Växelspaken sitter fast på L200
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Växelspaken sitter fast på L200
Hej allihopa, Igår kväll när jag skulle dra loss ett släp med min l200 -07 manuell, så skulle jag skifta från 4wd hög till 4wd/diff låg och tryckte ner spaken och förde den åt höger fasnade den där . får varken upp den till låg eller tillbaks den till hög läge igen . nu ligger 4wd hög i konstant . spaken e alltså helt stumm .
någon som varit med om detta ? växelförare/kulleder eller rent av ett ras ?
Mvh jonatan
någon som varit med om detta ? växelförare/kulleder eller rent av ett ras ?
Mvh jonatan
Re: Växelspaken sitter fast på L200
Problemet e löst . Rev ner bilen idag och visade sig vara växelföraren som hängt sig, tog typ 3h att fixar så nu går den som den ska igen <3 L200 !
Re: Växelspaken sitter fast på L200
Skönt att det löste sig, fick du riva mycket för att komma åt?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Växelspaken sitter fast på L200
Tömde kardantundlen innefrån hytten och rykte av locket på lådan pillade rätt delarna med tungan rätt i mun och monterade ihop igen
Re: Växelspaken sitter fast på L200
problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.
(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe )
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.
(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe )
life is a bitch-then you die......
Re: Växelspaken sitter fast på L200
FULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.
(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe )
HejFULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.
(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe )
Någon so vill förklara lite hur mycket man behöver plocka loss?
rivit allt lossat de 3 skruvarna på den 3 kantiga lilla plåten som håller ner växelspaken,
är jag fel?
måste jag lossa längre ned ?
Re: Växelspaken sitter fast på L200
Mitsubishi L200- 07Tyler skrev:FULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.
(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe )HejFULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.
(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe )
Någon so vill förklara lite hur mycket man behöver plocka loss?
rivit allt lossat de 3 skruvarna på den 3 kantiga lilla plåten som håller ner växelspaken,
är jag fel?
måste jag lossa längre ned ?
Re: Växelspaken sitter fast på L200
De är locket med 3 skruvar som håller spaken, som är modifierad på den nya modellen.
De blir när spaken trycks ner vid växling från låg till hög. (spaken ska endast tryckas ner vid växling från hög till låg)
Hittade en bild på nätet där spaken har fastnat. (röd ring)
De gröna fältet är en liten "klack" på undersidan som förhindrar att spaken fastnar. (nya modellen)
De blir när spaken trycks ner vid växling från låg till hög. (spaken ska endast tryckas ner vid växling från hög till låg)
Hittade en bild på nätet där spaken har fastnat. (röd ring)
De gröna fältet är en liten "klack" på undersidan som förhindrar att spaken fastnar. (nya modellen)
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.