkade till.

Edit:
Saxat från jeepforum:

Thankfully 1992 was the last year of the "single button" "dealer programmed"
remote, and with the 1993 model year came an upgrade to a "dual button" "me programmed" remote; it was still IR, though.

Mao. den med två knappar verkar gå att programmera på egen hand men -92 och äldre med en knapp är fabriksprogrammerade.

/Anders

Engholm
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis aug 13, 2013 15:24

Re: Takmojäng XJ 1990 ?

Inlägg av Engholm » tor jan 12, 2017 9:45

Anders G skrev:
På äldre Cherokee brukar fjärren se ut såhär:

http://www.keylessremotewarehouse.com/n ... _p2363.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är några år sedan jag höll på med det här på min -92 men är rätt säker på att fjärren var förprogrammerad till bilen. Det satt en liten lapp både i fjärren och uppe vid mottagaren med en sifferkombination som då måste överensstämma på båda. Som sagt några år sedan så minnet kan svika, dock bara en knapp på dessa och inte två som i beskrivningen du länkade till.

Edit:
Saxat från jeepforum:

Thankfully 1992 was the last year of the "single button" "dealer programmed"
remote, and with the 1993 model year came an upgrade to a "dual button" "me programmed" remote; it was still IR, though.

Mao. den med två knappar verkar gå att programmera på egen hand men -92 och äldre med en knapp är fabriksprogrammerade.

/Anders
Där ser man lär sig något nytt visste inte att de hade bytt innan min modell trodde allt sånt hände 97 och framåt :-)

Skriv svar