Opel rycker tips sökes.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Opel rycker tips sökes.

Inlägg av klirre » lör jan 16, 2016 20:05

Dum som jag var så gick jag och köpte på mig en äcklig åpel som "så länge jag lagar min andra bil-bil". Dock borde jag ju ha begripit att köper man en åpel så hinner man ju inte laga den andra bilen eftersom det här aset går sönder så den behöver lagas hela tiden :evil:

Lagar jag ett fel så kommer minst ett nytt Direkt.... Nu var jag dum nog att byta ett i stort sätt rasat hjullager vilket givetvis ledde till att den börja hugga/hacka/rycka som fan när den får ta i.... Nu ska.jag försöka få tag på en tändkasset då den som allt annat på en åpel brukar gå sönder... Men med mitt flyt vad gäller denna bäst så lär det ju vara något annat som strular så tänkte se om ni har några tips/ide'er på annat som är trasigt/kommer gå sönder?
Ska tilläggas att symtomet bara är när den är varm. När den är kall så går den som en klocka (nåja)

Bilen i fråga är en Åpel Zafira 1,6 16v -99

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Opel rycker tips sökes.

Inlägg av mr.christian » sön jan 17, 2016 12:07

Är du säker på att det är en Opel...? ;)
I min värld så är det japanska och franska bilar som har fungerat så... Hade en Mitsubishi Galant som man hade behövt en heltids anställd mekaniker till. Man hann aldrig laga färdigt den förrän det kom nåt nytt fel...:( Min Lancia hade jag en stående tid på verkstad till...

Sen bytte jag till Opel... Först blev det en. Sen en till... Och en till... Helt plötsligt har jag 5...
Det jag har haft otur med är 2 st växellådor. Samma fel - ras p.g.a oljebrist i lådan. Bägge två vid ca 25000 mil. Skälet är att det inte finns någon serviceintervall för oljebyte i lådorna. Sen drittlar de ut en droppe då och en droppe då och till sist är den tom... Inte Opels fel egentligen.
Annars har jag inte haft några typiska fel. Och lätt att få tag i delar och billigt är det...:)

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: Opel rycker tips sökes.

Inlägg av zZackEe » mån jan 18, 2016 7:59

låter som nån kallstartsventil som hakat upp sig.
Då går dom bra när dom är kalla för att den får rätt mängd bränsle men när bilen blir varm och kallstartsventilen inte slår ifrån så får den fel bränsle blandning och går då dåligt/ryckigt.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar