Datsun King Cab

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » lör apr 09, 2016 23:38

Bild

Pga 30-årskris så var jag tvungen handla en leksak åt mig själv... :mrgreen:
Eller gårdstraktor... Eller kortdistansbruksbil.

Slog till på denna Datsun Knug Cab av 1985 års modell när jag blev erbjuden den. :tumbup:
Kärnfrisk ram märkligt nog, kanske borde köpa en lott.... :roll:

Nu är jag ju medveten om att den med sin IFS, långa hjulbas och långa överhäng knappast är drömmen som skogsbil.
Men det är kanske inte allt, den är ju praktisk att köra saker på när man som jag alltid är igång med nåt rackel också...
Och den funkar ju när plogbilskusken försovit sig här uppe i snöeländet.

Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan säga vad som begränsar först, vad som är klokt att åtgärda?
Kända brister och fel?

Projektet är igång i alla fall, men skall få en arbetsorder av Opus på måndag morgon.....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Lone Wolf » sön apr 10, 2016 10:41

Grattis till köpet
så snygga dom där :beer:

är det med 2,2l diesel ???

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » sön apr 10, 2016 14:28

2,5 liter.

Beställde sommarsulor till den idag, Cooper Discoverer STT i 31", såvitt jag hört är det väl ett dugligt allrounddäck för en bil som skall gå "lagom" mycket på både hårt och mjukt av olika slag... :rodnar:

Fick bra pris på dem och tänkte att det är bara slå till nu då jag behöver sommarpjucks snabbt, så jag hoppas man slipper bli idiotförklarad, jag är ju lite nybörjare i den här svängen... :rodnar:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Danne » sön apr 10, 2016 14:47

Härlig bil det där, hade en likadan fast bakhjulsdriven som jag försökte mig på att renovera för typ 10 år sen.

STT däcken är nog ett bra köp som allround däck, dom klarar det mesta faktiskt.

På min var det glödningen som strulade och plåten bakom grillen och lysena hade i stort sätt försvunnit men det fanns gott om ekonomiplåt till den, alla fall då.

Kylaren var dessutom helt slut och en ny eftermarknads kostade då 4 papp.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » sön apr 10, 2016 15:38

Glödningen strular här med, men sedan jag dragit ut en massa hemmakopplad kabel så verkar relät bete sig som det ska. :shock:
Då är frågan hur fräscha stiften är, kanske får starta den på startgas i morgon med.... :roll:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Danne » sön apr 10, 2016 20:03

På min fick jag koppla glödningen till en knapp för den glödde alldeles för kort tid.
Har nått svargt minne av att det finns stift att köpa på biltema som passar, men minns inte till vilken bil de var :rodnar:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Felix » sön apr 10, 2016 23:19

Söt bil, bra val av sommardäck! Och använd inte startgas till en diesel kort summerat. Tror dom däcken kommer sitta som en smäck på din bil, kör hårt och myclet bilder är kul:)
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » mån apr 11, 2016 0:09

Nä, jag vet att det är extremt o-bra, var bara en sista lösning nu i morse, men tror jag har fått relät att fungera som det ska nu, har i motorvärmaren så det kanske finns en chans att den startar även med tveksamma stift, fixar det som ser lite suspekt ut med glödningen och byter stiften, startar den fortfarande dåligt så måste man ju felsöka vidare....

Blir den väl lite halvvarm så smäller den igång som inget alls så den har ju troligen kvar lite kompression ändå. :roll:

Behövs nog en liten tune-up på spisen, bilen har stått mestadels still i något år, luftfiltret såg "sådär" ut och ventilspelet är nog läge att kolla.... nåja. Går så när man handlar gammal skit, skulle gått på banken och bett om pengar jag inte har själv så jag hade kunnat skaffa mig en kommunalgrå Kia Hujafulia med sportiga plastnavkapslar, trygghetspaket och spotifyanslutning i stället, med isofixfästen så det går smidigt att hämta 2,8 barn från dagis så man hinner se TV-sporten innan det är dags för tacos a la Sverige med styrka som en gipsskiva....ÄHHH vem fan försöker jag lura? :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Synd att jag tvättade den, leran dolde ju alla skavanker så bra. :shock:
Tänkte att om det inte rasar lerkakor i huvudet på besiktningsmannen när han leker Ice Climber med ramen så kanske han kan bli lite mer barmhärtig... :wink:

Bild
Kontoret....stolarna känns väl för påkostade för att vara original. Får nästan för mig att det kan vara Mazda 626? Fint skick och inte alltför obekväma, samt plyschklädda, förvisso lerkänsligt men... :mrgreen:
Ratten skall bytas ut relativt omgående då jag inte vill styra med något som ser ut att vara hämtat från hatobjektet Micra K10... :?

