Spikens garage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Spikens garage
Nu vill jag också ha en garagetråd, så jag gör ett försök.
Det får bli någon form av samlingstråd, inga stora projekt utan många små istället.
Köpte en Y61 -99 för några år sen.
Vinch med trådlös fjärr är bra när man justerar takstolar.
Brytblocken kom bra till pass.
Fjärren till vinchen känns lite läskig. Man startar med en knapp, sen går vinchen tills man trycker på stoppknappen. Man blir lika glad varje gång som vinchen stannar. Skulle batteriet i fjärren ta slut just då, är det bara att springa till bilen och försöka få bort batteripolen. Känns sådär.
Bilen skulle behöva nya glödstift och lite tätare spridare. 2" höjning vore inte helt fel heller.
Det får bli någon form av samlingstråd, inga stora projekt utan många små istället.
Köpte en Y61 -99 för några år sen.
Vinch med trådlös fjärr är bra när man justerar takstolar.
Brytblocken kom bra till pass.
Fjärren till vinchen känns lite läskig. Man startar med en knapp, sen går vinchen tills man trycker på stoppknappen. Man blir lika glad varje gång som vinchen stannar. Skulle batteriet i fjärren ta slut just då, är det bara att springa till bilen och försöka få bort batteripolen. Känns sådär.
Bilen skulle behöva nya glödstift och lite tätare spridare. 2" höjning vore inte helt fel heller.
Re: Spikens garage
Härligt att du listat ut hur det funkar att ladda upp bilder
Ang. fjärren, säker på att den går tills du trycker på den andra knappen?
Min winch beter sig på ett liknande sätt. När man trycker in/ut så går den i ca 1-2 sekunder efter att man släppt knappen. Ganska läskigt. Vet dock inte om det är den trådlösa dosan eller reläet som skapar fenomenet?
Ang. fjärren, säker på att den går tills du trycker på den andra knappen?
Min winch beter sig på ett liknande sätt. När man trycker in/ut så går den i ca 1-2 sekunder efter att man släppt knappen. Ganska läskigt. Vet dock inte om det är den trådlösa dosan eller reläet som skapar fenomenet?
Re: Spikens garage
Efter Y61 köpte jag en Y60 också.
Annonsbilden.
Bra vinterbil. Startar fint och go värme.
Bilen fick nya 2" fjädrar och dämpare. Karosshöjd var den redan. Däcken 35 12,5 16 fick plats om man tog bort stänkskydden, gjorde en egen modell senare. Fälgarna fick Y61an bidra med.
Takbågen med lysen togs bort, iom att vi hade en färjebiljett där max takhöjd var 2,20.
Annonsbilden.
Bra vinterbil. Startar fint och go värme.
Bilen fick nya 2" fjädrar och dämpare. Karosshöjd var den redan. Däcken 35 12,5 16 fick plats om man tog bort stänkskydden, gjorde en egen modell senare. Fälgarna fick Y61an bidra med.
Takbågen med lysen togs bort, iom att vi hade en färjebiljett där max takhöjd var 2,20.
Re: Spikens garage
Hej!Robe skrev:Härligt att du listat ut hur det funkar att ladda upp bilder
Ang. fjärren, säker på att den går tills du trycker på den andra knappen?
Min winch beter sig på ett liknande sätt. När man trycker in/ut så går den i ca 1-2 sekunder efter att man släppt knappen. Ganska läskigt. Vet dock inte om det är den trådlösa dosan eller reläet som skapar fenomenet?
Ja, datorer och jag brukar ha lite konflikter. Har plockat lite med datorn nu när jag varit lite pappaledig.
Nä, min fjärr är en pytteliten dosa med en minimal antenn på. Omöjlig att hantera med handskar exempelvis. Det är tre knappar. In, ut och stopp. Vinchen går tills man trycker på stoppknappen. Bra i vissa fall. Exempelvis när man är själv och flyttar bilar utanför garaget. Startar vinchen och hoppar in och styr bilen som ska flyttas, man ska inte slarva bort fjärren därimellan.
Y60:an har mekanvinch och inte lika användningsbar på så vis. Men dom kompletterar varandra bra.
Re: Spikens garage
Inredning av plywood. Sov riktigt bra i bilen. Bra med öppningsbara bakrutor.
Bilen är importerad från Ryssland -97, så det är lite som skiljer på den här och en svensksåld. Bl a det stora draget ovanför dragkroken. Används vid fastkörning i djup lera, enligt instruktionsboken.
Bilen är importerad från Ryssland -97, så det är lite som skiljer på den här och en svensksåld. Bl a det stora draget ovanför dragkroken. Används vid fastkörning i djup lera, enligt instruktionsboken.
Re: Spikens garage
Det var på tiden med en garagetråd, Spiken!
Men mer om de roliga bilarna
Men jag antar att du tänkte spara det bästa till sist
Men mer om de roliga bilarna
Men jag antar att du tänkte spara det bästa till sist
Re: Spikens garage
Det första vi gjorde med Y60:n var en tur till Gotland. Blank och fin i lacken.
Drog 0,85 per mil med orginal däck. Hastighetsmätaren är lite glädjemätare, så det stämmer väl inte riktigt.
Höjningsatsen är 2" ironman constant load som köptes av "Ronnie79" här på forumet.
Var väldigt praktiskt att köpa delar av honom iom att det var hans gamla bil.
Styrdämpare av samma fabrikat.
Drog 0,85 per mil med orginal däck. Hastighetsmätaren är lite glädjemätare, så det stämmer väl inte riktigt.
Höjningsatsen är 2" ironman constant load som köptes av "Ronnie79" här på forumet.
Var väldigt praktiskt att köpa delar av honom iom att det var hans gamla bil.
Styrdämpare av samma fabrikat.
Re: Spikens garage
Dom kommer, vet vilka du menar.Grottulf skrev:Det var på tiden med en garagetråd, Spiken!
Men mer om de roliga bilarna
Men jag antar att du tänkte spara det bästa till sist
Men jag tycker alla bilar är roliga, dom är bra på olika saker. Så man måste ha många.
Re: Spikens garage
Jodå, jag skulle nog kunna tänka mig en patrol också, men jag skulle aldrig erkänna det...Spiken skrev:Dom kommer, vet vilka du menar.Grottulf skrev:Det var på tiden med en garagetråd, Spiken!
Men mer om de roliga bilarna
Men jag antar att du tänkte spara det bästa till sist
Men jag tycker alla bilar är roliga, dom är bra på olika saker. Så man måste ha många.
Faen, nu försa jag mig
Re: Spikens garage
Komradio köptes i Lesko, Polen.
Väg navigator så jag hittar hem igen.
Krängningshämnaren demonterades.
Man skulle kunna göra det hemma, men jag valde att göra det i Ukrainska urskogen istället.
Väg navigator så jag hittar hem igen.
Krängningshämnaren demonterades.
Man skulle kunna göra det hemma, men jag valde att göra det i Ukrainska urskogen istället.
Re: Spikens garage
Vet precis hur du tänker Grottulf.
Har bara kört Amerikanskt tidigare. Har en dekal på Forden som det står "No Jap Crap"
Nu har jag en egen Nissan parkering.
Har bara kört Amerikanskt tidigare. Har en dekal på Forden som det står "No Jap Crap"
Nu har jag en egen Nissan parkering.
Re: Spikens garage
Skärmbreddarna tänkte jag ersätta med någon form av "gummiflärpar"
Orginalet vill inte riktigt sitta kvar.
Storhandlar
Takräck, fälgar och snorkel bl a.
Orginalet vill inte riktigt sitta kvar.
Storhandlar
Takräck, fälgar och snorkel bl a.
Re: Spikens garage
Efter ett lintrassel togs extraljusen i fronten bort. Så nu har jag inga extraljus alls.
Har några Lightforce som jag tänkte få plats med, utan att vara ivägen för vinchen.
Har några Lightforce som jag tänkte få plats med, utan att vara ivägen för vinchen.
Re: Spikens garage
Fedima däcken var tungdragna. Bilen drog 1,2 enligt hastighetsmätaren, som nu stämde lite bättre.
Däcken blev också ganska varma vid autobahnkörning, trots hårdpumpade. Krängningshämnaren ska nog dit igen, särskilt om det är lass på taket.
Nya däck köptes av Ronnie79, och snorkeln monterades.
Går mycket lättare nu, trots samma rullomkrets. Förbrukningen är nere på litern om man lämnar takräcket hemma.
Vart inte helt nöjd med snorkelmonteringen mot luftburken. Ska försöka hitta på något som underlättar takräckesmonteringen också.
Däcken blev också ganska varma vid autobahnkörning, trots hårdpumpade. Krängningshämnaren ska nog dit igen, särskilt om det är lass på taket.
Nya däck köptes av Ronnie79, och snorkeln monterades.
Går mycket lättare nu, trots samma rullomkrets. Förbrukningen är nere på litern om man lämnar takräcket hemma.
Vart inte helt nöjd med snorkelmonteringen mot luftburken. Ska försöka hitta på något som underlättar takräckesmonteringen också.
Re: Spikens garage
Ny provtur med nya däcken.