Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Hej!
Har sedan en lång tid tillbaka haft en kompressor uppskrivet på inköpslistan man det har inte blivit av eftersom jag inte riktigt vetat vilken som man "ska ha" eller sett några tips eller jämförelser.
Jag kör min bil till och från träffar (ibland Uddevalla - Stockholm) så att kunna fylla på mina 0.3 bars urluftade däck innan hemfärd är ett måste. Bilen blir väldigt slingrig och tungkörd på asfalt de milen man har till närmsta mack med så lågt tryck. Dessutom är det bra med luft ombord om man skulle kränga av ett däck helt och hållet ute i skogen.
I helgen så var jag och kikade på formula offroad i Bålsta och gick förbi FMV4x4 och UmeåOffroad som ställde ut
UmeåOffroad hade en kompressor som de demonstrerade och efter det kånkade jag runt på en kartong hela dagen Kunde inte mostå köpet, bra pris (strax över tusenlappen) och den verkade funka riktigt bra.
For hem och testade den direkt på min bil. Tog ungefär lika lång tid att tömma däcket som att fylla på, så det var klart över förväntan. Nu har jag ingen annan 12v kompressor att jämföra med, men den här uppfyller helt klart mina krav och förväntningar. Klart rekommenderad om någon annan står i valet och kvalet.
Länk till kompressorn: http://www.umeaoffroad.se/products/komp ... r-min-45a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är filmen med lite somrigt fågelkvitter!
(Ursäkta det vansinniga håret, lovar att kamma till mig till nästa gång!)
/Robin
Har sedan en lång tid tillbaka haft en kompressor uppskrivet på inköpslistan man det har inte blivit av eftersom jag inte riktigt vetat vilken som man "ska ha" eller sett några tips eller jämförelser.
Jag kör min bil till och från träffar (ibland Uddevalla - Stockholm) så att kunna fylla på mina 0.3 bars urluftade däck innan hemfärd är ett måste. Bilen blir väldigt slingrig och tungkörd på asfalt de milen man har till närmsta mack med så lågt tryck. Dessutom är det bra med luft ombord om man skulle kränga av ett däck helt och hållet ute i skogen.
I helgen så var jag och kikade på formula offroad i Bålsta och gick förbi FMV4x4 och UmeåOffroad som ställde ut
UmeåOffroad hade en kompressor som de demonstrerade och efter det kånkade jag runt på en kartong hela dagen Kunde inte mostå köpet, bra pris (strax över tusenlappen) och den verkade funka riktigt bra.
For hem och testade den direkt på min bil. Tog ungefär lika lång tid att tömma däcket som att fylla på, så det var klart över förväntan. Nu har jag ingen annan 12v kompressor att jämföra med, men den här uppfyller helt klart mina krav och förväntningar. Klart rekommenderad om någon annan står i valet och kvalet.
Länk till kompressorn: http://www.umeaoffroad.se/products/komp ... r-min-45a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är filmen med lite somrigt fågelkvitter!
(Ursäkta det vansinniga håret, lovar att kamma till mig till nästa gång!)
/Robin
Senast redigerad av Robe den mån maj 05, 2014 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumräv
- Inlägg: 666
- Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
- Ort: Umeå/Rödåsel
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Ärsh du ska ju se ut som en "professor" då du gör dina vetenskapliga experimentRobe skrev:Hej!
(Ursäkta det vansinniga håret, lovar att kamma till mig till nästa gång!)
/Robin
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Verkar vara bra flås i den!!
Finns nån info med den om hur länge den får gå utan att stängas av?
Finns nån info med den om hur länge den får gå utan att stängas av?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Forumräv
- Inlägg: 666
- Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
- Ort: Umeå/Rödåsel
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
T-max säger är 40minuters drifttid sen "bör" man låta den vila i minst 20minuter
Men specen säger att den klarar MAX 60minuter. Då lär man ju ha hunnit pumpa hela jäkla träffen så då borde den väl få vila
MVH // Mathias
Men specen säger att den klarar MAX 60minuter. Då lär man ju ha hunnit pumpa hela jäkla träffen så då borde den väl få vila
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Jag har en likadan kompressor fast ombyggd med tank från julas minsta 1fas kompressor, har nog haft den i 4-5 år nu och den funkar fortfarande kanonbra.
Inga problem att pumpa upp 4st 38,5:or från 0,4 till 2kg utan vila i alla fall.
Inga problem att pumpa upp 4st 38,5:or från 0,4 till 2kg utan vila i alla fall.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Imponerad.
Jag köpte för bortåt 12 år sedan en ARB-kompressor hos Rindab för 3.700:-.
Vill minnas att det var ett "vänskapspris" eftersom jag köpte High Lift (1.700:-) och lite annat.
Men ARB-kompressorn, som precis klarar 30 Amp säkringar, vill ha en timma(60 min) för att pumpa upp 4 st 33":or från 0,7 till 2,6.
Avundssjuk - jag? Jaa.
Bra demo. Främjar säkert försäljningen.
Jag köpte för bortåt 12 år sedan en ARB-kompressor hos Rindab för 3.700:-.
Vill minnas att det var ett "vänskapspris" eftersom jag köpte High Lift (1.700:-) och lite annat.
Men ARB-kompressorn, som precis klarar 30 Amp säkringar, vill ha en timma(60 min) för att pumpa upp 4 st 33":or från 0,7 till 2,6.
Avundssjuk - jag? Jaa.
Bra demo. Främjar säkert försäljningen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Hur lång tid tar det? Är på jakt efter en ny kompressor och kör med 37".frank skrev:Jag har en likadan kompressor fast ombyggd med tank från julas minsta 1fas kompressor, har nog haft den i 4-5 år nu och den funkar fortfarande kanonbra.
Inga problem att pumpa upp 4st 38,5:or från 0,4 till 2kg utan vila i alla fall.
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Den jag hade sålde jag då den tog för mycke plats i nya bilen, men det blev en likadan igen ändå, samma recept denna gången, fast denna gången byggde jag ihop den med biltemas minsta kompressor då den vart billigare än julas.
Köpte t-maxxen från umeå offroad denna gången, kanonbra service och snabb frakt.
Nu har jag inte klockat hur lång tid det tar att fylla 4st 35" från 0.4 till 2kg men det går skapligt snabbt tycker jag.
Den är rejält mycket snabbare än dom flesta liknande kompressorer jag sett iaf.
Å det verkar va bra kvalitet på dom med, den förra använde jag i ca:4 år och den krånglade aldrig. Den nya har funkat felfritt den med.
Så en t-maxx rekomenderas varmt, gärna ihopbyggd med en tank.
Köpte t-maxxen från umeå offroad denna gången, kanonbra service och snabb frakt.
Nu har jag inte klockat hur lång tid det tar att fylla 4st 35" från 0.4 till 2kg men det går skapligt snabbt tycker jag.
Den är rejält mycket snabbare än dom flesta liknande kompressorer jag sett iaf.
Å det verkar va bra kvalitet på dom med, den förra använde jag i ca:4 år och den krånglade aldrig. Den nya har funkat felfritt den med.
Så en t-maxx rekomenderas varmt, gärna ihopbyggd med en tank.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Fråga från en som är ny i skogen.frank skrev:Den jag hade sålde jag då den tog för mycke plats i nya bilen, men det blev en likadan igen ändå, samma recept denna gången, fast denna gången byggde jag ihop den med biltemas minsta kompressor då den vart billigare än julas.
--------------------------------------------------------------------------------
Så en t-maxx rekomenderas varmt, gärna ihopbyggd med en tank.
Varför bygga ihop med tank? Det går ju knappast fortare att fylla tanken för att sen pumpa däcken.
Det ända jag kan tänka är positivt är att man får tillgång till "riktig" tryckluft och kan använda luftpistol. Men min erfarenhet av små kompressorer är att de inte duger att köra mutterpicka med då tanken är för liten.
Använder du biltema kompressorns tryckvakt till att slå av "lilla" kompressorn med? Eller har du den bara för tanken och utgång med snabbkopplingar?
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Jag har byggt ihop den med en tank då min winch kräver luft för att fungera, och t-maxen är inte direkt tyst så för att slippa att kompressorn måste gå så fort jag ska wincha så har jag luften i tanken. Det brukar räcka att kompressorn fyller upp tanken 2-3ggr på en heldag i skogen, å då winchas det en hel del.
Jag använder 220v kompressorns tryckvakt för att slå av t-maxen med, fast kopplad på 12v då. Funkar kanon.
Jag använder 220v kompressorns tryckvakt för att slå av t-maxen med, fast kopplad på 12v då. Funkar kanon.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Jag har modellen mindre t-max och den har jag haft några år och den fungerar fortfarande klockrent, en av de bättre och mest använda grejerna jag köpt till bilen.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Har samma och är grymt nöjd med den byte ut de medföljande luftfyllar handtaget är att rekommendera
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Länk till T-maxen hos Umeå offroad.
http://m.umeaoffroad.se/products/kompre ... r-min-45a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kostar 1795:-
Går att hitta på ebay också, men det är ju trevligt att gynna svenska företag inom hobbyn.
http://m.umeaoffroad.se/products/kompre ... r-min-45a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kostar 1795:-
Går att hitta på ebay också, men det är ju trevligt att gynna svenska företag inom hobbyn.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Köpte en 12V kompressor; test T-max!
Jag har beställt 2st från umeåoffroad.