Pajero a-traktor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pajero a-traktor
Hur har det gått?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Pajero a-traktor
Det har gått bra , det har hänt en del de senaste veckorna. Skrev ett en uppdatering får någon dag sedan men sedan när jag skulle länka bilderna kom jag inte in på photobucket så jag kunde inte göra någon uppdatering, men ska försöka fixa det inom kort
Re: Pajero a-traktor
Hej!
Då har det gått en tid sen senaste uppdateringen och jag har varit ledig en vecka (påsklov ) så har hunnit med lite i verkstan. Vi har målat större delen av flaket med rostskyddsgrund (där det är ny plåt) och sedan kört i karosserikitt. Vi har även bytat ut x antal m2 golv och jag har nu när all rost utom två små hål i balken är lagad förstått varför pappa hatar japanare... de verkar ha en förkärlek till att lägga dubbla, gärna trippla plåtar där det är möjligt bara för att det ska rosta känns det som...
Men, när vi lagat golvet målades det med roststopp (tror det hette så) som vi hittade i ett skåp i verkstan. Sedan sprayade vi golvet på förarsidan med svart halvblank färg, det ska göras på passagerarsidan också har bara inte hunnit. Vi har målat i motorrummet där vi lade i ny plåt och sen har vi spacklat. Och slipat. Vi har nog lagt på 3-4kg spackel på biljäveln och vi är inte ens helt klara med det än.
Eftersom där inte var någon plats överhuvudtaget bakom stolarna så bestämde vi oss för att flytta bak väggen under bakrutan ca 30 cm för att få plats med högtalare och slutsteg och sånt. Först fick vi skära loss väggen från ramen och sen fick vi även kapa loss balken som rutan sedan ska vila på eftersom någon föregående ägare tyckt att stolarna inte gick att få tillräckligt långt bak så då har man kapat typ 20 cm ner i väggen och böjt bak den... så när allt var loss fick vi rikta upp balken innan vi kunde börja med ramen till lådan ute på flaket.
Ramen är gjord i 40x40 fyrkantsrör som vi helsvetsat, anledningen till att det är såpass kraftigt är för att den ramen även kommer bära upp en flakbåge så småningom. När ramen var klar kläddes den med plåt. Sedan gjorde vi en avrinningsränna som vattnet som hamnar på flaklocket och rinner in mot själva förvaringsutrymmet ska rinna ner i och sen ut genom en slang till hjulhuset.
Sedan började vi svetsa ihop en ram till flaklocket av som ska byggas ihop snart. Så långt gick allt bra. Men när vi svetsat ramen och ska bygga ihop gångjärnen så går det inte alls som vi tänkt oss. Vi hade tänkt bygga typ sådana gångjärn som sitter till motorhuven och använda två lagerbockar och en gängstav som själva gångjärnet och sedan bygga en arm ut som lyfter flaklocket. Men eftersom rotations centrum hamnade framför kanten på flaklocket så insåg vi efter typ 2 timmar att det inte gick att lösa. Men då kom vi på att vi kan lägga lagerbockarna och gängstaven uppe på lådan som vi byggt ut på flaket. I gängstaven fäster vi sedan ett fyrkantsrör på varje sida som vi bultar fast i flaklocket. Men eftersom vi har en känsla av att det inte uppskattas på besiktningen gör vi det efter att den besiktigats. På besiktningen har vi enbart en durkplåt över som vi skruvar fast.
Idag svetsade vi ihop ett par nya fram kofångare av plåtar som vi bockade den här gången eftersom vi trodde det skulle gå snabbare, vilket det gjorde. Vi gjorde även nya fästen till frontbågen.
Flaket målat
Efter att vi skurit bort rosten i golvet hittade vi ännu mer under...bara att ta fram svetsen
målat med roststopp
hälften av golvet på förarplatsen utbytt
lite roststopp och hagmans halvblank på det så blir det bra
rostlagningen i motorrummet har också fått färg
spacklingen är nästan klar här, bara tröskellådan kvar på denna sidan
på denna sidan är det bara sista finliret kvar och sen har vi förhoppningsvis bara bakluckan kvar att spackla
bakre hyttväggen loss
ramen klar
lite plåt på det
avrinningsränna med fastsvetsad tryckluftskoppling för fästa av slang
hela lådan klar, här syns även hur vi tänkt sätta lagerbockarna från början, men eftersom det inte funka så ska de sitta såhär istället:
fyrkantsrören som ligger över flaket på bilden ska sedan ligga ovanpå durkplåten som ska användas till flaklock
300 liters baslåda, här kan man få in några lagom stora högtalare
förstärkningsplåtar svetsade på insidan av kofångaren
efter mycket svetsande och slipande så är de äntligen klara
Då har det gått en tid sen senaste uppdateringen och jag har varit ledig en vecka (påsklov ) så har hunnit med lite i verkstan. Vi har målat större delen av flaket med rostskyddsgrund (där det är ny plåt) och sedan kört i karosserikitt. Vi har även bytat ut x antal m2 golv och jag har nu när all rost utom två små hål i balken är lagad förstått varför pappa hatar japanare... de verkar ha en förkärlek till att lägga dubbla, gärna trippla plåtar där det är möjligt bara för att det ska rosta känns det som...
Men, när vi lagat golvet målades det med roststopp (tror det hette så) som vi hittade i ett skåp i verkstan. Sedan sprayade vi golvet på förarsidan med svart halvblank färg, det ska göras på passagerarsidan också har bara inte hunnit. Vi har målat i motorrummet där vi lade i ny plåt och sen har vi spacklat. Och slipat. Vi har nog lagt på 3-4kg spackel på biljäveln och vi är inte ens helt klara med det än.
Eftersom där inte var någon plats överhuvudtaget bakom stolarna så bestämde vi oss för att flytta bak väggen under bakrutan ca 30 cm för att få plats med högtalare och slutsteg och sånt. Först fick vi skära loss väggen från ramen och sen fick vi även kapa loss balken som rutan sedan ska vila på eftersom någon föregående ägare tyckt att stolarna inte gick att få tillräckligt långt bak så då har man kapat typ 20 cm ner i väggen och böjt bak den... så när allt var loss fick vi rikta upp balken innan vi kunde börja med ramen till lådan ute på flaket.
Ramen är gjord i 40x40 fyrkantsrör som vi helsvetsat, anledningen till att det är såpass kraftigt är för att den ramen även kommer bära upp en flakbåge så småningom. När ramen var klar kläddes den med plåt. Sedan gjorde vi en avrinningsränna som vattnet som hamnar på flaklocket och rinner in mot själva förvaringsutrymmet ska rinna ner i och sen ut genom en slang till hjulhuset.
Sedan började vi svetsa ihop en ram till flaklocket av som ska byggas ihop snart. Så långt gick allt bra. Men när vi svetsat ramen och ska bygga ihop gångjärnen så går det inte alls som vi tänkt oss. Vi hade tänkt bygga typ sådana gångjärn som sitter till motorhuven och använda två lagerbockar och en gängstav som själva gångjärnet och sedan bygga en arm ut som lyfter flaklocket. Men eftersom rotations centrum hamnade framför kanten på flaklocket så insåg vi efter typ 2 timmar att det inte gick att lösa. Men då kom vi på att vi kan lägga lagerbockarna och gängstaven uppe på lådan som vi byggt ut på flaket. I gängstaven fäster vi sedan ett fyrkantsrör på varje sida som vi bultar fast i flaklocket. Men eftersom vi har en känsla av att det inte uppskattas på besiktningen gör vi det efter att den besiktigats. På besiktningen har vi enbart en durkplåt över som vi skruvar fast.
Idag svetsade vi ihop ett par nya fram kofångare av plåtar som vi bockade den här gången eftersom vi trodde det skulle gå snabbare, vilket det gjorde. Vi gjorde även nya fästen till frontbågen.
Flaket målat
Efter att vi skurit bort rosten i golvet hittade vi ännu mer under...bara att ta fram svetsen
målat med roststopp
hälften av golvet på förarplatsen utbytt
lite roststopp och hagmans halvblank på det så blir det bra
rostlagningen i motorrummet har också fått färg
spacklingen är nästan klar här, bara tröskellådan kvar på denna sidan
på denna sidan är det bara sista finliret kvar och sen har vi förhoppningsvis bara bakluckan kvar att spackla
bakre hyttväggen loss
ramen klar
lite plåt på det
avrinningsränna med fastsvetsad tryckluftskoppling för fästa av slang
hela lådan klar, här syns även hur vi tänkt sätta lagerbockarna från början, men eftersom det inte funka så ska de sitta såhär istället:
fyrkantsrören som ligger över flaket på bilden ska sedan ligga ovanpå durkplåten som ska användas till flaklock
300 liters baslåda, här kan man få in några lagom stora högtalare
förstärkningsplåtar svetsade på insidan av kofångaren
efter mycket svetsande och slipande så är de äntligen klara
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 186
- Blev medlem: tis sep 04, 2007 22:05
- Ort: Bredaryd, Värnamo
Re: Pajero a-traktor
Vilket jobb ni lägger ner! Kul bygge o följa. Tyckte vi lagade mycket rost på vår men er är mycket värre.. Bra kämpat!!
Liten kommentar om flakstorlek, kolla så ni får till det tillräckligt stort, ska minst vara 1,25 kvm har jag för mig. Vi behöll den glasfiberinsats som sitter där original och klarade det precis, du får ju iofs lite bredare flak när du gör som du gör..
Bara jobba på och lycka till!!
Liten kommentar om flakstorlek, kolla så ni får till det tillräckligt stort, ska minst vara 1,25 kvm har jag för mig. Vi behöll den glasfiberinsats som sitter där original och klarade det precis, du får ju iofs lite bredare flak när du gör som du gör..
Bara jobba på och lycka till!!
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00
Re: Pajero a-traktor
Instämmer, imponerande arbetsmängd nerlagd på denna blivande traktor.
Bra jobbat och lycka till med det sista och då inte minst reggningen.
Jag kommer att fortsätta följa ert bygge!!
Bra jobbat och lycka till med det sista och då inte minst reggningen.
Jag kommer att fortsätta följa ert bygge!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Pajero a-traktor
Trevligt bygge, bra jobbat så långt och lycka till med fortsättningen!
Re: Pajero a-traktor
Hej!
Jo vi har ju lagt ner rätt mycket jobb på den, mamma tycker att vi ska sätta en säng i verkstan
Angående flaket så står det att det får vara max 1,25 kvm, men eftersom den dels blir fyrhjulsdriven och väger över 2ton med mer än 60% av tjänstevikten på drivhjulen även vid 2 hjulsdrift så ska det enligt reglerna inte behövas något flak. Så har vi tolkat det iallafall så därför ska vi bara lägga en durkplåt över på besiktningen. Under den, i själva flaket ska vi sätta i orginal glasfiberinsatsen igen, dock behöver vi ju korta den lite eftersom vi flyttat bak väggen.
Jo vi har ju lagt ner rätt mycket jobb på den, mamma tycker att vi ska sätta en säng i verkstan
Angående flaket så står det att det får vara max 1,25 kvm, men eftersom den dels blir fyrhjulsdriven och väger över 2ton med mer än 60% av tjänstevikten på drivhjulen även vid 2 hjulsdrift så ska det enligt reglerna inte behövas något flak. Så har vi tolkat det iallafall så därför ska vi bara lägga en durkplåt över på besiktningen. Under den, i själva flaket ska vi sätta i orginal glasfiberinsatsen igen, dock behöver vi ju korta den lite eftersom vi flyttat bak väggen.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: Pajero a-traktor
Snyggt jobbat!!! Keep up the good work! Vad har du tänkt dig för kulör på Pajjen? Dina fälgar är fö de snyggaste som finns i original till Pajeron tycker jag.
Mvh Filip
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Re: Pajero a-traktor
Tanken är att den ska lackas i jeeps rescue green metallic med matt klarlack.
Håller med om att fälgarna är snygga, sen när vi har tid ska de lackas svarta också tillsammans med båge och kofångare.
Håller med om att fälgarna är snygga, sen när vi har tid ska de lackas svarta också tillsammans med båge och kofångare.
Re: Pajero a-traktor
Den färgen är skitsnygg...men ta den med blank klarlack, tror det förstör just den kulören med matt klarlack, men det är ju MIN åsikt!Lucas skrev:Tanken är att den ska lackas i jeeps rescue green metallic med matt klarlack.
Håller med om att fälgarna är snygga, sen när vi har tid ska de lackas svarta också tillsammans med båge och kofångare.
Skitbra jobbet! Grymt bygge!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Pajero a-traktor
Riktigt tufft val av bil att bygga apatraktor på, båda upp!
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Pajero a-traktor
Tackar!Knugcab skrev:Riktigt tufft val av bil att bygga apatraktor på, båda upp!
Såg att du hade en tråd om din Datsun King cab, vet inte om du läst igenom hela tråden men någonstans ska det finnas bilder på pappas gamla projekt, den gröna bilen av dem är en sådan som din, dock bara tvåhjulsdriven
Re: Pajero a-traktor
Japp, jag såg den 720n!
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Pajero a-traktor
Så, det har gått lång tid sen den senaste uppdateringen men nu är det dags igen
Jag har haft fullt upp med körkortsläsning, konfirmationsläsning och massa andra måsten så bygget har varit lite åtsidosatt på senaste tiden men nu är vi i full gång igen och ska få färdigt den så snart som möjligt då jag har tagit körkortet nu
Vi har byggt flakbåge,lagat ALL rost i ramen, spacklat, slipat, spacklat, slipat...., lagt i den sista plåtbiten i flaket och äntligen börjat lacka
Kan bara säga att pappa borde ha gjort som han funderade på någon gång för många år sedan och blivit lackerare istället för elektriker
Låter bilderna tala för sig själva
Har man ingen riktig blandburk till färgen så funkar en kaffekanna utmärkt, färdiga markeringar och allt dessutom
Jag har haft fullt upp med körkortsläsning, konfirmationsläsning och massa andra måsten så bygget har varit lite åtsidosatt på senaste tiden men nu är vi i full gång igen och ska få färdigt den så snart som möjligt då jag har tagit körkortet nu
Vi har byggt flakbåge,lagat ALL rost i ramen, spacklat, slipat, spacklat, slipat...., lagt i den sista plåtbiten i flaket och äntligen börjat lacka
Kan bara säga att pappa borde ha gjort som han funderade på någon gång för många år sedan och blivit lackerare istället för elektriker
Låter bilderna tala för sig själva
Har man ingen riktig blandburk till färgen så funkar en kaffekanna utmärkt, färdiga markeringar och allt dessutom
Senast redigerad av Lucas den mån okt 02, 2017 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Pajero a-traktor
He he. Man tager vad man haverLucas skrev:
Har man ingen riktig blandburk till färgen så funkar en kaffekanna utmärkt, färdiga markeringar och allt dessutom