High steering Nissan Patrol Y60???

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Engman2 » ons aug 19, 2015 5:32

Efter ha krökt parallellstaget bakom framaxeln åtskilliga gånger så klurar jag på att göra om styrningen totalt :aargh:

Det var en som sa nått om att vända på "spindel hubbarna" eller vad man nu ska kalla dom, dom som styrstagen går till ute på "axelbollarna" så att man får parallellstaget framför och ovanför axeln!

Och sen montera styrstaget från pittmanarmen direkt ner på parallellstaget ist.


Lite luddig förklaring kanske, men hoppas nu fattar vad jag menar iaf :roll:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Grottulf » ons aug 19, 2015 6:53

En stor nackdel är att ackermanvinkeln blir fel, så styrgeometrin blir fel när man svänger.
Ytterhjulet kommer alltså att svänga mer än innerhjulet, istället för mindre.
Googla det så hittar du bilder som beskriver det bättre än jag kan :tumbup:

Du kanske kan byta till ett grövre rör istället?

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Engman2 » ons aug 19, 2015 7:14

Grottulf skrev:En stor nackdel är att ackermanvinkeln blir fel, så styrgeometrin blir fel när man svänger.
Ytterhjulet kommer alltså att svänga mer än innerhjulet, istället för mindre.
Googla det så hittar du bilder som beskriver det bättre än jag kan :tumbup:

Du kanske kan byta till ett grövre rör istället?

Hmm alternativet är att göra som Roger, svetsa ett skydd från axeln och bak mot staget!

Men om man behåller hubbarna som dom är och fixar nya fästen så borde man väll kunna få till det rätt bra va? :roll:

För det finns ju bilar som har så original :wink:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av klirre » ons aug 19, 2015 8:06

Nu snor jag tråden, men vad är ackerman vinkel? Fötstår inte hur det blir skillnad :rodnar:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Roger Patrol » ons aug 19, 2015 8:24

vet att Johan höll på å micklade med att göra fästen från övre lagret, (som sitter ned dom fyra bultarna, har inte sätt det färdiga resultatet, om det blev :roll:
ska du bes å åka på väg tror jag nog min ide är bra, jag har lyckats krökt mitt stag trots mina skydd men betydligt säkrare än utan iallafall
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av sleeper_86 » ons aug 19, 2015 15:43

Ackerman bygger på en linje från undre spindelled/lagring vidare genom styrleden (i detta fallet är det leden på paralellstaget som berörs.) och träffa centrum på bakaxeln.

Genom att flytta staget bakifrån och fram bara så kommer den tilltänkta linjen träffa typ ½ meter utanför bakhjulen och inte i centrum på axeln som de är tänkt.

denna bilden förklarar det rätt bra.

Bild

Och på denna har jag roterat framaxeln 180 grader (blir samma som att flytta fram staget bara.) och ritat nya linjer.

Bild

Kan ev bli hyffsat och de går att ta höger stag och montera uppe på vänstersidan, men har för mig de blir jäkligt tight ut mot fälg/däck.
Senast redigerad av sleeper_86 den ons aug 19, 2015 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av K J H » ons aug 19, 2015 15:55

Har ju gjort HighSteer, men i ett annat syfte...

Ackermanvinkeln ändrar du bara om du vänder hubbarna...
Min highsteer är bara för att få mindre brytvinkel på styrlederna o samma lutning som på panhardstaget.

Blir svårt att höja det bakre styrstaget på ett bra sätt för där är ju skiftnycklar ivägen samt att det rör sej lite upp o ner när man svänger!

Tror en riktig hasplåt mellan stag o axel är bästa lösningen som roger gjort, om man vill kröka det så lite som möjligt :tumbup:

Bild

_________________
#patrol-garaget

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Engman2 » tor aug 20, 2015 0:37

Hmm är det nån här som kör med kass ackermanvinkel ???

Med tanke på att det inte är nån rallybil så borde det väll inte vara hela världen :roll:


Jag har en annan ide oxå :mrgreen: Men jag ska hem å kolla å klura lite först innan jag presenterar min (förhoppningsvis) geniala ide :weird:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Grottulf » tor aug 20, 2015 6:56

Engman2 skrev:Hmm är det nån här som kör med kass ackermanvinkel ???

Med tanke på att det inte är nån rallybil så borde det väll inte vara hela världen :roll:


Jag har en annan ide oxå :mrgreen: Men jag ska hem å kolla å klura lite först innan jag presenterar min (förhoppningsvis) geniala ide :weird:
Har inte testat själv men vändradien blir större, och i skogen vill man ju ha så bra manövrerbarhet som möjligt, så jag tror att det är minst lika viktigt som på en väg-bil.

Men varför får det inte med ett grövre rör, är det konstigt utformat? (har aldrig tittat under en patrol)

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Engman2 » tor aug 20, 2015 7:35

Grottulf skrev:
Har inte testat själv men vändradien blir större, och i skogen vill man ju ha så bra manövrerbarhet som möjligt, så jag tror att det är minst lika viktigt som på en väg-bil.

Men varför får det inte med ett grövre rör, är det konstigt utformat? (har aldrig tittat under en patrol)
Här ser man ganska bra hur det är gjort, parallellstaget sitter bakom axelröret och även lite under, denna bild är lite missvisande då den är tagen snett nerifrån!

Bild

Och att det sitter lägre ner än axelröret, det känns ju riktigt idiotiskt :aargh:

Och visst ett grövre rör är hållbarare :tumbup: men det blir ju även att sticka ner lite mer :wink:

Så därför vill jag bygga det, för nu kan man lyckas komma över en sten/stubbe med axeln, men då kan styrstaget kroka i ist :oops:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Grottulf » tor aug 20, 2015 10:09

Ja, då förstår jag att du inte vill ha grövre rör :tumbup:

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av klirre » tor aug 20, 2015 12:56

sleeper_86 skrev:Ackerman bygger på en linje från undre spindelled/lagring vidare genom styrleden (i detta fallet är det leden på paralellstaget som berörs.) och träffa centrum på bakaxeln.

Genom att flytta staget bakifrån och fram bara så kommer den tilltänkta linjen träffa typ ½ meter utanför bakhjulen och inte i centrum på axeln som de är tänkt.

denna bilden förklarar det rätt bra.

Bild

Och på denna har jag roterat framaxeln 180 grader (blir samma som att flytta fram staget bara.) och ritat nya linjer.

Bild

Kan ev bli hyffsat och de går att ta höger stag och montera uppe på vänstersidan, men har för mig de blir jäkligt tight ut mot fälg/däck.
Mycket bra beskrivning. Då förstår jag betydligt bättre. Detta ät något jag helt har förbisett.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Mecu » tis sep 01, 2015 22:03

Du har ju redan sett mitt nybyggda parallellstag för ett tag sedan Engman men ifall någon mer är intresserad så lägger jag upp några bilder. Jag tänkte nu prova att höja ett förstärkt stag så mycket det går och hoppas att det inte ska böja sig, det är byggt med M20x1,5 länkleder som jag har svarvat distanser till och gjort ett stag av 37x10 ämnesrör. Den gängan är original på Y61 staget, men om man vill kan man gå upp lite till i metrisk eller tum-storlek! ;) Hylsorna är 40mm höga och då går staget precis fritt från allt under hela styrutslaget, men det är tajt mot både diff, skiftnycklar och stötdämparfästen.
Ritning finns här.

När jag provade det använde jag M14 gängstång, men det är sedan ersatt med M14x120 10.9 skruv.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Mecu den mån jan 16, 2023 12:37, redigerad totalt 3 gång.

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av Engman2 » ons sep 02, 2015 7:56

Japp jag har tjuvkikat redan :mrgreen:

Riktigt snyggt och vettigt, det i kombination med en skyddsplåt som Roger har gjort blir nog jäkligt bra :tumbup: Det är så jag har tänkt göra på min :lol:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

killen72
Rutinerad
Inlägg: 464
Blev medlem: tis nov 11, 2008 17:55
Ort: stockholm

Re: High steering Nissan Patrol Y60???

Inlägg av killen72 » ons sep 02, 2015 17:04

ser ju skit bra ut kan du inte fixa fram ett kitt till mig i delar :D ?
Med vänlig hälsning johan

Skriv svar