Bild
Diverse epakopplingar till glödningen, när jag drog ut den röda kabeln som gick till en strömbrytare med tveksam funktion så började det funka som det skulle på nyckeln... :shock: ...och den svarta kabeln ser ju bra muggig ut så jag byter nog den...

Bild
Detta, samt att den är såld på Ivars bil, får mig att misstänka ett förflutet i Västerbottens inland. Kanske därför den är såpass förskonad från rost?

Bild
De inte alltför hemska sommarfälgarna skall väl duga att lägga däck på känns det som...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Lone Wolf » mån apr 11, 2016 17:51

Har du sprängskiss från revell ???
:beer:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » mån apr 11, 2016 19:21

Låter som att du vet att jag är modellbyggare, stämmer det? :lol:

Hur som....
Dagen förlöpte så här:
Hade i motorvärmare över natten, då startade den utan glödning så hur den saken fungerade vete fan.... :roll:
Rullade in på bilprovningen, fick en gubbe som jag tror bara väntar på pensionen och som hade jävligt mycket måndag morgon. Jag sade åt honom att det är ju mer en gårdstraktor än en bil man åker på husvagnssemester i.
Han tyckte det var ett "bra objekt" och de enda tvåorna jag fick var på trasigt helljus och dåliga bakbromsar.

Spindellederna som fick anmärkning på förra besiktningen för tre år sedan och som fortfarande sitter där, de hade tydligen slutat glappa, och att avgassystemet är sönderrostat verkade han missa också... :lol:

Efter provturen så skakade han bara på huvudet och sade "jag begriper varför du inte åker på husvagnssemester med den här". :mrgreen:

Kanske tyckte att är jag så dum så jag inte lagar avgassystemet som det låter i biljäveln så får jag skylla mig själv. :mrgreen:

Hem från jobbet, ptja, den fortsatte krångla. Poffar och tjoffar på någon enstaka cylinder och ryker, men inte startvillig. Blev några meter bogserlina bakom arbetskompisens XC90 så small den igång som ingenting. Råkades försöka köra iväg med handbromsen åtdragen så jag fick kärringstopp, men den small igång igen vid det startförsöket, så har den väl startat så verkar den gå... :?

Hela spektaklet bevittnades av en annan kollega som bara skrattade och skakade på huvudet och undrade var tusan man gräver upp ett sånt här vrak..... Jag tog det med ro för jag vet ju att innerst inne är han bara avis för att hans Ranger är lägre och har mindre däck. :twisted:

Men ja, finns ju tusen saker att kolla känns det som....
Glöder den? Och hur bra?
Fuktar lite vid två av spridarna.... :?
Ventilspel?

Känns som att jag inte skall göra bort mig mer på jobbet förrän man får till kallstartsproblemen för att inte bli tråkad..... Är ju mindre häftigt använda en Volvo XC90 som startmotor i längden..... :D
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Danne » mån apr 11, 2016 20:43

När den börjar glöda bör det höras ett ljudligt klick från glödningsrelät, samma när den slutar. Hörs inte det så glöder den förmodligen i inte.

Sen kan man ju alltid byta glödstift för nöjes skull, dom har förmodligen setat ett tag så ett byte skador nog inte.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » mån apr 11, 2016 20:46

Jo, glödrelät hörs....det började funka sen jag drog ur sladdarna till den separata strömbrytaren som funkade mindre bra. :shock:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Fisketorp » mån apr 11, 2016 21:33

Gör ett billigt test och glöd den med knapp direkt på solenoiderna.
Testa att dem funkar först så klart.
Utesluter ju att glödningen är felet.

Min Pajero puttrar å gnäller om jag inte glöder den ordentligt även nu när det är mildare.
Om sedan alla stiften funkar vet jag inte för det tar en liten stund innan den börjar gå rent på alla cylindrar =P

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tor apr 14, 2016 6:43

Bild
Ingen spännande update kanske, men upptäckte igår att grova pluskabeln till startmotorn höll på att linda in sig i hardyskivan på rattstången så det var bara att åka ner på OK och köpa kattstrypare efter jobbet och göra en akutfix... :shock: ....känns som att jag hade haft fin majbrasa annars... :D
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Mathias T » tor apr 14, 2016 17:12

Glödningen går på fullspänning några sekunder för att efter det kopplas över en resistor för efterglödning.
Btw har bilrackarn knappt en skruv gemensamt med nissan kingcabbarna som var vanliga i sverige.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar