Står inför axelbyte på min Zj. Har fram tills nu kört med spärr i både bak och framaxel och är mycket nöjd hur den tar sig fram. Men då jag själv har märkt att jag gillar klättring bättre än lerskvättande tänkte jag att jag skall ha lite starkare grejer. Så istället för nuvarande D30 &D35 blir det D44 & Ford 8.8 Framaxeln är väll inget jättehopp i styrka då det är samma knutkors men det blir iaf grövre drivaxlar, inga kompaktlager, frihjulsnav samt tänkte nöja mig med lamelldiffen som sitter i. Så framaxeln bör hålla ihop och göra jobbet?
Nu till huvudfrågan. Kommer jag kunna nöja mig med bara std lsd i bakaxeln eller är det bara beställa en spärr direkt?
Jag har själv ingen erfarenhet av att köra utan spärr då detta är min första offroad och jag hade satt i spärrar innan jag var iväg på första träffen.
Hur göra med diffarna vid axelbyte?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Hur göra med diffarna vid axelbyte?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Hur göra med diffarna vid axelbyte?
Finns bara två alternativ om du tycker om att klättra, köp spärr eller svetsa. en lsd orkar inte med i klättrande, jag har svetsat bak och lsd fram, jag ska byta ut min fram för att den orkar inte hålla emot när ena däcket är i luften.
Suzuki sj413
Re: Hur göra med diffarna vid axelbyte?
Svetsa bak, funkar kanon på ZJ om det inte är din DD
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Hur göra med diffarna vid axelbyte?
Nej nån DD är det inte men svetsa tycker jag nog är lite för simpelt. Hade den gått på kärra till varje träff må det vara hänt men lite mer än så kör jag ju med den. Samt att istället för att sänka värdet på axeln så stiger det nog iaf något med en spärr.
Ligger nog rätt mycket i det du säger christian.p När jag tänker efter har jag själv hävdat att flex delvis är till för dem som inte vill spärra axlarna. Med två spärrer kan man ju stå på två hjul med hundra procent drift änndå. Får väll bli beställning av två Detroitlockers då jag nu har två LSD fast jag funderar på att gå snålvägen ändå. Kan ju inte vara omöjligt att stopp lunchbox i en lsd. Det enda som behövs som jag ser det är att jag tillverkar två ringar som fyller platsen för lamellerna och gör att lsd:n får samma innermått som en vanlig öppen samt att diffpinnen håller samma mått.
Vad tror ni om detta?
Ligger nog rätt mycket i det du säger christian.p När jag tänker efter har jag själv hävdat att flex delvis är till för dem som inte vill spärra axlarna. Med två spärrer kan man ju stå på två hjul med hundra procent drift änndå. Får väll bli beställning av två Detroitlockers då jag nu har två LSD fast jag funderar på att gå snålvägen ändå. Kan ju inte vara omöjligt att stopp lunchbox i en lsd. Det enda som behövs som jag ser det är att jag tillverkar två ringar som fyller platsen för lamellerna och gör att lsd:n får samma innermått som en vanlig öppen samt att diffpinnen håller samma mått.
Vad tror ni om detta?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell