Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Nu har jag äntligen hittat ett passande åkdon att stuka om i Expedition/Offroad-anda.
En Mitsubishi Pajero 3.0 med automat.
Besiktades igår med blankt papper.
Det som ska göras:
Däck och fälgar ska bytas ut mot lite grövre grejer.
Höjning 3 - 5"
Snorkel, vindavvisare
Ska göra ett försök att slipa bort rost under och försöka bromsa skiten så mycket som möjligt.
Lampor och annat lull lull.
Mina erfarenheter av detta är obefintliga så tid kommer det ta men mycket kommer jag nog att lära mig, och jag hoppas med denna projekttråd kunna få bra tips från er läsare.
En Mitsubishi Pajero 3.0 med automat.
Besiktades igår med blankt papper.
Det som ska göras:
Däck och fälgar ska bytas ut mot lite grövre grejer.
Höjning 3 - 5"
Snorkel, vindavvisare
Ska göra ett försök att slipa bort rost under och försöka bromsa skiten så mycket som möjligt.
Lampor och annat lull lull.
Mina erfarenheter av detta är obefintliga så tid kommer det ta men mycket kommer jag nog att lära mig, och jag hoppas med denna projekttråd kunna få bra tips från er läsare.
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Spännande!
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Dåså... Första frågorna
Däck och fälg, 33" eller 35" ? jag tänkte välja General Grabber AT2 x12.5 på 15" Blackspoke fälgar.
Vad ska jag ha för ET-värde tro?
Höjning, Patrolfjädrar bak och vad ska jag ha fram som matchar fjädrarna bak?
Bör jag höja karossen också och i så fall hur går jag till väga då?
// R
Däck och fälg, 33" eller 35" ? jag tänkte välja General Grabber AT2 x12.5 på 15" Blackspoke fälgar.
Vad ska jag ha för ET-värde tro?
Höjning, Patrolfjädrar bak och vad ska jag ha fram som matchar fjädrarna bak?
Bör jag höja karossen också och i så fall hur går jag till väga då?
// R
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Detta vill jag följa, det här ser jag fram emot!
Jag skulle vilja hävda att 33" är en optimal expeditions-storlek på däcken till en Pajero. 35" är tungdrivet och egentligen ganska onödigt om det inte vore för ballhetsfaktorn
Speciellt viktigt är det då jag tycker det ser ut som en bensinbil? Ingen bula på huven brukar innebära V6-motor.
Jag skulle vilja hävda att 33" är en optimal expeditions-storlek på däcken till en Pajero. 35" är tungdrivet och egentligen ganska onödigt om det inte vore för ballhetsfaktorn
Speciellt viktigt är det då jag tycker det ser ut som en bensinbil? Ingen bula på huven brukar innebära V6-motor.
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Gör den inte för hög....
Antingen höjer du den 2" i fjädringen ELLER i karossen!
Inte både ock, absolut inte om du skall köra på 33or.
Jag håller fullständigt med JohnE om att det nog är den ultimata/maximala storleken om man skall köra mycket väg! Den kommer nog dra soppa fullt tillräckligt även med 33or (runt 1,5l/mil om man inte fiiiiiskör)
Antingen höjer du den 2" i fjädringen ELLER i karossen!
Inte både ock, absolut inte om du skall köra på 33or.
Jag håller fullständigt med JohnE om att det nog är den ultimata/maximala storleken om man skall köra mycket väg! Den kommer nog dra soppa fullt tillräckligt även med 33or (runt 1,5l/mil om man inte fiiiiiskör)
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Helt rätt 3 liters bensin V6:anJohnE skrev:Detta vill jag följa, det här ser jag fram emot!
Jag skulle vilja hävda att 33" är en optimal expeditions-storlek på däcken till en Pajero. 35" är tungdrivet och egentligen ganska onödigt om det inte vore för ballhetsfaktorn
Speciellt viktigt är det då jag tycker det ser ut som en bensinbil? Ingen bula på huven brukar innebära V6-motor.
Du har en bra poäng där! Jag var helt inne på att ha 35:or men osäker på hur mycket höjning som behövs/samt slitaget på drivlinan så har jag sakta men säkert sneglat mer på 33:or. Med dina och BorkJonas råd så blir det nog så, vad tror ni om däck valet?
General Grabber AT2 känns som en bra kompromiss vid mycket variation på on/off-road.
Hur mycket höjning kommer patrolfjädrar att ge mig?
//R
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Har kört på GG AT2 och jag var jävligt nöjd med dom, fina på vägen och lagom i skogen... Tyckte inte om lera. Hade satsat på 285/75-15, är dryga 33" men lite smalare än 12.5" som 33" däck brukar vara... Kör på 285/75-16 på min Dodge pickup och de funkar fint
Kolla med KJH här på forumet, han byggde ju om en Pajero med Patrol fjädrar så han borde veta vad som passar bra fram?
Ska bli kul att följa, gillar Expeditions stuket rejält
Kolla med KJH här på forumet, han byggde ju om en Pajero med Patrol fjädrar så han borde veta vad som passar bra fram?
Ska bli kul att följa, gillar Expeditions stuket rejält
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Har du någon bild på dina på bilen? Varför ska jag satsa på smalare? Är det i praktiken bättre eller tänker du på bränsleförbrukning/drivlinan?Joel_Vbg skrev:Hade satsat på 285/75-15, är dryga 33" men lite smalare än 12.5" som 33" däck brukar vara... Kör på 285/75-16 på min Dodge pickup och de funkar fint
Vill gärna ha lite stuk på bilen jämfört mot originaldäcken, men det kanske blir det ändå?
För övrigt så måste jag beställa snorkel, inser att det finna en hel del i olika prisklasser som ser precis likadana ut här framför datorn!...
En kostar under 1000 och en annan 4500..
Kikade lite på denna:
http://www.euro4x4parts.com/parts/fse10 ... parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
landar på 1200 med frakt, är det kattskit tro?
//R
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Jag har Maxxis Buckshot M/T däck på den men storleken är 285/75-16, ska vara ca 33x11" om jag minns rätt...
Lite mindre rullmotstånd, lite bättre egenskaper i snö och halka och säkert nåt mer...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Hej..Ruffe42 skrev:Dåså... Första frågorna
Däck och fälg, 33" eller 35" ? jag tänkte välja General Grabber AT2 x12.5 på 15" Blackspoke fälgar.
Vad ska jag ha för ET-värde tro?
Höjning, Patrolfjädrar bak och vad ska jag ha fram som matchar fjädrarna bak?
Bör jag höja karossen också och i så fall hur går jag till väga då?
// R
33"x12.50-15 är lagom och patrolfjädrar funkar skapligt,fram skruvar du bara upp torsionsstavarna.
Glöm inte en hjulinställning.
Detta räcker hur bra som helst
mvh Patrik
Cherokee -97 2"höjd med 31" däck (såld)
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)
Corvette c4(såld)
Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)
Corvette c4(såld)
Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Kul med mer Mitsuishi
Skulle inte heller gå större än 33:or, 35:or gör bilen trött och väldigt törstig.
Skulle tro att et -20 eller nått är passande på däck som är 12,5 breda.
Skulle inte heller gå större än 33:or, 35:or gör bilen trött och väldigt törstig.
Skulle tro att et -20 eller nått är passande på däck som är 12,5 breda.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Joel,snart slut me öl o lördas godis????tänkte på sidosteget på Dodgen...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Varit avröket i 2års tid... Men folk gnäller så förbannat på de så jag har låtit de sitta kvarolle67 skrev:Joel,snart slut me öl o lördas godis????tänkte på sidosteget på Dodgen...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Låter som en plan!pathav skrev:
Hej..
33"x12.50-15 är lagom och patrolfjädrar funkar skapligt,fram skruvar du bara upp torsionsstavarna.
Glöm inte en hjulinställning.
Detta räcker hur bra som helst
mvh Patrik
Är helt med på hur du tänkerDanne skrev:Kul med mer Mitsuishi
Skulle inte heller gå större än 33:or, 35:or gör bilen trött och väldigt törstig.
Skulle tro att et -20 eller nått är passande på däck som är 12,5 breda
4x4offroad verkar dock bara ha ET 0 eller -32...
Tänker jag rätt nu:
Med ET PLUS så kommer däcken längre in och med ET MINUS så kommer dom ut?
Med ET 0 kommer 33:orna ta i innerskärmarna? Och med ET -32 kommer däcken så långt ut att bilen inte alls kommer må bra?
//R
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or
Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
Glöm inte att ET är beroende av fälgbredden.
På min bil har jag 10" fälgar med ET-50. (12,5" däck)
Som du ser på bilden sticker mina ut ganska mycket.
Till dig skulle jag rekommendera 7-8" bredd med ungefär ET0. Dock skulle jag rekommendera att du kör 10,5" däck. Bättre på vintern och snålare på sommaren
Då skulle de sitta snyggt utan att du behöver bredda.
På min bil har jag 10" fälgar med ET-50. (12,5" däck)
Som du ser på bilden sticker mina ut ganska mycket.
Till dig skulle jag rekommendera 7-8" bredd med ungefär ET0. Dock skulle jag rekommendera att du kör 10,5" däck. Bättre på vintern och snålare på sommaren
Då skulle de sitta snyggt utan att du behöver bredda.