G-wagen -86 renovering.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » tor aug 14, 2014 14:22

Tänkte starta en liten tråd om min första fyrhjulsdrivna bil här. En 300 GD med vad jag tror är en eftermarknadsturbo, STT står det i alla fall på den.

Bilen köptes från en bilskrot utanför Hudiksvall i oktober 2013 (inte skrotad, utan från ett dödsbo) och är tänkt att användas som daily driver. Körningen hem till Gotland gick väl sådär, strax söder om Gävle började bilen spotta och gå sämre och sämre för att till slut stanna. Efter en stund startade den igen och gick i en mil innan samma sak hände. Helt okunnig om dessa bilar och mörkret på motorvägen var humöret inte på topp.


Bilen vid inköpstillfället.

Bild

Det gick långsamt och med många stopp men till slut var vi i Uppsala och hittade en mercedesverkstad. Fick där tipset att det antagligen var ett igensatt bränslefilter och nåt sånt fanns inte hemma. Däremot trodde meken där att det kunde hjäpa att bara byta det lilla filtret ( ett sånt där som man hänger på bensinslangen på moppen). Det hjälpte och trots missad båt hem kändes framtiden lite ljusare.

Väl hemma läste jag lite i serviceboken och insåg att bilen verkade ha gått sina första 32000 mil innan 1996, bara fyrahundra mil på mätaren efter det.

Däcken var fruktansvärt torra så det blev nya.

Bild

Bilen har blivit rostlagad och hemlackad på ett ganska dåligt sätt men om man inte tittar noga ser den ok ut. Vad jag inte stod ut med var att frontdetaljerna var lackade i samma färg som resten av bilen. Fixade det med OKs mattsvarta. Monterade även en hembyggd frontbåge som följde med men aldig sutit på bilen.

Bild

Det regnar in lite här och där i bilen och under den nya lacken kryper rost på de vanliga ställena, trösklar, bakdörr osv. Inredningen är således inte jättefräschoch dessutom är förarstolen utbytt till en med annorlunda mönster än resten av bilen. Klädseln är skitig och luktar gammal olja.

När jag hittade en annons på blocket (se min tråd under till-salutips) ringde jag och pratade inredning med dem. Det fanns många bilar med inredning i olika skick och material så när det blev semester åkte jag till Blekinge för att skruva ur klädsel och andra saker jag ville ha, bl a dörrar, lyktsargar, mattor och sånt.

Jag valde ut en bil som såg fräsch ut och skulle börja skruva när det slog mig. Vad kostar hela karossen inklusive inredning? Efter snabb överslagsräkning på vad de ville ha för några dörrar och inredning stod det klart att det var lika bra att lyfta karossen från bilen ( som av allt att dömma bara gått 4700 mil) för att spara både arbete och pengar.
Arbetet med att få loss karossen tog två man cirka fem timmar och ett enkelt lyft med lastmaskin till släpkärra.

Nya karossen hemma.

Bild

Tanken är nu att slipa, spackla och lacka den nya karossen, rengöra klädsel och göra allting klart för att montera på mitt gamla chassi. Då blir förhoppningsvis bilen inte ståënde alltför länge utan behöver bara skrapas och rostskyddas innan nya karossen ska på.

Ska försöka uppdatera den här tråden så fort nåt händer och hoppas kunna ställa både dumma och kluriga frågor här.

Hejarop och näsvisa påpekanden mottages tacksamt :mrgreen:
-86 300 GD med STT-Turbo

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Joel_Vbg » tor aug 14, 2014 18:03

Förtsa 4x4 bilen kanske men knappast första hobby bilen va? :wink: Skruva verkar du inte va blyg för i alla fall...
Lovande objekt med! Och mycket snyggare med svart plast även om frontbågen inte föll mig i smaken...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av olle67 » tor aug 14, 2014 18:28

Polaren berätta om en bilverkstad i Oslo som hade en massa nya ramar på utsidan,han gick förbi en dag o kolla lite,då kom de ut en snubbe som undra va han gjorde,då berätta snubben att de va helt nya ramar från g-wagen,norrmännen köpte nya o satte karossen på en äldre ram som redan va klar i Norge,,då slapp dom en massa skatter o tull o fick en #ny#g-wagen.....
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

megardt
Hemmastadd
Inlägg: 127
Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av megardt » tor aug 14, 2014 22:53

Spännande projekt!

