Vilken bakaxel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MatsN
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: mån apr 04, 2016 10:22

Vilken bakaxel

Inlägg av MatsN » tor apr 14, 2016 8:51

Funderar på att bygga Robson-drift på mitt skogsvagn och funderar på vilken bakaxel man ska använda? Klurade på en Volvo 1031 med lamelldiff men det verkar osäkert om man får lamelldiff när man köper en. Verkar som det måste rivas först för att vara säker. Hade kunna tänka mig en med i och urkopplingsbar diff med men gissar det springer iväg i pris.

Nåt förslag på axel/klump som kan användas till rimlig kostnad?

MatsN
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: mån apr 04, 2016 10:22

Re: Vilken bakaxel

Inlägg av MatsN » lör apr 16, 2016 12:59

Inga tips?

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Vilken bakaxel

Inlägg av Lone Wolf » lör apr 16, 2016 18:17

duger det med diffbroms (LSD)
så har jag en king cab axel över även en jeep dana 35

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Vilken bakaxel

Inlägg av Fisketorp » lör apr 16, 2016 21:14

LSD finns väl i de flesta japanska?

Pajero gen1, gen2 har du diffspärr, king cab (de flesta?) lilla bakaxeln är ju lite mindre och smidigare om det spelar någon roll.

Men duger inte vilken bakaxel som helst och svetsa diffen?

Och är det inte oftast slungdiff i en 1031?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Vilken bakaxel

Inlägg av henke_99 » lör apr 16, 2016 22:48

Vad är det egentligen för drift du tänkt dig? Robson innebär ju en drivande främre axel och sen överförs kraft från främre till bakre hjulet på boggin via en rulle mellan hjulen. (finns vanligen på lastbilar) I så fall bör du nog ha en stabilare axel, antar att det är hyfsat stora grejer du har när du överväger drivning på kärran.

Men jag antar att du tänkt dig att axeln du ska ha ska driva rullarna som i sin tur driver båda hjulen? Då kan du nog ta i princip vilken axel som helst. Hur ska utväxlingen anpassas till traktorns kraftuttag? Det finns ju axlar med ganska varierande utväxling för o få det att stämma bra.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MatsN
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: mån apr 04, 2016 10:22

Re: Vilken bakaxel

Inlägg av MatsN » sön apr 17, 2016 17:04

Har inte räknat på nåra utväxlingar alls än utan sonderar vad det finns för grejer som kan användas. Kommer bli en drivrulle som sänks ner mellan hjulen på vagnen. Räknar med att få göra om utväxlingen då jag inte tror det räcker med att laborera med storlek på drivrulle.

Smidigast vore väl en klump med separata drivaxlar så slipper man kapa och bygga om alltför mycket. Men man kan ju inte få allt.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Vilken bakaxel

Inlägg av henke_99 » sön apr 17, 2016 19:56

Såna klumpar sitter det ju på ett flertal bak och fyrhjulsdrivna personbilar, bland annat BMW o opel omega.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar