Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av klirre » tor mar 19, 2015 10:02

Mycket väl skrivet där Marcus :tumbup: Jag respekterar ert arbete något enormt och tror att dom flesta gör det :beer: Tyvärr är det ju dock så att folk som är nöjda i regel är tysta om det så att dom misnöjdas komentarerna sticker ut än mer...
Jag önskar verkligen att jag hade tiden att hjälpa till men har tyvärr ingen möjlighet pga min livssituation. Håller mig dock updaterad genom en välinformerad kontakt :wink:

Stort tack för att ni driver sporten framåt!

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av mateks » tor mar 19, 2015 19:12

Nu sticker jag ut hakan och tänker lite tvärtom. Förstår att det är många är emot mig som lagt ner en massa tid och pengar, reglerna är redan satta mm.

Men så som den optimala challengen är för mig så ska man kunna ta en vettig 4x4 bil och modda den lite lagom och direkt kunna vara med och tävla.

Min tanke är att man enbart kör en klass och då med förra årets klass 2-reglemente för ALLA. Skulle hålla ner kostnaderna och fler skulle känna att dom kan få in sin bil hyfsat konkurenskraftig i den riktiga klassen med lagom budget och tidsåtgång, slippa byta axlar det första man gör mm. Folk med ifs-framvagnar skulle känna sig mer taggade tror jag och man får in ännu mer folk. Det blir samma för alla och man inriktar sig mer på körningen än att bygga om bilen.

Det blir samma slinga/specialsträckor för alla och det blir mindre att hålla reda på. Lättare att arangera helt enkelt.

Dom som nu kör klass 1 behöver bara byta till mindre däck, byta till enklare vinschar och har man byggt dit portaler så har man nog kunskapen att modda tillbaka till ett par raka axlar igen, alternativt begränsa till ännu mindre däck för de med portalisar!

Hoppas jag slipper vakna med en yxa i motorhuven och ett älghuvud utanför dörren... :flame:
Senast redigerad av mateks den tor mar 19, 2015 22:47, redigerad totalt 2 gång.
Suzuki sj424 td -85

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av klirre » tor mar 19, 2015 21:07

Men klass två är ju tävling bara att det inte är en del av kuppen... Det blir pris på varje tävling med pall och allt och även en samanställning av alla tävlingar vid sesongens slut.
Det är nog det bästa sättet att få in nytt blod i sporten. Innan har ALLA som haft störr däck än 35" varit tvungna att köra i klass ett och det är ju inte så rock'n roll :poke: Nu kan alla som vill PROVA PÅ Challenge tästa i just klass 2 vilket är kanon.
Alla motorsporter har ju en Elit-klass och andra för dom glad amatörerna :tumbup: Skulle vilja se den VOC-förare som gnäller på att WRC-klassen är dåligt anpassad för hans 242:a :mrgreen:
Å andra sidan så är Challenge så fantastiskt att det hänger förvånasvärt lite på bilen. Det är väl än så länge ingen av dom värsta bilarna som vunnit kuppen?
Jag tycker det är ett bra upplägg som gör att alla som vill testa på en vettig nivå kangöra det :beer:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Gröngölingen 4x4x4
Hemmastadd
Inlägg: 236
Blev medlem: tis jan 08, 2008 0:50
Ort: Uppsala/Skyttorp
Kontakt:

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Gröngölingen 4x4x4 » fre mar 20, 2015 6:09

Tror inte att de som var ny i sporten 2014, var några blåbär.
När man väl börjar delta i Challenge, så väcks tävlings instinkten.
Så de kan vara 2 klasser i cuppen, med cup tabeller och inget mer.
Vi kommer att köra i klass 2, så får vi se hur många tävlingar vi ställer upp i. :wink:
4x4x4 Suzuki.
Vi Är Rädda.
http://www.smkuppsala.se
:tumbup:

Pär J
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: ons nov 09, 2011 17:16
Ort: Söderköping

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Pär J » fre mar 20, 2015 11:41

Hej, Jag vill bara kolla en tolkningsfråga när det gäller en detalj i enkäten. Enligt vad du skriver Marcus tolkar jag och Cupledningen svaren olika. Vem som tolkar rätt eller fel, om det är viktigt eller inte låter jag andra avgöra. Hursomhelst:
Du skriver att de nya reglerna uppfyller önskemålet som de som svarat på enkäten har på att 71% vill ha två klasser. Enligt min tolkning (hur jag läser nu och hur jag tänkte när jag fyllde i enkäten) är det inte riktigt så enkelt: Det är faktiskt hela 94% som vill ha två klasser, men det är 71% som tycker det ”är bra som det är” och 23% som vill ha det ”med annan indelning än det är 2014”. Vilken annan indelning de syftar på framgår inte, men att ändra Klass 2 går alltså delvis emot 71%. För nog måste man tolka det som en annan indelning om man tidigare var hänvisad till Klass 1 om man kör på 38 tums däck och nu kan köra i Klass 2? Trevlig helg! /Pär
LR Defender 110 1998

steedv
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:30
Ort: Säter

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av steedv » fre mar 20, 2015 17:21

[quote="Pär J"]Hej, Jag vill bara kolla en tolkningsfråga när det gäller en detalj i enkäten. Enligt vad du skriver Marcus tolkar jag och Cupledningen svaren olika. Vem som tolkar rätt eller fel, om det är viktigt eller inte låter jag andra avgöra. Hursomhelst:
Du skriver att de nya reglerna uppfyller önskemålet som de som svarat på enkäten har på att 71% vill ha två klasser. Enligt min tolkning (hur jag läser nu och hur jag tänkte när jag fyllde i enkäten) är det inte riktigt så enkelt: Det är faktiskt hela 94% som vill ha två klasser, men det är 71% som tycker det ”är bra som det är” och 23% som vill ha det ”med annan indelning än det är 2014”. Vilken annan indelning de syftar på framgår inte, men att ändra Klass 2 går alltså delvis emot 71%. För nog måste man tolka det som en annan indelning om man tidigare var hänvisad till Klass 1 om man kör på 38 tums däck och nu kan köra i Klass 2? Trevlig helg! /Pär[/quote

En mycket intressant vinkling , ska bli intressant och se svaret , jag är ju en sån där klass två ivrare till mångas förtret

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av mateks » lör mar 21, 2015 1:29

Egentligen borde man skita i vad dom som kör tänker, dom kommer troligtvis fortsätta köra ändå även fast reglementet ändras med tiden.

Det viktiga är att fråga dom som inte kör challenge, vad dom tycker. Det är ju där man har den stora skaran folk som man vill ha in i sporten men som ännu inte är där.
Suzuki sj424 td -85

Nr1
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön okt 02, 2011 14:55
Ort: borås

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Nr1 » lör mar 21, 2015 8:58

jag å grabben är oxå intresserad att få komma med i gänget och försöka bidraga till att sporten växer finns ju här i borås där stora skaran håller till . har inte fått färdigt bilen än men vi jobbar på det men tar sin tid med norge jobb mm

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Engman2 » lör mar 21, 2015 9:20

Hmm så om jag fattar detta rätt, så skulle jag kunna ställa upp i klass 2 med min Patrol med 37" ???

Är sugen att prova på som sagt :wink:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Marcus A » lör mar 21, 2015 9:29

Engman2 skrev:Hmm så om jag fattar detta rätt, så skulle jag kunna ställa upp i klass 2 med min Patrol med 37" ???

Är sugen att prova på som sagt :wink:
Absolut! Gå in och anmäl dej på http://www.swedenoffroadchallenge.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle var a väldigt kul om du ville vara med...

Skriv svar