Kul att de gick med på att sälja en hel kaross. Se till att ta ordentligt med bilder, blir riktigt ball att se hur lurigt det kan vara att byta kaross :)
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör aug 23, 2014 18:34

Kul med positiva kommentarer! Ibland undrar man om detta var en bra idé, ett hästjobb lär det i alla fall bli.
Får även lite prestationsångest när man läser vissa trådar här...
-86 300 GD med STT-Turbo

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör aug 23, 2014 18:35

Bild

Gjorde ett litet ryck idag, klädsel på gräsmattan.


Bild

Torrt under mattan i bagageutrymmet
-86 300 GD med STT-Turbo

fyrapafyra
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:57

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av fyrapafyra » sön aug 24, 2014 8:37

Det som är grymt med g-wagen är utseendet. Dem ser bra ut hur än gammla de är.

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » sön aug 24, 2014 20:57

Rens-söndag.

Är det nån som vet om de här bollarna eller vad det är som sitter i vänster framskärm fyller nån funktion?
Har de att göra med den vätskefyllda nivåregleringen till lysena?
Dessa kron-bilar verkar fulla av mysterier :shock:

Bild


Rensat motorrum

Bild

Nästan rensat i kupén

Bild

Välbevarad bakdel. (det är latex ovanför lykthålet)

Bild
-86 300 GD med STT-Turbo

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Micke valp » mån aug 25, 2014 10:56

Hej.

"Bollarna" ser ut som M-B:s vakuumtankar. Kolla om det går några slangar till och från dem. En uppgift de hade var att sköta manövreringen av centrallåsen i dörrarna (kanske den enda uppgiften?). (Om det nu satt något centrallås på kronbilarna ...) Så var rädd om dem.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Robe » mån aug 25, 2014 12:10

Älskar G-wagens. Blir kul att följa ditt bygge :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

adde4x4
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons jul 30, 2008 23:02
Ort: Sweden,Norduppland,Gimo

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av adde4x4 » mån aug 25, 2014 20:56

"Bollarna" / vacumet sköter även stoppet och viktigast diffspärrarna så behåll dom om du kan
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)

LR Defender 90-02

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Micke valp » mån aug 25, 2014 21:19

?????

Differentialspärrarna sköts hydrauliskt, om jag inte missminner mig, och det gör jag sällan ....
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av carfrigge » mån aug 25, 2014 21:28

Micke valp skrev:?????

Differentialspärrarna sköts hydrauliskt, om jag inte missminner mig, och det gör jag sällan ....

1979-1989 = mekaniskt/hydrauliskt (reglage mellan stolarna)
1990- = vacuum/hydrauliskt (knappar på instrumentbrädan)


I detta fall är bilen från 1987 & karossen förmodligen nyare och därför har "bollarna" installerade :tumbup:


Det är vad jag tror :wink:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Micke valp » mån aug 25, 2014 21:40

Ha, jag tänkte just begära ett expertutlåtande från forumets "Carfrigge". Få kan G-Wagen lika bra som han.
Tack, kompis, själv ska jag ju bara "kunna allt om allt ..." Ibland blir det jobbigt ...

Ska man ta det hela ett varv till. Hur mycket "fel" information cirkulerar egentligen? Alltså på forum då. Det kan ju knappast hjälpa trådskaparen som behöver hjälp, eller hur ...

Det är bra att det kommer rättelser, men ibland kan det bli lite virrigt. Måhända låter jag "elak", men det är inte meningen. Rätt ska vara rätt. Om det inte är det, så är det fel.

Har jag fel, erkänner jag det. Jag förutsätter att övriga på forumet borde göra detsamma. Det handlar om att hjälpa istället för att stjälpa. Allt annat kan väl inte räknas som "troll", eller?

Så, för att använda ett amerikanskt uttryck: Det var mina fem cent.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av noodlesswe » mån aug 25, 2014 21:59

min 89 har också "bollarna" de e la vakumutjämnings tank
från min vacum pump går en slang till broms servon med T-kopling till bollarna
vita slangarna på bilderna
Bild
Bild
med en liten utgrening i tunn brun slang till diesel pumpen går ner bakom oljestickan på bilden
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Skriv svar