Thols Jeep xj

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Thols Jeep xj

Inlägg av thol » sön jun 05, 2016 23:26

Så min första Jeep.
Varför skaffade jag Jeep då? Det började bli dags att byta kamrem på bruksbilen i vintras och samtidigt har jag fått för mig att byta en del grejer. Då kändes det bra att skaffa en till bil att ha att åka med samtidigt.
Skaffar mig en Volvo 480 som jag fixade upp en del och han åka lite i innan jag blev påkörd i den. Då blev jag ju att tvungen att skaffa en ny.
När jag fick reda på att jag skulle få pengar och hur mycket så hade dem bilar jag kollat ut försvunnit från blocket men den här var kvar så jag å farsan for iväg och kollade och köpte.

Nån mil utanför Sundsvall där bilen köptes dog den 2 gånger efter E4an. Efter det gick den som den skulle. Stannade och tankade fullt, det började rinna ut ur tankarmaturen. Så det blev till att slanga ut 10 liter så slutad det rinna ur i alla fall.

Resterande 26 milen den gick den bra.

Planerna för den är att få den drift säker till att börja med så en rejäl service krävs.

Bild
Bild

Förresten, är det nån som sitter på en instruktionsbok? Bilen är importerad från tyskland och utan instruktionsbok.

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » fre jun 10, 2016 23:53

Började med alla punkter på service listan idag. Den är nog lång med tanke på att knappt nått ska vara bytt på dem senaste 10 åren :aargh:

Så bytte lyftfilter, det behövdes. Passade på att göra ren boxen invändigt från fett/olja.
Bild

Sen blev det filter och olja. Fan vad mycket olja motorn rymmer.
Samt att nån tidigare ägare inte har använt rätt verktyg vid byten. Tur att det gick att få lös med rätt verktyg för den var inte rund dragen runt om. Får köpa ny plugg att ha till nästa byte.
Bild

Framvagnen fick en rundsmörjning vilket nog behövdes. Avslutade med att fylla lyft i däcken och upptäckte att det pyste ur en ventil. Blev till att ringa en släkting med däckmaskiner och fara dit för att få i en ny ventil. Blev klar vid 10 :roll:

Fortsättning följer :beer:

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » lör jun 18, 2016 19:06

Det har hänt lite i helgen med. Ny drivrem och byta tändstift, samt ett uppsmort stödrullslager.
samt fyllt 1L växellådsolja och behöver en skvätt till för nu är det på min i alla fall. Samt slagits med stereon.

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av stormogdis » tis jun 21, 2016 1:48

Morro med Jeep.. husk og bytte olje på transfer og akslingene også,, sikkert ikke gjort på 10 år det heller
92 Ford Explorer på 35" STT's

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av Lars 9k » tis jun 21, 2016 10:04

thol skrev:Det har hänt lite i helgen med. Ny drivrem och byta tändstift, samt ett uppsmort stödrullslager.
samt fyllt 1L växellådsolja och behöver en skvätt till för nu är det på min i alla fall. Samt slagits med stereon.
Utgår från att du har koll på att vxlådsoljan skall kontrolleras med varm låda och efter att du "gått igenom" alla vxllägena.
Motorn igång och lådan i N.
Kan bli lite mycket olja annars.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » ons jun 22, 2016 11:44

Det står varm i P läge på stickan, alternativt kall i P läge :)

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » tor jun 23, 2016 23:24

Hällde i en skvätt olja till tidigare i veckan och efter en rejäl långkörning idag visade stickan på fullt sträcket :)

Beställde en ny kylare i onsdags och fick den idag. Det är bre med tanke på att leveranstiden var på 4 till 8 dagar :mrgreen:

Förresten hur fan ska reservdomkraften och verktygen ligga egentligen? dem ligger huller om buller i bilen nu :(

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » lör jul 02, 2016 13:22

Snart klar med kylarbytet men först lite andra bilder :)

Reservhjulet.
Bild
Bild
Bild

Bilder tagna i rättvik.
Bild
Bild

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » lör jul 02, 2016 17:36

Så kylarbytet då, det hände inget allvarligt eller svårlöst. Det kunde till och med kallas odramatiskt.
Men kondensorn till acn behövde en specialare.
Bild

Halvvägs med påfyllningen av glykol så kom jag att tänka på att man kanske skulle byta i expansionskärlet. Gick och tömde ut och såg att bottnen såg otrevlig ut så sköljde ur och hittade detta.
Bild
Måste vara kylartätning.

När allt var monterat och klart såg jag en jobbig grej.
Bild
Den togs lös med skruvmejsel i bottnen på luftburken och flyttades till en sida där det fattades en.

Sen vad det varför jag bytte kyl.
Bild
Ser ut så här bitvis på hela nederdelen av kylaren.

Bild
undersidan.

Tror att kupé fläkten är död med eller om det är nått motstånd som har dött. Men var sitter dem så man kan kolla det?

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » sön jul 03, 2016 23:44

Kollade flex idag :mrgreen:
Bild
Bild
kan man skylla på kassa fjädrar och däck? :roll:

Sen åkte dit en dekal :mrgreen:
Bild

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » mån jul 11, 2016 16:30

Jag testade att köra offroad i lördags med sandvikens jeep klubb. Det resulterade i att jag fick skruva fast en skärmbräddare, det dåliga avgasröret blev slut och tanken behöver bytas.

Såå är det nån som har en bra ritning till hasplåt till tanken på bilen? :roll:
Samt en fundering kring avgasröret, har tänkt snickra ihop ett eget rör och det hade ju varit fint med en `sport´ dämpare för gött ljud men det är kanske bäst att ta en som tystar bra om man ska ut i skogen mer.

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » tis jul 19, 2016 20:02

Då har det hänt lite i helgen då :)

En ny tank har kommit på plats. Den fick en rejäl skvätt rostskydd innan montering i alla fall. När den var på plats fylldes den för att se om den var tät. med en sådär 60-70 liter i tanken upptäcktes en läcka i armaturen vid kabelgenomgången. Bara att slagna ur och krångla lös armaturen då. Bytte en o-ring och hävde på lite silikon och krångla tillbaka. Nu är det tätt.
Bild

Sen svetsades det ett nytt avgasrör av lösa delar från biltema. Det gick åt en stegmuff, deras största dämpare, en 45 graders böj, en 90 graders böj, en 60 graders böj och en 50 cm rakt rör. Det monterades i skriven ordning.
Bild

Samt att det ramlade dit en brandsläckare. Det sitter en platta på panelens baksida i samma storlek som fästet och bultat med 6 st M5 bult.
Bild

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av mrgonggong » ons jul 20, 2016 19:49

Snyggt! Jag har dock alltid brandsläckaren monterad så att jag kan nå den om jag skulle sitta fast efter en krasch. Kanske att tänka på? Fast jag hoppas aldrig behöva använda den förstås :)
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av thol » ons jul 20, 2016 21:40

Det tänkte jag på med men vet inte var när det gäller en 2 kg släckare. Ska man ha den framför stolen och kunna flytta den fullt framåt så hamnar den mitt på golvet.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Thols Jeep xj

Inlägg av Roger Patrol » ons jul 20, 2016 22:47

kul du gör allt grundligt :)
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar