ARB vs Eaton E-locker

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av no1_martin » lör dec 17, 2016 14:22

Läser ofta om ARB (även kopiorna) men inte så mycket om E-lockern. Hummer H2 har ju den fabriksmonterad. Är ARB så överlägsen en E-locker? Själv tycker jag det verkar skönt att slippa kluddet med kompresorn och bara dra el direkt till diffen. Någon annan här med erfarenhet av e-locker?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Grottulf » lör dec 17, 2016 20:50

Jag har en fram på min k30 och den har funkat helt felfritt.
Ytterligare en fördel är att det är lätt att fixa i skogen om kan sliter av kabeln, mot om det vore en slang.

Med tanke på hur konstruktionen ser ut, så var jag lite orolig för att den skulle låsa upp när man växlar mellan att köra framåt och bakåt...
Men jag har inte märkt av det i praktiken iaf.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av kenny_69 » lör dec 17, 2016 21:10

Var väl en är på forumet som rasa en E-locker efter bara en liten stund,grön wrangler!? ARB går ju plåga riktigt rejält, kommer i håg när jag såg dansken på berget i Eksjö slå i diffarna på fullt varv!

I mina ögon/ och vad man läst är arbn ett bättre alt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Grottulf » sön dec 18, 2016 11:37

Fan, jag skrev ett inlägg som försvann...

Det var nog Robe som pajade en E-locker.
jag vill minnas att det var pga inkoppling medan det slirade, men han svarar nog själv snart.

Det är inga problem att aktivera den i farten, bara det inte slirar, eller man svänger snävt.

Även ARB skriver att man inte får koppla in spärren medan hjulen snurrar olika fort, men jag kan tänka mig att ARB:n klarar mer misshandel än E-lockern.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Victor » sön dec 18, 2016 18:46

Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av trooper » sön dec 18, 2016 19:25

Victor skrev:Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta :) .

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Robe » mån dec 19, 2016 10:41

Stämmer, jag har en Eaton E-locker i min bakaxel. Jag har bytt några delar i den 1 gång då jag råkade misshandla den efter att jag tappade vänster bakhjul och hamnade på sidan i diket. Jag la i spärren för att ta mig upp på vägen igen på tre hjul och sen monterade jag det enda reservhjul som fanns att tillgå - ett 33" hjul. På andra sidan axeln satt ett 38" hjul. Jag glömde av att klicka ur spärren och körde iväg. I typ 60 km/h upptäckte jag att spärren var ikopplad och utan att tänka mig för klickade jag ur den. Det small till ganska ordentligt... Spärren fungerade dock fortfarande men jag valde ändå att öppna och inspektera när jag kom hem.

Bild

Jag vet när slitaget uppstod och det var helt och hållet mitt fel. Så skulle jag välja locker idag igen så skulle det bli en E-locker!

Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 60 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.

Reservdelar finns att köpa så det var bara att renovera. Bilder finns här:
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... 70#p469578" onclick="window.open(this.href);return false;

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Grottulf » mån dec 19, 2016 12:21

Max 3mph vid inkoppling hade jag glömt bort. Bra att du påminde mig Robe [emoji106]



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av no1_martin » mån dec 19, 2016 23:10

Det var precis vad jag ville höra. Jag tycker det är alldeles för ofta som saker körs sönder och det beror på handhavandefel. Ägarn har inte förstått/vet inte när materialet gick sönder och skyller då på materialet. Det blir liksom ointressant att lägga sådana ras till statistiken. Saker kan gå sönder men används de på rätt sätt funkar de ofta.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Victor » tor dec 22, 2016 19:50

trooper skrev:
Victor skrev:Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta :) .

Det vet jag faktiskt inte, men skulle säkert kunna tro det!
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av pini » mån jan 09, 2017 5:27

Var hittar ni dom kinesiska ARB kopiorna ?
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av Runekebab » mån jan 09, 2017 6:42

http://www.china4x4extreme.com/en_produ ... 32-77.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Lj70

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av iller » mån jan 09, 2017 14:41

Såg denna för någon dag sedan där går de igenom de olika

https://www.youtube.com/watch?v=x40WGUtdaLI" onclick="window.open(this.href);return false;

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av TerranoJohan » mån jan 09, 2017 19:24

På Kullager.se finns det oringar i alla möjliga , och omöjliga dimensioner! :tumbup:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: ARB vs Eaton E-locker

Inlägg av pini » mån jan 09, 2017 21:23

Va ligger sådana Kinaspärrar på i pris ca
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Skriv svar