All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
hesselgren
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Inlägg
av hesselgren » lör mar 19, 2016 10:01
zvarovski skrev:Är dom billiga går det väl o ha 2 parallellt. Bara en tanke om de funkar. Elkunniga borde kunna svara på om det är gångbart ?
Mvh
/z
självklart kan man det.
inte optimalt att dela upp kabeln i 2 kanske dock, eller fästa 2 tjocka sladdar på batteriet heller dock. men helt klart görbart, tror dock arbetet med dubbla kablar gör det lite ovärt i slutändan
Mathias T skrev:
Glöm den dyngan!!!
jag hade en sån på biltransporten, satte en säkring direkt efter batteriet å innan brytaren, löste aldrig ut. men en vinch som ska dra upp en bil ur ett lerhål får ju jobba lite hårdare kanske, vet ju heller inte hur många kilo min vinch klarade men den var "rätt fet"
-
June
- Hemmastadd
- Inlägg: 198
- Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
- Ort: Anderstorp
Inlägg
av June » lör mar 19, 2016 10:38
Mathias T skrev:
Glöm den dyngan!!!
Har du testat den? Eller vad grundar du på att det är dynga?
Mvh Magnus
-
zvarovski
- Användare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
- Ort: Skellefteå
Inlägg
av zvarovski » lör mar 19, 2016 13:09
hesselgren skrev:zvarovski skrev:Är dom billiga går det väl o ha 2 parallellt. Bara en tanke om de funkar. Elkunniga borde kunna svara på om det är gångbart ?
Mvh
/z
självklart kan man det.
inte optimalt att dela upp kabeln i 2 kanske dock, eller fästa 2 tjocka sladdar på batteriet heller dock. men helt klart görbart, tror dock arbetet med dubbla kablar gör det lite ovärt i slutändan
Tänkte att det behöver inte bli så osmidigt, går ju köra en grov som vanligt fram till ett vad ska man nu kalla det powerblock just innan o splitta till 2 mindre, men de e klart de kanske rinner iväg i pengar i alla fall, om man nu inte har liggandes pryttlar o vill hålla ner budget
mvh
/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » sön mar 20, 2016 8:32
June skrev:Mathias T skrev:
Glöm den dyngan!!!
Har du testat den? Eller vad grundar du på att det är dynga?
Man vill ha så lite plast som möjligt på en sådan där och biltemas grejor är knappast kända som högkvalitativa proffsgrejor.
Jobbar med entreprenadmaskiner så jag byter rätt många huvudbrytare om året och då vet man ganska snart vad som fungerar eller inte.
När det gäller till en winch är det ännu mer noga med en riktig tålig brytare då dom ju oftast går bra mycket längre perioder än startmotorer.
En bra ide är att göra så man kan bryta innifrån bilen typ med wire eller ett snöre för när winchrelät fastnar hinner man inte ut och bryta innan det blir katastrof i fronten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
klirre
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
-
Kontakt:
Inlägg
av klirre » sön mar 20, 2016 9:34
Det är viktigt som sagt att man enkelt kommer åt brytaren från förarplatsen. Allra helst ha fysisk kontakt med den där man sitter.
Att ha två brytare till samma sak låter som dumsnålhet tycker jag. Dels tror jag inte man spar så mycke i och med extra kabel, kabelskor krympslang och extra arbete... Desutom är det TVÅ brytare som ska slås i från vid eventuell olycka...
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
StyrmanKarlsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Inlägg
av StyrmanKarlsson » sön mar 20, 2016 12:25
Och när man slår av den första så går all ström genom den andra.
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar