High steering Nissan Patrol Y60???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
High steering Nissan Patrol Y60???
Efter ha krökt parallellstaget bakom framaxeln åtskilliga gånger så klurar jag på att göra om styrningen totalt
Det var en som sa nått om att vända på "spindel hubbarna" eller vad man nu ska kalla dom, dom som styrstagen går till ute på "axelbollarna" så att man får parallellstaget framför och ovanför axeln!
Och sen montera styrstaget från pittmanarmen direkt ner på parallellstaget ist.
Lite luddig förklaring kanske, men hoppas nu fattar vad jag menar iaf
Det var en som sa nått om att vända på "spindel hubbarna" eller vad man nu ska kalla dom, dom som styrstagen går till ute på "axelbollarna" så att man får parallellstaget framför och ovanför axeln!
Och sen montera styrstaget från pittmanarmen direkt ner på parallellstaget ist.
Lite luddig förklaring kanske, men hoppas nu fattar vad jag menar iaf
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
En stor nackdel är att ackermanvinkeln blir fel, så styrgeometrin blir fel när man svänger.
Ytterhjulet kommer alltså att svänga mer än innerhjulet, istället för mindre.
Googla det så hittar du bilder som beskriver det bättre än jag kan
Du kanske kan byta till ett grövre rör istället?
Ytterhjulet kommer alltså att svänga mer än innerhjulet, istället för mindre.
Googla det så hittar du bilder som beskriver det bättre än jag kan
Du kanske kan byta till ett grövre rör istället?
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Grottulf skrev:En stor nackdel är att ackermanvinkeln blir fel, så styrgeometrin blir fel när man svänger.
Ytterhjulet kommer alltså att svänga mer än innerhjulet, istället för mindre.
Googla det så hittar du bilder som beskriver det bättre än jag kan
Du kanske kan byta till ett grövre rör istället?
Hmm alternativet är att göra som Roger, svetsa ett skydd från axeln och bak mot staget!
Men om man behåller hubbarna som dom är och fixar nya fästen så borde man väll kunna få till det rätt bra va?
För det finns ju bilar som har så original
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Nu snor jag tråden, men vad är ackerman vinkel? Fötstår inte hur det blir skillnad
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
vet att Johan höll på å micklade med att göra fästen från övre lagret, (som sitter ned dom fyra bultarna, har inte sätt det färdiga resultatet, om det blev
ska du bes å åka på väg tror jag nog min ide är bra, jag har lyckats krökt mitt stag trots mina skydd men betydligt säkrare än utan iallafall
ska du bes å åka på väg tror jag nog min ide är bra, jag har lyckats krökt mitt stag trots mina skydd men betydligt säkrare än utan iallafall
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Ackerman bygger på en linje från undre spindelled/lagring vidare genom styrleden (i detta fallet är det leden på paralellstaget som berörs.) och träffa centrum på bakaxeln.
Genom att flytta staget bakifrån och fram bara så kommer den tilltänkta linjen träffa typ ½ meter utanför bakhjulen och inte i centrum på axeln som de är tänkt.
denna bilden förklarar det rätt bra.
Och på denna har jag roterat framaxeln 180 grader (blir samma som att flytta fram staget bara.) och ritat nya linjer.
Kan ev bli hyffsat och de går att ta höger stag och montera uppe på vänstersidan, men har för mig de blir jäkligt tight ut mot fälg/däck.
Genom att flytta staget bakifrån och fram bara så kommer den tilltänkta linjen träffa typ ½ meter utanför bakhjulen och inte i centrum på axeln som de är tänkt.
denna bilden förklarar det rätt bra.
Och på denna har jag roterat framaxeln 180 grader (blir samma som att flytta fram staget bara.) och ritat nya linjer.
Kan ev bli hyffsat och de går att ta höger stag och montera uppe på vänstersidan, men har för mig de blir jäkligt tight ut mot fälg/däck.
Senast redigerad av sleeper_86 den ons aug 19, 2015 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Har ju gjort HighSteer, men i ett annat syfte...
Ackermanvinkeln ändrar du bara om du vänder hubbarna...
Min highsteer är bara för att få mindre brytvinkel på styrlederna o samma lutning som på panhardstaget.
Blir svårt att höja det bakre styrstaget på ett bra sätt för där är ju skiftnycklar ivägen samt att det rör sej lite upp o ner när man svänger!
Tror en riktig hasplåt mellan stag o axel är bästa lösningen som roger gjort, om man vill kröka det så lite som möjligt
_________________
Ackermanvinkeln ändrar du bara om du vänder hubbarna...
Min highsteer är bara för att få mindre brytvinkel på styrlederna o samma lutning som på panhardstaget.
Blir svårt att höja det bakre styrstaget på ett bra sätt för där är ju skiftnycklar ivägen samt att det rör sej lite upp o ner när man svänger!
Tror en riktig hasplåt mellan stag o axel är bästa lösningen som roger gjort, om man vill kröka det så lite som möjligt
_________________
#patrol-garaget
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Hmm är det nån här som kör med kass ackermanvinkel ???
Med tanke på att det inte är nån rallybil så borde det väll inte vara hela världen
Jag har en annan ide oxå Men jag ska hem å kolla å klura lite först innan jag presenterar min (förhoppningsvis) geniala ide
Med tanke på att det inte är nån rallybil så borde det väll inte vara hela världen
Jag har en annan ide oxå Men jag ska hem å kolla å klura lite först innan jag presenterar min (förhoppningsvis) geniala ide
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Har inte testat själv men vändradien blir större, och i skogen vill man ju ha så bra manövrerbarhet som möjligt, så jag tror att det är minst lika viktigt som på en väg-bil.Engman2 skrev:Hmm är det nån här som kör med kass ackermanvinkel ???
Med tanke på att det inte är nån rallybil så borde det väll inte vara hela världen
Jag har en annan ide oxå Men jag ska hem å kolla å klura lite först innan jag presenterar min (förhoppningsvis) geniala ide
Men varför får det inte med ett grövre rör, är det konstigt utformat? (har aldrig tittat under en patrol)
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Här ser man ganska bra hur det är gjort, parallellstaget sitter bakom axelröret och även lite under, denna bild är lite missvisande då den är tagen snett nerifrån!Grottulf skrev:
Har inte testat själv men vändradien blir större, och i skogen vill man ju ha så bra manövrerbarhet som möjligt, så jag tror att det är minst lika viktigt som på en väg-bil.
Men varför får det inte med ett grövre rör, är det konstigt utformat? (har aldrig tittat under en patrol)
Och att det sitter lägre ner än axelröret, det känns ju riktigt idiotiskt
Och visst ett grövre rör är hållbarare men det blir ju även att sticka ner lite mer
Så därför vill jag bygga det, för nu kan man lyckas komma över en sten/stubbe med axeln, men då kan styrstaget kroka i ist
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Ja, då förstår jag att du inte vill ha grövre rör
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Mycket bra beskrivning. Då förstår jag betydligt bättre. Detta ät något jag helt har förbisett.sleeper_86 skrev:Ackerman bygger på en linje från undre spindelled/lagring vidare genom styrleden (i detta fallet är det leden på paralellstaget som berörs.) och träffa centrum på bakaxeln.
Genom att flytta staget bakifrån och fram bara så kommer den tilltänkta linjen träffa typ ½ meter utanför bakhjulen och inte i centrum på axeln som de är tänkt.
denna bilden förklarar det rätt bra.
Och på denna har jag roterat framaxeln 180 grader (blir samma som att flytta fram staget bara.) och ritat nya linjer.
Kan ev bli hyffsat och de går att ta höger stag och montera uppe på vänstersidan, men har för mig de blir jäkligt tight ut mot fälg/däck.
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Du har ju redan sett mitt nybyggda parallellstag för ett tag sedan Engman men ifall någon mer är intresserad så lägger jag upp några bilder. Jag tänkte nu prova att höja ett förstärkt stag så mycket det går och hoppas att det inte ska böja sig, det är byggt med M20x1,5 länkleder som jag har svarvat distanser till och gjort ett stag av 37x10 ämnesrör. Den gängan är original på Y61 staget, men om man vill kan man gå upp lite till i metrisk eller tum-storlek! Hylsorna är 40mm höga och då går staget precis fritt från allt under hela styrutslaget, men det är tajt mot både diff, skiftnycklar och stötdämparfästen.
Ritning finns här.
När jag provade det använde jag M14 gängstång, men det är sedan ersatt med M14x120 10.9 skruv.
Ritning finns här.
När jag provade det använde jag M14 gängstång, men det är sedan ersatt med M14x120 10.9 skruv.
Senast redigerad av Mecu den mån jan 16, 2023 12:37, redigerad totalt 3 gång.
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
Japp jag har tjuvkikat redan
Riktigt snyggt och vettigt, det i kombination med en skyddsplåt som Roger har gjort blir nog jäkligt bra Det är så jag har tänkt göra på min
Riktigt snyggt och vettigt, det i kombination med en skyddsplåt som Roger har gjort blir nog jäkligt bra Det är så jag har tänkt göra på min
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: High steering Nissan Patrol Y60???
ser ju skit bra ut kan du inte fixa fram ett kitt till mig i delar ?
Med vänlig hälsning johan
Med vänlig hälsning johan