Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Mycket väl skrivet där Marcus Jag respekterar ert arbete något enormt och tror att dom flesta gör det Tyvärr är det ju dock så att folk som är nöjda i regel är tysta om det så att dom misnöjdas komentarerna sticker ut än mer...
Jag önskar verkligen att jag hade tiden att hjälpa till men har tyvärr ingen möjlighet pga min livssituation. Håller mig dock updaterad genom en välinformerad kontakt
Stort tack för att ni driver sporten framåt!
Mvh//Klirre
Jag önskar verkligen att jag hade tiden att hjälpa till men har tyvärr ingen möjlighet pga min livssituation. Håller mig dock updaterad genom en välinformerad kontakt
Stort tack för att ni driver sporten framåt!
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Nu sticker jag ut hakan och tänker lite tvärtom. Förstår att det är många är emot mig som lagt ner en massa tid och pengar, reglerna är redan satta mm.
Men så som den optimala challengen är för mig så ska man kunna ta en vettig 4x4 bil och modda den lite lagom och direkt kunna vara med och tävla.
Min tanke är att man enbart kör en klass och då med förra årets klass 2-reglemente för ALLA. Skulle hålla ner kostnaderna och fler skulle känna att dom kan få in sin bil hyfsat konkurenskraftig i den riktiga klassen med lagom budget och tidsåtgång, slippa byta axlar det första man gör mm. Folk med ifs-framvagnar skulle känna sig mer taggade tror jag och man får in ännu mer folk. Det blir samma för alla och man inriktar sig mer på körningen än att bygga om bilen.
Det blir samma slinga/specialsträckor för alla och det blir mindre att hålla reda på. Lättare att arangera helt enkelt.
Dom som nu kör klass 1 behöver bara byta till mindre däck, byta till enklare vinschar och har man byggt dit portaler så har man nog kunskapen att modda tillbaka till ett par raka axlar igen, alternativt begränsa till ännu mindre däck för de med portalisar!
Hoppas jag slipper vakna med en yxa i motorhuven och ett älghuvud utanför dörren...
Men så som den optimala challengen är för mig så ska man kunna ta en vettig 4x4 bil och modda den lite lagom och direkt kunna vara med och tävla.
Min tanke är att man enbart kör en klass och då med förra årets klass 2-reglemente för ALLA. Skulle hålla ner kostnaderna och fler skulle känna att dom kan få in sin bil hyfsat konkurenskraftig i den riktiga klassen med lagom budget och tidsåtgång, slippa byta axlar det första man gör mm. Folk med ifs-framvagnar skulle känna sig mer taggade tror jag och man får in ännu mer folk. Det blir samma för alla och man inriktar sig mer på körningen än att bygga om bilen.
Det blir samma slinga/specialsträckor för alla och det blir mindre att hålla reda på. Lättare att arangera helt enkelt.
Dom som nu kör klass 1 behöver bara byta till mindre däck, byta till enklare vinschar och har man byggt dit portaler så har man nog kunskapen att modda tillbaka till ett par raka axlar igen, alternativt begränsa till ännu mindre däck för de med portalisar!
Hoppas jag slipper vakna med en yxa i motorhuven och ett älghuvud utanför dörren...
Senast redigerad av mateks den tor mar 19, 2015 22:47, redigerad totalt 2 gång.
Suzuki sj424 td -85
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Men klass två är ju tävling bara att det inte är en del av kuppen... Det blir pris på varje tävling med pall och allt och även en samanställning av alla tävlingar vid sesongens slut.
Det är nog det bästa sättet att få in nytt blod i sporten. Innan har ALLA som haft störr däck än 35" varit tvungna att köra i klass ett och det är ju inte så rock'n roll Nu kan alla som vill PROVA PÅ Challenge tästa i just klass 2 vilket är kanon.
Alla motorsporter har ju en Elit-klass och andra för dom glad amatörerna Skulle vilja se den VOC-förare som gnäller på att WRC-klassen är dåligt anpassad för hans 242:a
Å andra sidan så är Challenge så fantastiskt att det hänger förvånasvärt lite på bilen. Det är väl än så länge ingen av dom värsta bilarna som vunnit kuppen?
Jag tycker det är ett bra upplägg som gör att alla som vill testa på en vettig nivå kangöra det
Mvh//Klirre
Det är nog det bästa sättet att få in nytt blod i sporten. Innan har ALLA som haft störr däck än 35" varit tvungna att köra i klass ett och det är ju inte så rock'n roll Nu kan alla som vill PROVA PÅ Challenge tästa i just klass 2 vilket är kanon.
Alla motorsporter har ju en Elit-klass och andra för dom glad amatörerna Skulle vilja se den VOC-förare som gnäller på att WRC-klassen är dåligt anpassad för hans 242:a
Å andra sidan så är Challenge så fantastiskt att det hänger förvånasvärt lite på bilen. Det är väl än så länge ingen av dom värsta bilarna som vunnit kuppen?
Jag tycker det är ett bra upplägg som gör att alla som vill testa på en vettig nivå kangöra det
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tis jan 08, 2008 0:50
- Ort: Uppsala/Skyttorp
- Kontakt:
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Tror inte att de som var ny i sporten 2014, var några blåbär.
När man väl börjar delta i Challenge, så väcks tävlings instinkten.
Så de kan vara 2 klasser i cuppen, med cup tabeller och inget mer.
Vi kommer att köra i klass 2, så får vi se hur många tävlingar vi ställer upp i.
