Dragvikt Willys Jeep

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Dragvikt Willys Jeep

Inlägg av Wr-JoL » lör dec 19, 2015 10:29

Hej.

Funderar på om någon har några uppgifter kring vad en Willys Jeep får eller går få att dra för släpvagnsvikt.

I mitt fall handlar det om min Willys FC170 som är under moderninsering /ombyggnad. (SFRO ombyggt fordon) GC 5.2 drivlina , J20 axlar för att klara bredden på FC. Innan ni :poke: jag det ska bli en byggtråd. När det är läge för det.

GC i sitt orginal utförande klarade 3500kg, en J20 är väl också i dom trakterna 3000kg.

Men jag har ju som ingen bra data att luta mig på vad det som bli kvar i form av ram från Willys Jeepen anses klara. Har inte in direkt någon monteringsanvsning att hämta. Även om det nu ser möjlig ut använda GC draget och dess fästen om jag vänder sido fästena fel väg så de breddar istället för smalnar av vid infästning mot ramen. Finns även ett V stag inne i ramen som verkar ha använts på Willys jeep så någon form av sådant borde man väl ta fram.

Eller hur jag skulle kunna få den att klara absolut minst 2000kg helst 3000-3500kg. Under dom vikterna ger det nästan inget att ha kroken alls om man ska använda den.

/ Johan

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Dragvikt Willys Jeep

Inlägg av sleeper_86 » lör dec 19, 2015 11:08

På ett "egenbyggt" drag kan du aldrig få mer än 1500KG.

Enda vägen att få mer är att ta kontakt med någon firma som bygger dragbalkar osv, och be dom om hjälp med intyg osv.

Hur som så tror jag inte du kan få högre dragvikt än vad willysen hade original, men hör med en firma som vet :tumbup:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Dragvikt Willys Jeep

Inlägg av Wr-JoL » lör dec 19, 2015 18:15

sleeper_86 skrev:...

Hur som så tror jag inte du kan få högre dragvikt än vad willysen hade original, men hör med en firma som vet :tumbup:
Just dragvikten är väl ett av problemet. Har inte hittat några som helst uppgifter kring dragvikt på den. Står inget i papper. Har sökt mig tillbaka via Riksarkrivet fordonsregistret. Till 1959 när den förefaller ha driftstagits som slangbil åt brandkåren.


Nu är det ju inte någon dussin model. Så inte sett något annat exemplar som kan ha data vilket kan hjälpa.

Skriv svar