När man väl börjar delta i Challenge, så väcks tävlings instinkten.
Så de kan vara 2 klasser i cuppen, med cup tabeller och inget mer.
Vi kommer att köra i klass 2, så får vi se hur många tävlingar vi ställer upp i.
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Hej, Jag vill bara kolla en tolkningsfråga när det gäller en detalj i enkäten. Enligt vad du skriver Marcus tolkar jag och Cupledningen svaren olika. Vem som tolkar rätt eller fel, om det är viktigt eller inte låter jag andra avgöra. Hursomhelst:
Du skriver att de nya reglerna uppfyller önskemålet som de som svarat på enkäten har på att 71% vill ha två klasser. Enligt min tolkning (hur jag läser nu och hur jag tänkte när jag fyllde i enkäten) är det inte riktigt så enkelt: Det är faktiskt hela 94% som vill ha två klasser, men det är 71% som tycker det ”är bra som det är” och 23% som vill ha det ”med annan indelning än det är 2014”. Vilken annan indelning de syftar på framgår inte, men att ändra Klass 2 går alltså delvis emot 71%. För nog måste man tolka det som en annan indelning om man tidigare var hänvisad till Klass 1 om man kör på 38 tums däck och nu kan köra i Klass 2? Trevlig helg! /Pär
Du skriver att de nya reglerna uppfyller önskemålet som de som svarat på enkäten har på att 71% vill ha två klasser. Enligt min tolkning (hur jag läser nu och hur jag tänkte när jag fyllde i enkäten) är det inte riktigt så enkelt: Det är faktiskt hela 94% som vill ha två klasser, men det är 71% som tycker det ”är bra som det är” och 23% som vill ha det ”med annan indelning än det är 2014”. Vilken annan indelning de syftar på framgår inte, men att ändra Klass 2 går alltså delvis emot 71%. För nog måste man tolka det som en annan indelning om man tidigare var hänvisad till Klass 1 om man kör på 38 tums däck och nu kan köra i Klass 2? Trevlig helg! /Pär
LR Defender 110 1998
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
[quote="Pär J"]Hej, Jag vill bara kolla en tolkningsfråga när det gäller en detalj i enkäten. Enligt vad du skriver Marcus tolkar jag och Cupledningen svaren olika. Vem som tolkar rätt eller fel, om det är viktigt eller inte låter jag andra avgöra. Hursomhelst:
Du skriver att de nya reglerna uppfyller önskemålet som de som svarat på enkäten har på att 71% vill ha två klasser. Enligt min tolkning (hur jag läser nu och hur jag tänkte när jag fyllde i enkäten) är det inte riktigt så enkelt: Det är faktiskt hela 94% som vill ha två klasser, men det är 71% som tycker det ”är bra som det är” och 23% som vill ha det ”med annan indelning än det är 2014”. Vilken annan indelning de syftar på framgår inte, men att ändra Klass 2 går alltså delvis emot 71%. För nog måste man tolka det som en annan indelning om man tidigare var hänvisad till Klass 1 om man kör på 38 tums däck och nu kan köra i Klass 2? Trevlig helg! /Pär[/quote
En mycket intressant vinkling , ska bli intressant och se svaret , jag är ju en sån där klass två ivrare till mångas förtret
Du skriver att de nya reglerna uppfyller önskemålet som de som svarat på enkäten har på att 71% vill ha två klasser. Enligt min tolkning (hur jag läser nu och hur jag tänkte när jag fyllde i enkäten) är det inte riktigt så enkelt: Det är faktiskt hela 94% som vill ha två klasser, men det är 71% som tycker det ”är bra som det är” och 23% som vill ha det ”med annan indelning än det är 2014”. Vilken annan indelning de syftar på framgår inte, men att ändra Klass 2 går alltså delvis emot 71%. För nog måste man tolka det som en annan indelning om man tidigare var hänvisad till Klass 1 om man kör på 38 tums däck och nu kan köra i Klass 2? Trevlig helg! /Pär[/quote
En mycket intressant vinkling , ska bli intressant och se svaret , jag är ju en sån där klass två ivrare till mångas förtret
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Egentligen borde man skita i vad dom som kör tänker, dom kommer troligtvis fortsätta köra ändå även fast reglementet ändras med tiden.
Det viktiga är att fråga dom som inte kör challenge, vad dom tycker. Det är ju där man har den stora skaran folk som man vill ha in i sporten men som ännu inte är där.
Det viktiga är att fråga dom som inte kör challenge, vad dom tycker. Det är ju där man har den stora skaran folk som man vill ha in i sporten men som ännu inte är där.
Suzuki sj424 td -85
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
jag å grabben är oxå intresserad att få komma med i gänget och försöka bidraga till att sporten växer finns ju här i borås där stora skaran håller till . har inte fått färdigt bilen än men vi jobbar på det men tar sin tid med norge jobb mm
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Hmm så om jag fattar detta rätt, så skulle jag kunna ställa upp i klass 2 med min Patrol med 37" ???
Är sugen att prova på som sagt
Är sugen att prova på som sagt
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?
Absolut! Gå in och anmäl dej på http://www.swedenoffroadchallenge.se" onclick="window.open(this.href);return false;Engman2 skrev:Hmm så om jag fattar detta rätt, så skulle jag kunna ställa upp i klass 2 med min Patrol med 37" ???
Är sugen att prova på som sagt
Skulle var a väldigt kul om du ville vara med...